Vad ligger i rosten?

bauta

Well-known member
Lite aktivitet här på rostningsforumet.

Jag har varit nöjd med mycket av det jag rostat i min Behmor de senaste två? åren.

Min vardagsreferens är J&N Isola för espresso. Jämförde färg med schemat och den ligger ju på Vienna, lite småblank sådär.
Efter inhandling av ett antal bönor från rawcoffe började jag rosta större mängd (450 g). I samma veva försöker jag rosta lite ljusare. Inte idealiskt att ändra på flera parametrar samtidgt, jag vet.
Men de senaste rostningarna har inte varit helt bra. Lite för askbetonade samt syrliga?

SÅ jag testade två mindre batcher med Costa Rica SHB.
200 g, P2 & A. En till City och en till Vienna.

Något bättre men ändå inte så smakrik som jag minns den som espresso.
Rostar jag för stora batcher i Behmor? Nån skrev att de fick bättre resultat med halv batch.
Eller är det kanske fel böna för espresso?


coffee_roast_colour.jpg
 

edtbjon

Well-known member
Jag är i och för sig inte bekant med Behmor, men om du måste ösa på max och ändå får långa rosttider så är risken stor att det blir bakat istället för rostat. Tanken med att köra mindre batcher är nog rätt. Speciellt när man ska ratta in sig på nya sorters bönor.
För att vara konstruktiv så bryggde jag precis en kopp (aeropress) av just den här bönan C.R. SHR ... och ja, den är riktigt god efter att ha fått mogna sedan i fredags. Bilden på bönorna nedan är på J&N YardDog till vänster och CostaRica till höger. Jag anser att min rostning ligger på City+ eller FullCity.
image.jpg
Jag lägger även (strax från den släpbara datorn) in en rostprofil från den rostningen. 240gram in och 210gram ut. Efter några månader med min Huky 500 börjar jag hitta rätt. Inte för att en rostprofil avgör hur kaffet smakar, svaret finns i koppen... men det är en bra indikation och verktyg för att komma vidare.
Tillbaka till bönan. Det är en tvättad centralamerikan. Det ska inte vara några konstigheter, utan ganska lätt att hitta rätt.
CR_shr_riktigtkaffe.jpg
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Ok, tack för feedbacken.
Med 450 g i rosten och 1 lbs-programmet hamnar jag på en rostningstid på 19 min. 1C på -1 minut.
Du har drygt halva den tiden, så tanken att de är bakade mer än rostade är nog rätt.

FullCity el C+ är där jag försöker hamna också, så färgmässigt är jag där.

Det blir till att köra halvpundssatser (225 g) ett tag tror jag för att hitta tillbaka till den nyrostade finkaffesmaken. Njutningen med att hemrosta.
 

onkelA

Well-known member
det är iofs länge sen jag dumpade behmoren, men vill minnas att man kunde korta tiden en smula genom att förvärma den..
 

eimermusic

Well-known member
Jag har faktiskt också Kafa i rosten just nu. Kanske precis tagit slut.
Jag varvar mycket och testar en del blandningar så jag har också Antigua Portero, Etiopien Lempekte (eller hur det nu stavas) och Monsum Malabar på lager.

Absoluta favoriten i min korta rostningskarriär är en Etiopisk böna från Has Bean som heter Koschere Debo.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp