Bygga enkel rostare?

Jazze

Active member
Nu får ni med större erfarenhet hjälpa mig med lite tips och råd om hur jag ska göra och tala om för mig när jag tänker hel fel.

Jag har en portabel induktionsplatta och tänkte köpa en kastrull på 5-10 liter.
I locket tänkte jag montera en motordriven omrörare.
Ta upp ett hål i locket för att ventilera ut röken.
Om plattan inte kan värma tillräckligt tänkte jag eventuellt ta upp ett hål till som är lagom stort för att hänga en varmluftspistol i.

Kan det fungera eller kommer jag få väldigt ojämnt rostat?
Vill enkelt kunna rosta 500-1000g
 

edtbjon

Well-known member
Projektet du beskriver kan ju funka för typ 100g, men att helt enkelt skala upp funkar inte så bra. Det blir lätt att du "rostar" i en halvtimme eller mer och resultatet blir att smaken blir typ: "Mmm, bulle i kartong, med kartongen i samma tugga" alltså att du bakar bönorna istället för att rosta dem. Jag har bläddrat förbi några projekt på homeroasters.org där det finns information att hämta om hemmabyggda rostar.
Avseende värmen ska du nog börja tänka i banor av en gasolkokare för typ 20 liters kräftkok eller "Thaiwok". En rejäl låga alltså. Induktionsplattan kanske har effekt nog för säg 100g och pistolen kanske 50-70g till.
Sedan handlar det ju också om att få till ett resultat som dels är värt besväret, dels (tycker jag då'rå) ger dig ett kaffe som är lika bra eller bättre än något du kan köpa någonstans (typ Drop Coffee, J&N å så...) och jag pratar inte Gevalia. I en maskin som den du beskriver kommer du inte att ha den kontroll som trots allt behövs. Alltså, råkaffet som de flesta av oss använder kostar typ 100:- kilot eller mer och är en mycket bättre råvara än något som används till paketen du köper på Ica. Grejen är att på något sätt göra kaffet lite rättvisa.
 

Jazze

Active member
Hmm...
Lägger ner det projektet direkt.

Ide två:
Trumma och motor från liten toppmatad tvättmaskin och 7kw gasolbrännare från jula?
 

edtbjon

Well-known member
Som sagt, kolla runt på nätet. HomeBarista.com och HomeRoasters.org är två bra ställen för inspiration. Det är ju ett roligt projekt i sig.
 

UbbeK

Well-known member
Jag rostar på en något moddad popcornmaskin. Temperaturen styrs av en Arduino (mikrokontrollerkort) med tempprob i bönbehållaren och ett solid state-relä triggar värmespiralen och fläkten går med konstant varvtal. Kammaren rymmer ca 80 gram rostat kaffe. Laddar den med 100 gram råkaffe. Rosttid landar på ca 8:30 beroende på vilka bönor som rostas. En std popcornmaskin med varmluft brukar landa på ca 5-6 min rostning och funkar förvånansvärt bra som den är.
d009a26dac748fd32f717c1ba335e631.jpg
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
Tänk på att det blir ganska mycket rök om man rostar t.ex 500g...

Coolt med en kontroller till en popcornrost, hur ofta slår reläer på & av, man vill ju inte att det hinner bli kallt emellan... :D
 

Jazze

Active member
Kör med popcornmaskin nu.
Laddad med 100g råkaffe så tar det ca 10min när jag rostar utomhus i några minus grader.
Funderar på att modda mer men samtidigt vill jag kunna rosta lite större mängder.

En roterande plåtburk från majskolvar och varmluftspistol så borde jag kunna köra ca 200g men tempstyrning vet jag inte hur jag får till
 

UbbeK

Well-known member
Coolt med en kontroller till en popcornrost, hur ofta slår reläer på & av, man vill ju inte att det hinner bli kallt emellan... :D

Den skall ta sig från ett gradtal till en annan gradtal under en viss tid. Rostprofilen är in delad i tre olika "lutningar". Den tappar några grader innan den återhämtar sig efter frånslag och tillslag. Kör utan PID kod i programmet. Tycker att det funkar rätt bra utan.
 

Jazze

Active member
Den skall ta sig från ett gradtal till en annan gradtal under en viss tid. Rostprofilen är in delad i tre olika "lutningar". Den tappar några grader innan den återhämtar sig efter frånslag och tillslag. Kör utan PID kod i programmet. Tycker att det funkar rätt bra utan.

Måste hålla med om att den där är grymt cool!
Vart har du köpt prylarna?
Kopplingsschema?
Har du någon byggtråd på denna skapelse?
 

Jens_Go_Game

New member
Jag har köpt en lite ugn med spett som skall rotera en kyckling. På den byggde jag en enkel korg av böjbart grillgaller och två silkonserver. Blev tokbra. Klarar typ 200 g per gång. Räcker för husbehov.
 

UbbeK

Well-known member
Jag tog inspiration av denna www.instructables.com
Men valde istället att låta fläkten gå på konstantvarvtal som matas med 24 volts transformator.
Temperaturen styrs med Arduino via ett SSR-relä som slår till och från värmeelementet. Temperaturen mäts av en K-type termokoppel, behöver då ett Breakout kort för att "förstärka" signalen till Arduinon.

Är inne på min tredje popkornmaskin. Elmotorn till fläkten som har gett upp på de första.
Lager haveri och en fick smaka på lite för mycket spänning.
Severins Popkornmaskin kör jag med nu, har lite mer kvalitet än de första två som avverkades.

Delar kommer ifrån Kjell.com, Biltema och Ebay.
 

Andreas Forsman

Well-known member
Har själv funderat på metoden med en grillugn och spett. Har även sett lösningar med air-fryers med korg på roterande spett. Hur lång tid tar rostningen? Vilka temperaturer kommer du upp i? Har du bilder på bönor du rostat på det här sättet?
 

UbbeK

Well-known member
Omoddad popcornmaskin rostar kaffe på ca 6 min. Min ligger på 9:30-10:30. Böntemperaturen brukar ligga på 205-207 grader.

Caturra och Typica naturalprocessad
Från Bolivia
IMG_1798.jpg

Skickas från min iFööön.
 
Senast ändrad:

Andreas Forsman

Well-known member
Tack för ditt svar UbbeK. Jag rostar i dagsläget med en ombyggd popcornmaskin och ibland i ugn om jag vill köra lite större mängder(har en ugn med två separata ugnar i, en större och en mindre). Jag har dock efter en tids experimenterande med rostning hemma kommit fram till att det är dags att köpa en trumrostare och hittade en mycket tyst modell som också har riktigt bra förutsättningar att se bönorna under rostningen. Finns en tråd om denna koreanska rostare(http://bocacoca.co.kr) här i forumet där jag tänker dela mina intryck efter att jag kört några rostningar i den. (förväntad leverans av denna är onsdag den 19 oktober).
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp