Bra espressokaffe

köffe

Active member
Hej bor i Halmstad, har provat lokala rosterier, men kaffet har blivit bedrövligt. Tunt och surt kan man sammanfatta det. Provat lite olika färdigpackade varianter också, den som har varit bäst är Mussettis bruna. Mussettis kostar högst en fjärdedel av lyxkaffena som jag provat. Ser att den är avsevärt hårdare rostad. Skulle gärna villa hitta något som är snäppet bättre oavsett kostnad. Vill ha en espresso som man får den i Italien, inga konstigheter bara starkt och balanserat. Till cappuccino tycker jag det spelar mindre roll. Mussettis är en aning för beskt tycker jag. Brukar ta en americano till frukost och då är den lite väl hårt rostad. Vet inte om jag gör nåt fel med "lyxkaffet" eller om det är nåt mode eller svensk smak, men alla jag prövat har varit blaskiga, runnit snabbt, dålig crema och surt. Alla tips är välkomna. Har en Bezzera Galatea Domus och mazzer mini kvarn.
 

TTobbe

Well-known member
Prova de blandningar som kallas klassisk espresso från de svenska rosterierna. De brukar smaka nöt och choklad. Eller Labomba från Johan & Nyström. Själv gillar jag det sura och tunna som du beskriver dock så ser inte jag det på det sättet. Lirar man med kvarnen och grejar lite så blir det sagolikt enligt mig. Vet att många vill ha det Italienska klassiska ock det fins som finkaffe. Min lokala handlare har en egen blandning från Etnia som säkert är som du önskar dock så går den bar att köpa på Arrenius & company i Uppsala.
 

köffe

Active member
Tack för tipsen. När du säger "lira med kvarnen" menar du att man skall ha mer finmalet till det lättrostade?
 

TTobbe

Well-known member
Tack för tipsen. När du säger "lira med kvarnen" menar du att man skall ha mer finmalet till det lättrostade?

Kan inte ge ett svar på det och det fins inget vetenskapligt svar. Men använder man ljusa singlar så kräver det mer arbete en hårt rostade robustablandningar. Detta är min erfarenhet.
 

dalus

Member
köffe, du är inne på helt rätt spår!

Finkaffe=surkaffe!

Du skall köpa ditt kaffe från Tyskland på espresso-special.de , espresso-international.de eller liknande shop och välja bar-varianterna som oftast smakar som du vill ha det. Undvik svenska rosterier för de har förmodligen inte kompetensen att rosta espresso som det skall smaka, det blir alltid för surt, tyvärr. Det går knappt få tag på riktigt espressokaffe i Sverige för nästan allt som säljs kommer ifrån svenska rosterier som inte klarar av att rosta bort syran. La Bomba som nämns i tråden är ett fruktansvärt dåligt kaffe som smakar asfalt och har ingenting gemensamt med italienskt kaffe (yes, jag har provat detta kaffe själv). Att många i Sverige inte gillar italienskt kaffe beror kanske på att de smakat La Bomba och tror att detta är ett "typiskt italienskt kaffe". Givetvis smakar det skit och man kommer därför aldrig igen prova något kaffe från Italien.

Kolla dessa sorter: Passalacqua red ibis, Mokarabia super bar, Mocambo Brasilia, Nannini Classica som är de jag använder mest. Nannini är det som är mest elegant och red ibis mest tyngd.
 

svartvest

Well-known member
Skall jag skriva okunskap eller...
Om man gillar robusta som smakerna har bränts bort javisst då finns det många påsar att välja på. Om du får svenska rosteriers kaffe surt så är det nog du som får fila på din teknik. Hur rinner kaffet? Vad har ni för kvarn? Espresso är den svåraste bryggkonsten.
 

hne

Well-known member
Svenska specialkafferosteriers espresso brukar vara sura och smaka kartong om man gör fel i extraktionen. Gör man rätt smakar det snarare som varm juice med inslag av rödvin. Robusta, som La Bomba innehåller en hel del av, kan smaka asfalt och jag har också erfarenhet av att J&Ns robustastinna blandningar ibland drar ditåt. Oftare tycker jag nog att det går mot tobak och läder och det kan vara rätt behagligt.

Vad gäller de tyska handlarnas "bar-schlampe" brukar de ofta vara lättjobbade, hårt rostade blandningar som inte sällan innehåller mycket robusta. 20-40% är vanligt.
 

martink78

Well-known member
Ja, svenska rosterier rostar ljust och det med flit för att man vill behålla smaker och syra. Har man kaffebönor med dålig kvalitet är det tvärtom så att man försöker rosta bort smaker och därför rostar dem mörkt.
 

köffe

Active member
Tack för alla svar. Har jag förstått det rätt så föredrar de flesta svenskar en espresso som är lite ljusare rostad med högre syra.
(nånting mellan italiensk espresso och svenskt bryggkaffe ;) kanske) Jag bryr mig inte så mycket om capuccino och annat med mjölk
utan framför allt espresso och americano. Jag vill att espresson skall vara svart som natten, stark som katten och med en bra crema,
men utan att ha en bränd eller för besk bismak. Kort och gott som i Italien :)

"Skall jag skriva okunskap eller...
Om man gillar robusta som smakerna har bränts bort javisst då finns det många påsar att välja på. Om du får svenska rosteriers kaffe surt så är det nog du som får fila på din teknik. Hur rinner kaffet? Vad har ni för kvarn? Espresso är den svåraste bryggkonsten."

Jag har en Mazzer mini kvarn, när jag har provat olika finkaffe och blandningar med endast arabica så rinner det på tok för snabbt.
 

Satyricon

Well-known member
Jo, föredrar man espresso som i Italien, särskilt som i södra delen av landet, söker man nog förgäves bland svenska blandningar. Jag har inte hittat någon jag gillar, och då har jag ändå haft espressomaskin i 25 år och prövat mig fram en hel del. Sen länge tyr jag mig till italienska blandningar med en hygglig andel robusta. Sicilianska Tre Forze är en favorit, liksom Mokarabia Super Bar (Bologna), men det finns förstås hur många rosterier som helst som vi aldrig har hört talas om.
 

nylndr

Active member
Du borde testa Waxholms Kafferosteri, de har en hel del väldigt mörkrostade kaffen som påminner om espresson man får i Palermo t.ex.
 

svartvest

Well-known member
Ja visst det är så att arabica är svårare att få till. Vissa är hopplösa men smaken är bättre. Dock är det en smaksak. Jag provade en high grade robusta på woc och den var ren och den var...långt mycke bättre än många arabica bönor...men tyvärr så är ingen som vill köpa in dem utan man väljer en sämre kvalitet för att få ett bättre helhetspris när man gör sin blandning.Vi har haft sådan här samtal tidigare på forumet och det är en smaksak.
 

robbowan

Well-known member
Kom ihåg för några år sedan när syrliga kaffen slog igenom. Då snackades det DNSS och man blev idiotförklarad om man inte hade något emot lite robusta i blandningen.

Nu får en person som söker 'italiensk' blandning seriösa svar.
The times they are a-changing!

:-D
 

Satyricon

Well-known member
Kom ihåg för några år sedan när syrliga kaffen slog igenom. Då snackades det DNSS och man blev idiotförklarad om man inte hade något emot lite robusta i blandningen.

Nu får en person som söker 'italiensk' blandning seriösa svar.
The times they are a-changing!

:-D

Ja, verkligen.
Är det 100 år italienarna har sysslat med espressokaffe?
 

SirGrunge

Well-known member
Det är nog mer än 100år faktiskt.
Det vi trots allt här på forumet är för är ju en bra slutprodukt och att hjälpa varandra i utbytet av kunskap. Vilket återigen visar sig och glädjer iaf mig som mest läser utan att posta själv.
 

Satyricon

Well-known member
Eller att man låter nya generationer upptäcka en konstart man lärt sig behärska till fulländning, ungefär som med det italienska köket.

cucina.jpg
 

köffe

Active member
Tack för all hjälp, har testat en del italienska blandningar nu och det börjar likna riktig espresso. Har testat bl.a. mauro de luxe(bra), passalacqua red ibis (odrickbar svart tjära), nannini (bra) och tre forze (bra). Har läst av många tyckare att riktig espresso måste vara 100% arabica, så jag har köpt några italienska varianter har hittills testat Illy röd (så där) och danesi doppio (något bättre) men tycker inte att dom kommer upp i samma klass som de med lite robusta i. Funderar på om det handlar om bristande teknik. Lite osäker på malningsgraden. Om jag mal något grövre så rinner det för snabbt, och när jag mal något finare så får jag problem med kanalisering. Kan kanalisering bero på för finmalet kaffe? Är noga med distribution och tampning, så det borde inte vara det. Med mitt gamla fulkaffe fick jag aldrig dom problemen, utan en långsam jämn tigerrandig stråle. Är det nån idé att fortsätta tjafsa med 100% arabica eller är det bara nåt snobbigt nytt påfund? Börjar göra min fru galen med olika kaffesorter varannan dag, med olika malgrad o dosering. Är det nån som kan ge mig tips om teknik och kaffesort? Tack på förhand.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp