Wilfa CGR-1 + La Pavoni = </3 ?

prps

Member
Hej allihop!

Som födelsedagspresent till mig själv köpt jag en Europiccola EL. Hade sedan tidigare en Wilfa CGR-1 och nu när jag har försökt brygga en shot espresso på Europiccolan några gånger får jag aldrig någon riktig crema. Det känns som kaffet rinner ganska lätt och jag upplever inte alls att jag måste trycka jäklig hårt på skaftet. Tänkte direkt att det kunde ha att göra med malningsgrad. Kan det vara att kaffet är för grovmalen i Wilfa CGR-1 även när den är i sin MAX (espresso) inställning?

Senaste har även provat med att mäta trycket under "tampering" med en våg och körde runt 10kg, sedan jag tänkte det kunde också vara det, men shotet kom igen utan crema och ganska tunn. Kan också vara att kaffet är inte tillräcklig färskt? Så många variabler :)

Jag vet att det är en ganska stor upplärlingskurva med La Pavoni maskiner med ville bara kolla om det finns någon medlem i forumet som har någon åsikt om detta. Har alltid läst att Rancilio Rocky är den bästa kompis till La Pavoni men man får spara pengar nu och känns onödig att lägga undan Wilfa kvarnen när den är typ 1 år gammal max.

Tack på förhand!

/P
 

hrbrun

Well-known member
Troligen kvarnen som är bristfällig.

Skaffa kaffe som är rostat för mindre än 2-3 veckor sedan. Tampningen är inte problemet.
 

edtbjon

Well-known member
Jag köpte också en LaPavoni, med tanken att lära mig "på riktigt. Den är ... tja... lynnig. Man kan få till ett skott som är supergott, medan nästa skott som man gör exakt likadant med (tror man) är rätt dåligt. Det där handlar mycket om att lära sig hantverket samt att få in känslan för hur maskinen beter sig och det hade jag nog inte riktigt tålamod till.
Men först och främst ska du nog skaffa en bättre, eller snarare mycket bättre kvarn. Rockyn eller liknande blir nog vad du landar på. Kvarnen måste du kunna finjustera i små steg och du är redan på det finaste läget på Wilfan. Det går åt en del kaffe och tid för att hitta rätt, men du verkar ha förstått att ha samma mängd kaffe och samma tampingtryck hela tiden. (Även om jag också är av åsikten att tampingen är mest för att få kaffet jämnt fördelat i hela pucken och man behöver inte tampa så hårt. Det kommer ju ändå typ 10 bars tryck från vattnet.)
Alltså behöver du kunna finjustera så att det blir typ "styrketräning" för att sedan kunna mala aningens grövre. Det finns en bra video på Youtube:http://youtu.be/Eec7n-Owuok från Seattle Coffee Gear vilket beskriver det jag skriver om rätt så bra. Sedan handlar det också om att hitta maskinens sweet-spot. (Släng första skottet typ...) Alltså att få koll på så många variabler som möjligt.
 

prps

Member
Tack för alla bra svar! Mm.. verkar som en Rocky måste bli aktuellt inom kort. Kaffegrossisten kör kampanjpris på den just nu, så kanske det är dags att slå till. Vad rekommenderar ni som kaffepress/tamper för La Pavoni? Tror de kör ett riktig annorlunda mått (har läst 51mm online) så Kaffegrossisten har inget med denna mått tyvärr.
 

edtbjon

Well-known member
Jag köpte min 49mm (för en ännu äldre modell av LP...) från en engelsk firma (eller var det Skottland... åtminstone skottarna är noga med det. :O ). Jag återkommer med adress i morgon, men det verkar vara det "vettiga stället" att skaffa allt möjligt för LP. De har alla reservdelar och en hel del annat.
 

UbbeK

Well-known member
Går att hitta 51mm tamper hos Kaffecompagniet eller Aliexpress t.ex.
Kör själv med en egen designad tamper som är dia 51,5mm för att matcha korgen lite bättre.
Använder enbart dubbelkorgen. Skickar i 15 g kaffe och tar ut något över 20 g espresso.

Jag har handlat reservdelar till La Pavoni från http://www.espressoservices.co.uk/
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp