Tillbaka efter 7 år av torka

goat

Well-known member
Hejsan på er kaffenördar!
Brukade hänga flitigt här för ett par år sedan. Eller ja.... senaste inlägget var iofs från 2008.... hmmm.. tiden liksom bara rinner iväg typ.
Man hinner gifta sig, skaffa massa kids, starta eget liksom.
Tänkte härmed försöka grotta ner mig lite i kaffets underbara värld igen!

Min Silvia har troget levererat kaffe under många år men gick in i väggen för något år sedan.

Min plan är nu att uppgradera parken inom en hyfsat (ur ett småbarnsföräldersperspektiv) snar framtid.
Har kollat runt lite de senaste dagarna för att fräscha upp kunskaperna en smula. Hade ju helt glömt bort vad PID och HX betydde :)

De senaste 15 åren har jag varit sugen på en ECM Giotto. Mest för att den är så sjukt snygg såklart!
Men den finns ju (numera?) även med PID, vilket jag nog tror är ett krav för min del.
Det otroligt tråkiga med denna modell, Giotto Premium Plus V3, som är PID-modellen, endast verkar ha vibrationspump.
Detta är för mig BIG NO NO! Aldrig mer denna typ av väsnande pump för min del.
Giotto Evoluzione V2, har däremot rotationspump men ingen PID. Suck....
Varför gör de på detta viset?
Ska det vara så svårt att få både och liksom?

Någon här som har erfarenhet av någon av dessa maskiner? Vore najs att få lite input.
Tar självklart tacksamt emot andra förslag på maskiner också!

Over and out!
/Geten.
 

Mayhem

Well-known member
PID på en HX gör varken från eller till, vilken temperatur du får på skottet kommer ändå styras av hur bra teknik du har vid flushning. Antingen kan du lika gärna strunta i PID eller så går du all-in och satsar på en dubbelkokare.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp