Hario Skerton

Victor S

Well-known member
Jag börjar med att ursäkta mig ifall svaret redan finns på forumet, i så fall är jag blind.


Det är så att jag har en stark känsla av att jag kommer få en Gaggia Evolution i födelsedagspresent. Men eftersom jag går på komvux och inte ens läser heltid så är inte pengarna superdryga direkt.

Min fråga är helt enkelt om någon av er har erfarenhet av att använda Hario Skerton eller liknande i samma prisklass till espresso? Har läst lite lösa påståenden på nätet att den ska fungera till det men jag vänder mig hellre till er här på forumet för er otroliga visdom då jag inte är så värst hemma på espresso... än! Förstår att det tar otroligt lång tid att mala till ett skott med en handvevad kvarn men det är ju bättre än att köpa en Rocky på delbetalning eller att förlita sig på min Wilfa ;)

Men den kostar ju ändå 500:-. Så vad säger ni? Är det ett värdigt alternativ?
 

henrik82

Well-known member
Jag har en Porlex Mini Hand Grinder och den går ner till turkisk och är du inte försiktig så kan du mala sönder hela kvarnhuset. Men titta på begagnat för det finns ibland bra kvarnar där som nästan skänks bort på blocket.
 

Magol

Well-known member
Kolla definitivt på Blocket. Jag köpte en Ascaso i-mini för 600:- som ny kostar runt 2500:-. Så det finns en hel del pengar att spara på att köpa begagnat.
 

Victor S

Well-known member
Hur är det med att köpa nya malskivor? Kostar det mycket och hur lätt är det att byta? Tänker ifall man hittar en begagnad som är i behov av nya.

Edit: Insåg att det där kan ju jag googla på.
 

gabriel b

Well-known member
Har 3 kvarnar, Skerton, Ascaso i-mini och en Vario . Alla fungerar fint, lite begränsningar i malningen med Skerton. Går att modda lite men rekommendation är att ändå satsa på steglös (eller en stegad med många steg) kvarn.
 

henrik82

Well-known member
Om jag va du så skulle jag köpa en elektrisk kvarn istället för visst det har sin tjusning med att mala förhand men tror mig när jag säger att du kommer att tröttna snabbt på det. Kör min Porlex på jobbet och där funkar det för jag gör bara en till två koppar på en dag, men om jag skulle göra mer så hade jag köpt en wilfa kvarn dit. Jag hitta espresso kvarnar mest hela tiden på blocket tycker jag.
 

Victor S

Well-known member
Tanken är att köpa en bra elektrisk kvarn i framtiden när jag har råd, en som jag inte behöver byta ut på ett decennium eller så. Förutsatt att jag inte hittar någon bra begagnad elektrisk till hyfsat pris att ha så länge så får det bli en handvevare.

Men om det är som du säger att det går att hitta på blocket till sådana priser så tar jag ju självklart en elektrisk istället.
 

Coriander

Well-known member
Satsa på en begagnad elektrisk, gärna en café-kvarn. Du kanske får byta malskivor men kan ha kvarnen länge. Googla den eventuella kvarn du har hittat på tex blocket, så får du även pris på malskivor. Kostar ca 500kr med frakt från Tyskland.

Satsa på en kvarn med minst 58mm malskivor så står du dig åtminstone Komvux-tiden ut, och väl det!/Henrik
 

Victor S

Well-known member
Det där ser ju intressant ut. Om man kör färdigmalet från cafét ett par månader så kanske man kan köra på något sådant iofs.

Hur som helst så får jag tacka er alla för otroligt fin hjälp. Får se hur det blir i slutändan och hur temporärt jag väljer att gå med första espressokvarnen. Ni har givit mig mycket att fundera över.
 

Victor S

Well-known member
Ja den var ju inte så mycket dyrare. Jag sneglade på en annan kvarn igårkväll, Ascaso Imini. Den verkar vara rätt omtyckt och heller inte så dyr. Vad tror ni om den? Gillar att det är en sådan som maler direkt i portafiltret.

Eller är det mer meningsfullt att leta en begagnad och kanske byta malskivor så man kommer upp i typ samma pris? Jag är ju tyvärr en sådan där som helst inte köper begagnat när det gäller köksatteraljer, men jag överväger det starkt.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp