Brasilia hemma

axeleus

Member
Jag är nog lite egen, som man säger. Väljer råa maskiner när andra rör sig mot Nespresso eller brygg.
Köpte först en Brasilia Lady (!) i olackad, rå, gjuten aluminium. Gör ett gott arbete på landet :)
Nu halkade jag dit igen - denna gång med en Brasilia HX-maskin. Alltid svårt med Brasilias beteckningar. Skulle vilja kalla den Cappuccino Del-1.
Den har stått ett bra tag, men efter diverse oxidlösande i det elektroniska, och en del surt vatten genom systemet har den kvicknat till och står där i köket med min gamla Mazzer SJ. Nu ska vi se om detta förändrar mitt kaffedrickande.
Min Silvia står och vilar. Kanske blir jag trött på förvärmningstider eller annat? En kul, "no bullshit"-maskin är det i varje fall!

Någon annan som har samma böjelser?

Brasilia Cappucino.jpg
 
Senast ändrad:

TheDude

Well-known member
Det ser ut att vara en "Brasilia Century" (vad jag kan se).

Jo, vi är några stycken på forumet som kör Brasilia, så välkommen i klubben :)
 

axeleus

Member
Tackar!
Century Cappucino.. Ser lite olika benämningsvarianter-
Vet ngn tillverkningsperiod? Min har serienummer 6066

Postar en idolbild på min Brasilia Lady, medan jag är inne :)

Brasilia Lady.jpg
 

svartvest

Well-known member
Detta är ju ganska små maskiner trots allt, Brasillia gör inte maskiner själv t.ex Rossi gör maskiner för dem.
Komersiella maskiner har större kokare vilket ledar til längre uppvärmningstid.
 

axeleus

Member
Allt är ju relativt. Lady'n är jämförbar med mina Silvia. Gör bättre espresso, tycker jag. Och arbetar tyst.
Den Century Cappucino jag köpte nu väger sina kg.. Men jag kör den med tank och utan inkopplat avlopp. Skulle den arbeta kommersiellt får det vara typ "café i teaterföreningen" eller så..
Rossi, för övrigt.. Gino Rossi-gruppen kursade tydligen 2012 (inklusive Brasilia). Det verkar dock finnas massor av slitdelar på eftermarknaden. Eller?.. Jag har inte köpt något ännu. Inte behövt. Maskinen mår bara bättre för varje ny ristretto :)
Peppar, peppar
 

Freddy

Active member
Ni med Brasilia, två frågor:

1. Vilken temp har ni i koppen? Mäter jag med Thermapen direkt vid brygg så får jag runt 70 grader vilket känns lite lågt?

2. Hur backflushar ni? Jag provade i med blindfiltret och köra 10 sekunder, sedan stopp men jag tycker inte det kommer ut så mycket vatten "bakvägen". Sedan börjar stop-knappen lysa rött. Är detta rätt?

Tack
 

Freddy

Active member
Ni med Brasilia, två frågor:

1. Vilken temp har ni i koppen? Mäter jag med Thermapen direkt vid brygg så får jag runt 70 grader vilket känns lite lågt?

2. Hur backflushar ni? Jag provade i med blindfiltret och köra 10 sekunder, sedan stopp men jag tycker inte det kommer ut så mycket vatten "bakvägen". Sedan börjar stop-knappen lysa rött. Är detta rätt?

Tack


Kan svara på nr 1 själv då jag hittade den här artikeln:
http://www.home-barista.com/espresso-machines/how-to-adjust-espresso-machine-pressurestat-boiler-temperature-t5057.html

Brasilian hade en Sirai och genom att öka den så fick jag upp tempen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp