Café åker på skattesmäll - eller?

edtbjon

Well-known member
Det var väl någon på Skatteverket som tycker att det är dyrt med 20 spänn för en dubbel... Nu är det ju inte ovanligt med statliga tjänstemän som suttit på sitt kontor allt för länge och snurrat in i sina teorier. Eller, där rök väl de sista tankarna på att öppna ett café.
Jag skulle nog tro att 11g för en enkel, spill inräknat, är en rätt bra uppskattning, även för ett proffs. Själv ligger jag betydligt högre... Även när man brygger så blir det stökigt på bänken, även om det inte blir samma spill som med espresso. Det ska bli intressant att följa hur det där utvecklas.
 

Gringubben

Well-known member
http://mobil.dn.se/sthlm/espressobluff-synades-aker-pa-skattesmall/

Vad säger ni? Har ni 8 gram (eller 16 för i gen gör väl enkel espresso!?) eller mer i filtret? Med svinn? Det saknas ju många detaljer för att man ska förstå hur Skatteverket tänkt att detta är en smitare, men det är väl inte bara jag som tänker att det skulle kunna vara feltänkt?
Tror att ytterst få caféer någonsin serverar enkla espresso i Sverige. Kanske Sosta gör det ibland? Skatteverket har nog ingen chans att vinna en rättegång eftersom de har sämre koll än random caféägare. Enligt grundmallen lär det ska vara 7 resp 14 gram, men jag trycker i lite mer i mina dubbla. Vätskemängden runt 5 cl.
 

stefanbo

Well-known member
Jo precis ingen gör enkla i praktiken. När någon ibland beställer en enkel så kör man en dubbel i filtret och vaskar väl ofta andra halvan. Själv kör jag med ett större filter just nu och får i ca 20,5 g men det rymmer betydligt mer.
 
Topp