Lim till glas

TTobbe

Well-known member
Hallå!
Postar i detta ämne då det känns mest relevant.
Råkade för en tid sedan att att ha sönder min Chemex. Det vill säga att en bit bröts bort från överkanten. Denna bit har jag fixerat med en tejpbit för att det inte ska bli vasst. Biten har fin passform. Nu tänkte jag limma biten på plats för att få det hela mer permanent. önskar då tipps på ett bra lim för ändamålet. Kan tycka att snabblimmen blir kladdiga och tiden är kort samt att jag kan undra över hur nyttiga de är.
 

edtbjon

Well-known member
Det givna svaret är väl 2-komponents epoxylim. Tvätta först kliniskt rent med aceton eller nåt sånt. Epoxy blir starkare av att härda med lite värme och kommer inte att bli sprött efter några år som cyanoakrylat (snabblim eller superlim) blir. Blanda upp och lägg tunnt och försiktigt med en tändsticka eller tandpetare så blir det snyggt och inte kladdigt. Epoxin behöver inte tryck för att fästa, men givetvis ska biten tryckas på plats. (Har du en värmepistol så kan du blåsa försiktigt från lite håll, eller hellre låna frugans hårfön. Perfekt värme och fogen härdar snabbare och blir starkare.)
 

Victor S

Well-known member
edtbjon har nog rätt om hållbarheten men jag hittade ett väldigt bra glaslim från Locktite som gör det gamla hedliga superlimmet som fungerar superbra. Har inte haft det så länge dock så kan inte tala för den delen. Fördelen med det är att det är diskmaskingssäkert vilket betyder att det tål den höga temperaturen och vattnet regelbundet, samt att det borde vara matsäkert antar jag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp