På väg mot djupare vatten kanske, men....

DeeKay

Member
...har sedan jag köpte en helautomatisk espressomaskin (Philips Saeco Intelia Focus / HD8751) till frugan (och mig) i julklapp för några år sedan undrat vad som egentligen gör en riktig espresso eller mjölkbaserad kaffedryck god på riktigt. Med två vilda småbarn så är det onekligen smidigt med en helautomat då man värderar sin egentid högt. På med maskinen, dit med muggen och tryck på knappen, klart! Mer tid kvar till soffan innan det är dags med de små igen.
Men såhär några år senare när kidsen blivit större och det lilla missnöjet med helautomaten blivit större så har jag gett mig ut på en resa i kaffedjungeln på jakt efter ett komplement.

Egentligen har jag länge varit sugen på en halv-manuell maskin och en riktig kvarn utan att veta vad som är lämpligt för en nybörjare som jag. Tack vare detta forum så har jag lyckats rädda en Gaggia Classic Coffee från 2001 som var på väg till tippen från en bekant. Inte för att den va trasig utan för att den helt enkelt inte hade använts på lång tid och stog bara i en hylla och dammade. När den landat i köket så testade jag den för att se om alla detaljer fungerade, vilket de gjorde, men med vita flagor ur bryggruppen.
IMAG0333.jpg

Onekligen mycket kalk i systemet tänkte jag och började plocka isär den för att undersöka närmre och också för att se hur den fungerar. Jag har sett skräckexempel på aluminiumkokare ur gamla gaggior, så den plockades ur och fick se detta:
IMAG0335.jpg

Kanske inte det värsta men den rengjordes med dremelmaskin och blev då såhär:
IMAG0336.jpg

Mycket bättre! Men mycket korrision kring där packningen suttit så fram med 120 sandpapper och en plan yta. Blev såhär:
IMAG0341.jpg

Kanske hade varit tillräckligt med RTV för att få det tätt igen, men nu är nya packningar är beställda och ihopmonteringen väntar. Tar nog kombon packning+TRV för säkerhets skull... I samma veva som beställningen av nya packningar så köpte jag också ett Silvia ångrör och en tamper i solid aluminium plus lite andra utbytesdetaljer.

Då maskinen blev relativt billig så lade jag istället lite pengar på en bra kvarn, en Bezzera BB005 Timer.
Jag ser nu framför mig en spännande resa med lärorika misstag och så småningom smarriga cappuccinos!
Tycker att jag har rättså bra förutsättningar för att lyckas. :D
 
Senast ändrad:

Gringubben

Well-known member
Plockat isär en kokare har jag aldrig gjort, men det där såg ju lovande ut. Maskinen kan leverera bra espresso om du får ihop bitarna och lär dig mala/tampa rätt. Eventuellt tempsurfning också. Skumma mjölk är knepigare på små maskiner, men det finns de som lyckats där med. Det du måste se upp med på Gaggior är ångvredet som är mycket känsligt och går sönder bara man tittar för strängt på det. Nålventilen ska stängas med fingertoppskänsla, annars kommer det börja droppa från röret.

Är ventilen hel nu, så ser det ju som sagt lovande ut. Det märker du om du bara värmer upp maskinen. Lycka till och välkommen till forumet!
 

DeeKay

Member
Maskinen är i god vigör vad jag har märkt hittills. Ja det ska bli kul att lära sig malning- och tampningskonsten. Har läst om ångvredets ömtålighet men jag har inte sett någon läcka, får se vad som händer när jag fått ihop den igen. Nu väntar jag bara på nya o-ringar.
 

DeeKay

Member
Väl med de nya packningar på plats så visade det sig att ångröret läckte när kokare kommit upp i hög temp, speciellt med ångfunktionen aktiverad. Det sprutade verkligen vatten, icke hållbart. Så jag monterade isär ångventilen och fräste bort stoppbrickan för att kunna ta ut nålen. Det visade sig, såsom förfaret, att nålen hade små gropar runt om sig. Så, snabbt beställde jag en ny ångventil och den är nu på plats!

Med en tillfixad maskin så var det äntligen dags att börja trimma in systemet.... Efter c:a 200g bönor (köpte Lavazza på ICA för att leka med) så tror jag att jag har fått till en bra malning med BB005:an. Fick skruva många varv för att komma ner till tillräckligt fin malgrad, men det förståss, fabriksinställningen är ½ utslaget dvs ganska grovt och jag tror antalet varv är typ 70 totalt. Nåväl, efter att testat handlaget med tampern mot personvågen så har jag nu en hyffsad känsla för 15-20 kg tryck och har faktiskt lyckats med ett 25 s. skott.

Även skumningen av mjölk funkar fint med Silviaröret, speciellt med Skånemejeriers baristamjölk.

Dock så har min kaffehörna inte kvalat in i köket ännu...
http://www.riktigtkaffe.se/showthre...ehörn-BILDTRÅD&p=463326&viewfull=1#post463326
Får hålla till i tvättstugan till jag bevisat hur mycket bättre det blir än med helautomatiska maskinen ;)
 
Senast ändrad:

DeeKay

Member
Min Gaggia har ny ägare som jag inte tror blir besviken. Jag har å andra sidan insett dess begränsningar, speciellt när man är 2+ som vill ha cappuccino samtidigt. Tack vare att frugan erkände att det blev mycket godare med en riktig maskin jämfört med Saecon så blev ett köp av en Bezzera BZ10 genomfört i veckan! Först ikväll blir det premiär då den först då har kört klart en initialt inkörningsrutin före första skottet.

Kaffehörnet har också fått hitta ut i köket (från tvättstugan) :lol:

IMAG0434.jpg

Ska bli mycket kul och intressant framöver då man iaf kan förvänta sig stabila temperaturer i maskinen.
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Kul berättelse att höra. Jag har börja få lite vattendrag från ångröret. Fråga till er som fixat det har alla ångrör en nålventil, vad kräv för att byta den. Jag vet inte hur det serut i en duetton men måste fixa detta framöver.
 

DeeKay

Member
Bra fråga... Tror att det är en fjäder-ventil på min då det är spakar man böjer på, finns olika varianter på dom typerna. Misstänker att de ventiler med vred är av nålventiltyp men finns säkert en bredd av varianter där med. :wacko:

Hoppas det inte är för meckingt att byta, men av min erfarenhet av Gaggian att döma så var det enkelt. Men den är inte späckad med grejor så man kommer åt att meka i den. De kan sitta ganska hårt dock, och är det mässing så får man ta det lite varsamt så man inte knäcker något.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp