Uppgradera till dubbelkokare

Nanook

Well-known member
Hej,
jag har använt en Silvia med tillhörande Rockykvarn för att servera 2-4 espresso och 1-2 cappucino per dag i snart sju års tid och i stort sett varit mycket nöjd med resultatet.
Under helgen insåg jag att det nog är dags att byta upp sig eftersom Silvans pump mer eller mindre lade av och inte alls klarar av att nå rätt tryck längre.
Vissa olägenheter har jag vant mig vid men när det n är dags att uppgradera så har jag funderat på följande lista med saker som jag vill förbättra.

-Ljudnivån, den första dubbla espresson är den jag börjar dagen med vid pass 04:30. Tyvärr har detta lett till en viss irritation hos inte minst hustrun som försöker somna om efter det att jag gått upp. Både kvarnen och silvan väsnas mer än önskvärt.

-När hustrun skall ha sina Cappucino så ställer den enda kokaren i silvan till det lite grann och det tar helt enkelt lite för lång tid.

-Varierande resultat, för det mesta är jag nöjd med mina espresso men ibland blir det inte alls som jag tänkt mig och då känner jag ofta att espresson helt enkelt är svalare än normalt, med andra ord behöver jag en bättre temperaturstabilitet.

-Kvarnen behöver också bli tystare och lämna ett jämnare resultat utan några "klumpar"

Jag har fått grönt ljus för att gå "all in" så tillvida att jag kan koppla in espressomaskinen för direkt vattenförsörjning och spillavlopp.

Spontant funderar jag på en Rocket Espresso R58 dels för att jag tycker att den är skitsnygg men också för att jag tycker att den verkar vara ett riktigt bra alternativ, vad tror herrskapet om det?

Jag behöver lite input på en bra kvarn att komplettera med, har ni några förslag?

Vänligen,
Henrik
 

Wilderwein

Well-known member
Hej!
Roligt med nya maskininköp! Rocket r58 är en riktgt bra maskin och jag tror inte du blir missnöjd med en sådan. Men hade jag köpt ny maskin idag och haft tillräckligt med utrymme hade jag nog köpt ambient&spresso vesuvius. Det är också en prisskillnad att ta ställning till. Den maskinen tror jag levererar kaffe en nivå upp jämfört med r58 eller liknande maskin.

Vad det gäller kvarn så kan jag rekomendera ceado e37s. Men helt klumpfritt tror jag inte du kan få utan att ha en dosator med alla bekymmer det innebär. Ceadon är nog den tystaste kvarnen i klassen. Annars verkar compak vara bra eller mahlkönig k30.
Lycka till
 

Nanook

Well-known member
Hej!
jag håller med om att Vesuviius verkar vara en riktigt bra maskin (som dessutom är skitsnygg), dock har jag precis förlikat mig vid tanken på att lägga ca 20" på en ny maskin att stretcha budgeten upp till dryga 35" känns lite svettigt i dagsläget. Sedan är väl frågan om jag är tillräckligt experimentuellt lagd för att ha någon nytta av alla de olika parametrarna som går att ställa in på vesuvius. Jag brukar vilja exprimentera mig fram till ett "recept" som funkar och ger mig den espresso jag vill ha sedan handlar det bara om att trycka fram likadana espresso ett par gånger om dagen ;-)

Ceadon verkar vara intressant, tidigare har jag mest kikat på Mazzer Mini electro..

Tack för bra input!
Henrik
 

Nanook

Well-known member
Jag passade på att svänga in till kaffemaskinen när jag ändå var i krokarna efter lunch. där kände och klämde jag lite grann på maskinerna och efter lite diskussioner med den alltid lika vänliga personalen och provdrickande så är jag nog inne på att jag kanske skall satsa på en Giotto Evoluzione V2 istället för en R58:a av den enkla anledningen att jag tyckte att den helt enkelt var "good enough" och att jag istället kan satsa mellanskillnaden på att uppgradera mig på kvansidan när jag ändå håller på, tycker ni att jag sänkt ambitionsnivån?

Jag tänker mig att montera maskinen med fast vattenanslutning och ett vattenfilter från Jura som tar bort behovet av avkalkning vilket tillsammans med den fasta anslutningen av vatten och spillavlopp torde innebära att det blir ett synnerligen enkelt underhåll.
Jag vet med mig att jag kommer att leta mig fram till en kombination av kaffe, malning, mängd och tryck som ger mig det resultat som jag vill ha och däreter kommer jag "bara" att producera espresso och cappucinos för fulla muggar.

Jag gillar fortfarande Mazzers Mini Electro så i dagsläget lutar det år en dylik i kombination med den nya maskinen.

//Henrik
 

lupoo

Well-known member
Kul med uppgradering (när väl uppgaderingsdjävulen sitter där på axeln så...)

Vettiga synpunkter, ända tills Du var in på Kaffemaskinen... Tycker inte att Giotto Evoluzione V2 verkar vara ett bra alternativ.
- Ingen dubbelkokare utan H/X
- Ingen PID

Skall förklara. Sitter själv med en stor H/X, och visst det funkar det (och vilken kraft i ångan) men... Kräver alltid flushning och temp.surfing vilket gör att det är svårt att hitta "sweetspot" för den böna som används. Har haft en stor enkelkokare (BFC Perfetta) som var otroligt tempstabil. Drog en hel del bra skott på den. Nu är det mycket svårare att få till just detta.
Så min egen "uppgraderingsdjävul" har börjat vakna och viskar ord i mitt öra som "Izzo Alex Duetto" och i riktigt svåra stunder väser han "G/S3". Tror i alla fall att det skall finnas en PID för att kunna justera bryggtemperatur om uppgradering skall genomföras och kanske få tyst på honom.

Kvarn kan letas på beg.marknaden anser jag. Det som slits på en kvarn är ju skivorna och dessa är ju relativt lätt och billiga att byta. Tittar Du efter en kvarn som är ämnad för kommersiellt bruk är dessa oftast mycket stabilt byggda och har en lång livslängd även efter några år på café. Har själv en en Santos #55 som gått på café och sedan fått omvårdnad och skivbyte av forummedlem innan den landade på min bänk. Mal dubbel på ca 4 sek, klumpfritt och förvånansvärt tyst.

Lycka till!
 

Nanook

Well-known member
Gokväll,
efter att ha blivit lite villrådig själv så ringde jag en bekant som är både milanesare och den största esspressonörd jag känner för lite ytterligare input.
Han hade en del intressanta synpunkter:

-Flushning är ett ickeproblem i verkligheten, det handlar bara om att få in det i ryggmärgen så att du gör på samma sätt varje gång. han såg det snarast som en fördel att få större rörelse av vattnet för att för att undvika att få "gammalt vatten" i koppen.
-"Dubbelkokare är kanon för caféer men kass för hemmadrickare", argumentationen bakom detta tillspetsade uttalande gick ut på att vattnet stod still i en dubbelkokare mellan varje espressoskott vilket för en hemmadrickare kan innebära många timmar. Under den tiden blir vattnet "gammalt" och "metalliskt", på ett cafe är det såklart en helt annan rörelse på vattnet och där kommer dubbelkokarna till sin rätt men för hemmakonnässören var det enligt honom faktiskt en fördel med en HX maskin av lika bra kvalitet eftersom vattnet i den rör sig betydligt mer.

Han tyckte att jag mycket väl kunde köpa Evoluzione v2 maskinen och att jag istället fokuserade på kvarnen och att se till att skaffa mig riktigt kaffe istället "för ert jävla gevalia". Ibland tror jag att Gevalia symboliserar allt som är fel här i världen för den gode Guiseppe ;-)

Det är mycket nu eller som Einstein sa "still confused, but on a higher level".

Henrik
 

Wilderwein

Well-known member
Intressant!

Har själv Giotto Evo V1 och visst är det en bra maskin. Men jag tror nog att DB med pid är enklare att handskas med än HX. Min maskin är iof inte ansluten till varken vatten eller avlopp vilket gör att flushandet kräver mer arbete. Svårt detta, vad det gäller kvarn skulle jag nog titta på Macap m4d som jag själv ägt en och var mycket nöjd med. Betydligt snabbare än Mazzer kvarnen. Kolla in Baratza forte också verkar vara en vettig kvarn om man vill ha något som är allsidigt.
 

lupoo

Well-known member
Vrider man och vänder på frågan så finns det många svar, och när det gäller val av espressomaskin så är det svårt att komma med ett objektivt och "rätt" svar på vad som är "bäst". Mycket tycke och smak och kanske mindre absolut vetenskap.

När det gäller flushning så kan jag förstå att det gäller utarbetat ett konsekvent handlag, men hur roligt är det att stå där och "skvätta" lyssna och räkna? Hur konsekvent jag än är så blir inte skotten så bra som de blev på tempstabil enkelkokare. Kan inte hålla med om att det då är ett "icke problem".

Om det är risk för stillastående vatten i en dubbelkokare så måste väl samma problem finnas i ångsidan på en H/X? Det vatten cirkulerar inte så mycket, skulle kunna ge metallisk smak på mjölken vid skummning.

Dubbelkokare för hemmabruk har inte så stor bryggkokare (Duetton 0,8l) så även om man inte gör så mycket kaffe så är det inte svårt att få lite cirkulation på det vattnet, så blev det helt plötsligt ett "icke problem". Att stora maskiner med stora kokare inte är något för hemmabruk kan jag hålla med om.

