Låga maskiner

Lucidor

Member
Jag vill uppgradera min gamla Isomac Giada och dito kvarn till en riktigt fin maskin med PID och dubbelkokare eftersom jag dricker en del mjölkkaffe. Kvarnen måste också bytas eftersom den låter som en stenkross och väcker familjen och förmodligen även grannarna när den går. Jag inser dessutom att kvarnen är mycket viktig för att nå ett bra slutresultat.

Mitt problem är att bänkskåpen begränsar höjden till 445 mm och att det tycks finnas ett samband mellan espressomaskinens kvalitet och dess storlek - ju flottare desto större! Visst finns det många maskiner som skulle få plats under skåpet, men då ryms det inget porslin på "taket". Det enda alternativat jag kommit på är att låta taket sticka ut framför skåpen och då blir den totala maxhöjden för maskin + porslin 50 mm om skåpdörren ska gå att öppna.

Hur har ni andra löst motsvarande dilemma (gärna bilder)? Vilken utrustning skulle ni rekommendera? Budget är runt 50 kilopengar för kvarn och espressomaskin. Skulle gärna ha en Ambient&spresso Vesuvio, men tror det blir tight med dess höjd på 420 mm.
 

svartvest

Well-known member
Detta är en återkommande problem, jag hade fula lister som jag helt sonika tog bort...tur att frun tyckte lika i den frågan.
La Marzocco Gs3 tror jag har en höjd på 35 cm
Dalla Corte mini är cirka 38 cm

Kvarnen tar också höjd, har du tänkt in den i denna höjd också Baratza Forte tror jag är cirka 38 hög också
 

Lucidor

Member
Nu är saken biff, handlade en Profitec Pro 700 idag! Det visade sig att höjden 42 cm var inklusive räcket som hindrar porslinet från att trilla ned, själva taket var betydligt lägre. Maskinen matchades med en kvarn av typen Macap M5D. Hoppas nu bara att det blir bra resultat.
 

Lucidor

Member
Nu är espressomaskin och kvarn baxade på plats med viss ryggont som följd - 31 kg stål i knasiga kroppsställningar är inte att leka med. Jag kämpade mig igenom bägge manualerna och lyckades till sist lyckosamt ta mig igenom installationsprocessen. Jag skulle dock vilja ha ett samtal med konstruktören som placerade en kran på undersidan av en så tung produkt (väljer mellan extern vattenanslutning och intern tank).

Jag började så det mödosamma arbetet med att ställa in malning och extraktion grovt och var väldigt frustrerad i typ 30 minuter innan jag fattade att jag vridit malningsskalan på kvarnen åt fel håll... När jag väl insett mitt misstag och vred skalan åt rätt håll var klockan sen och jag nöjde mig när jag fick en shot som såg hyfsad ut med 25 s pump. Fin crema såg det ut att vara dessutom! Innan det var dags att hoppa i lopplådan så ville jag prova skumningen också, så raskt fram med röd standardmjölk från kylen och full fräs på ångaren. Till min stora förvåning blev skumningen helt magnifik - mängder av microskum som reste sig som en bulle ur kannan, och det utfört av orangutang snarare än en barista. Jag var aldrig i närheten med min gamla Isomac.

Klentrogen hällde jag så mjölken på kaffet och smakade till min stora förvåning en helt gudomlig cappochino! Visst hade jag förväntat mig bättre kaffe än från min gamla och slitna Isomac Giada, men jag blev uppriktigt helt paff över kvaliteten, och det bara efter att grovt justerat malningsgrad och mängd kaffe, inget annat. Nu är det antagligen inget märkvärdigt för er entusiaster och halvproffs, men för mig var det en riktig överraskning.

Som ni ser på bilden så är det hela 10 mm mellan skåplist och kaffekoppar, helt perfa alltså!


IMG_20150225_215446.jpg
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Härligt!! Kul att höra, har maskinen förhöjd grupp så du rymmer latteglas?? Tycker att det ser ut så på bilden.
 

Lucidor

Member
Jag har inga latteglas, men tar jag bort det extra höga gallret så är det 105 mm fritt för ett glas. Vet inte om det räcker?
 

Lucidor

Member
Jag köpte den på Kaffecompagniet i Stockholm för normalpris 22,5 kilopengar. Jag köpte kvarnen samtidigt och fick då "gratis" tillbehör för cirka 1500 kr.
 

Lucidor

Member
Trots allt kaffepimplande på kvällen så gick det utmärkt att sova. Det är tur att det är mindre koffein i espresso jämfört med bryggkaffe...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp