Hur rosta Lagunilla?

Jazze

Active member
Eftersom att jag är ny på rostning så kommer ni få stå ut med mina tusen frågor en stund.
Beställde 1kg Mexico Lagunilla från Rostakaffe.se idag.
Hur mörkt ska jag rosta den bönan för att den ska funka som bäst till brygg och aeropress?
Rostar i en lätt modifierad popcornmaskin.
/Jazze
 

bulle

Well-known member
Har bara rostat lite av den och har för mig att jag rostade den relativt mörk. Ingen favorit för mig så har inte beställt mer av det därför har jag inte testat på så många sätt. Men pröva dig fram, rosta 3-4 olika små rostningar och se vilken du gillar bäst, testa dem gärna samtidigt så du känner skillnaden direkt.

Tycker att det finns rätt bra kaffe från Mexico, fastnat vid en böna vid namn Berilo!
 

Jazze

Active member
Får testa Berlio nästa gång.
Fick paketet från Rostakaffe.se igår.
Mycket trevligt med ett litet personligt, handskrivet meddelande på följesedeln.
Kommer helt klart handla där fler gånger
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Som en grundregel för latinamerikaner kan man börja med en mellanrost.
De flesta kaffen härifrån är relativt lätta i karaktären med fin syra och bra balans.
För att få fram detta kan man leta den rostningsgrad man gillar bäst med att börja mellanrosta (stoppa ngnstans mellan 1a 2a crack och sedan söka vidare med lite mörkare rostningar (eller ljusare om man är lagd åt det hållet).
Lycka till!
 

Jazze

Active member
Snart slut på dessa bönor och dax att beställa nya.
Kan meddela att jag fick riktigt bra resultat när jag rostade precis till 2:a crack.
Tömma popparen snabbt följt av snabb kylning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp