Italienska topp 3

svartvest

Well-known member
Fick frågan om vilka italienska espressokaffe ligger på min topplista? Själv är jag splittrad vad jag tycker...J&N Isola ja ibland...från att helt ratat detta till att säga tja kanske...
Vilka är era italienska topp 3 blandningar???..oavsett vem som rostar det är stilen jag efterlyser..
 

lupoo

Well-known member
Det där var ingen lätt uppgift, men intressant.

Har ju lagt dessa ofta hårt rostade och med mer eller mindre robustabönor inblandade blandningarna bakom mig. Dessa blandningar fick ju mycket stryk när den nya stilen med ljusrostade singelblends (om nu en singelböna är en "blend"?) kom in i början av 2000-talet. "Tugga på gummi" , "Slicka asfalt" och den kanske mest famösa "Att få stryk på en Afgansk bakgata", jo det var beskrivningar på robustablandningar som användes.
Har på senare år bra provat någon gång med robusta och nää, arabica alternativet är bättre. Men det fanns en tid då jag uppskattade dessa blandningar och gillande den italienska stilen. Ur minnet kan jag plocka fram mitt topp 3

1. Mauro De Luxe - Det var med den allt började en gång, och det gick att få fram mycket fin choklad smak om man fick tag på en hygglig färskrostad påse.

2. Pasalaqua Mehari - Vinner "Snyggast påse" alla dagar i vecken. Den lille indianen var inte lätt att få tag i här i norden för några år sedan och blev lite mytomspunnen. När man tillslut fick tag på den så måste den bara vara god....

3. Ionia Gran Crema - Den som jag har provat här under de sista åren, gör sig bra med mjölk men jag har svårt att uppskatta den som ren espresso, känns som om smaklökarna åker på en lite uppläxning....

Just nu uppskattar jag J&N FTO som jag tycker är fruktig utan att ge för mycket syra samt att den finns en fin chokladton i den som gör sig bra med mjölk och även är trevlig som ren espresso.
 

svartvest

Well-known member
Ja jag har ett förflutet som en som menar att robusta är ett icke kaffe. Dock har jag provat kaffe som har en liten del robusta som varit drickbart...ej riktigt njutbart.. intressant att återkoppla och se vad man tycker idag..tack för tipsen!!
 

petrush

Well-known member
Köpte en Amigos när jag var förbi citygross idag. Intressant, 95% robusta och ... ja som cappuchino är den ju fullt drickbar som en chokladig gjyttja utan spår av syra.. :)
 

Satyricon

Well-known member
Visst är Amigos högst drickbar.
Den som vill ha ännu mer robusta (100 %) kan jag rekommendera Mokaflor Dolce Forte. En maffig sak.
 

Jacob

Well-known member
Väcker liv i den här tråden. Var får jag tag på bra italienskt kaffe likt ovan nämnda (passalaqua t.ex.) med ok rostdatum? J&N finns ju, men deras italienare blir ju ofta dissade. Testade f.ö. Amigos idag för första gången. Funkar m mjölk, men odrickbart som espresso enligt mig. Vill ju gärna ha båda möjligheterna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp