Espressoblandning

bulle

Well-known member
Rostar en hel del kaffe, men i princip enbart för brygg och kör då singlar vilket jag trivs väldigt bra med. Nu har jag tänkt att ge mig på att rosta för espresso och skulle vilja göra någon blandning med 2-3 olika bönor.

Vad har ni för tankar kring detta? Vilka bönor har ni erfarenhet av att blanda för att få en schysst espresso? Kommer självklart pröva mig fram för att hitta balasen och en bra blandning, men alltid bra med input. Sen den alltid ständiga frågan, robusta eller inte robusta? En av mina favoritbönor, Panama Palmyra, funkar bra som singelespresso, kanske blanda den med något?

Please, dela med er av era tips och erfarenheter gällande espressoblandningar! :)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Smaken är som baken. Men de allra flesta uppskattar smaken av Monsun Malabar i blandningen.
Inget dock för den ljusrostälskande syrafanatikern.
 

bauta

Well-known member
Jag hade initialt bra resultat med Costa Rica Tarraza samt Maragogype. Dels singlar, dels med 10 % robusta.

Sen tycker jag att jag lyckats sämre med rostarna för espresso, så kört mer AeroPress. Men har nu minskat batchstorlek (rostar istf bakar), och hoppas hitta hem. Men vad rosta för espresso är intressant.

J&N Isola är mitt std köpekaffe för espresso. Ganska hårt rostat. Nästan Full French. Hur hårt rostar ni för espresso?
 

eimermusic

Well-known member
Jag rostar, och dricker, oftast enskilda bönor men har gillat att blanda 40% Etiopier, ofta någon form av Yrga, 40% lite syrlig men mild från "Mellanamerika" och 20% Monsun Malabar.

Jag är lite ospecifik eftersom det varierar vart jag köpt och vad som finns tillgängligt. Med riktigtkaffe.se som exempel har jag blandat Lekemptki eller Amaro Gayo från Etiopien med Antigua Potrero från Guatemala och Monsun Malabar. Jag rostar alla ganska ljust.
 
Topp