Så kan man hålla på och osäkerheten om vad man skall köpa blir bara större när mer "fakta" och åsikter lyfts in i ekvationen.

Clear as mud!?!

//ulf
 

Nanook

Well-known member
Gokväll, efter att ha smällt alla synpunkter och gjort ytterligare lite efterforskningar lutar det nog ändå åt att det blir en Rocket R58 som den ursprungliga planen var. Det känns som att så länge som i håller oss till de förhållande vis små kokarna som det är frågan om i dessa fall (R58 har väl en kokare på 0,58 liter för "espressodelen") så är problemet med att vattnet blir stående inte speciellt akut.
Jag misstänker att jag skulle kunna komma att ångra mig senare om jag inte gick på R58:an nu eftersom det är den jag gått och suktat efter.

Det återstår "bara" att fatta beslut om kvarnen där det i dagsläget lutar åt en Mazzer Mini electro A.

Tack för all input!

//Henrik
 

consensus

Active member
Med risk för att förbrylla dig. Och det är flera år sedan jag bytte upp mig. Valde då Alex Duetto III pga att det går att stänga av ångkokaren med en egen knapp. Vi gör ofta enbart espresso och americano - och då är det onödigt att värma upp ångkokaren. Nu kanske R58:an har samma feature, men då var det det som avgjorde till Duettons fördel. Maskinen har fungerat 100% klanderfritt varje dag, år ut och år in.

Till detta kom en Mazzer Mini typ A. Viktigast här var att undvika dosatorn, där det alltid blir pulver liggandes. Så här i efterhand är det också tacksamt att enkelt kunna ändra maltid vid byte av böna.
 

maartyn

Active member
Nu kanske R58:an har samma feature

Ja det har den, jag tror att den har haft det hela tiden, man stänger av den andra kokaren med hjälp av "fjärrkontrollen".
Håller med om Mazzer Mini E typ A. Om man tycker att den är långsam så uppgraderar man till Super Jolly-malskivor och den blir nästan dubbelt så snabb.
 

consensus

Active member
Ja just det, så var det. Jag ville inte vara inne i mjukvaran och pilla varje gång ångkokaren skulle stängas av eller på. En fysisk knapp kändes som en bättre lösning.

I praktiken står bryggruppen påslagen mycket längre tider än ångkokaren. Om någon efterhand kommer på att önska tex en cappuchino, så går det fort att värma upp ångan. Och det är bara att slå på knappen.

Alla dessa maskiner är bra byggda och i princip likvärdiga. Det är dessa små detaljer som fäller avgörandet. Lycka till med köpet!
 

En slät kopp

Active member
Jag var in på Kaffemaskinen och blev rekommenderad H/X före dubbelkokare (som de menade kom sitt rätt först i större storlekar, för kommersiellt bruk). Att en större tank var att föredra före två (för?) små hemma. Jag som trodde jag bestämt mig för en dubbelkokare...
 

svartvest

Well-known member
Totalt obegripligt...alla gånger en db före H/x men det är ju mitt val. Kontrade du med att säga på helautomatiska kommer aldrig kaffet till sin rätt....
 

En slät kopp

Active member
Jag är ju en rookie i ämnet så det satte en del myror i huvudet. Hade en idé om:
- dubbel
- e61
- pid
Men inte heller pid föll i god jord där (lite oklart varför).

Man kan ju tycka att det borde råda vissa konsensus och det vore märkligt att folk är villiga att betala i runda slänga 10k mer för dubbel+pid om det inte skulle göra nån skillnad.
 

consensus

Active member
Double-boiler är absolut fail-safe. Det är tillräckligt med hokus pokus runt malning och tampning. Att dessutom surfa in rätt temperatur känns meckigt.

Jag tror de flesta säljare rekommenderar HX då de vet att de får sälja två maskiner, först en HX och sedan en DB när baristan vill uppdatera.

Förutom Duettons knapp för ångkokaren så uppskattar jag även rotationspumpen väldigt mycket. Det är tyst under bryggning, ingen vibrationspump som dönar.
 

lupoo

Well-known member
Jag var in på Kaffemaskinen och blev rekommenderad H/X före dubbelkokare (som de menade kom sitt rätt först i större storlekar, för kommersiellt bruk). Att en större tank var att föredra före två (för?) små hemma. Jag som trodde jag bestämt mig för en dubbelkokare...

Kaffemaskinen verkar inte var det som Kaffemaskinen var förr.
Fattar inte hur denna argumentation hänger ihop. Men om man fick komma in på lagret och räkna den stora stapel med osålda H/X maskiner så kanske resonemanget blir glasklart.:wub:
 

svartvest

Well-known member
kort förklaring

Jag är ju en rookie i ämnet så det satte en del myror i huvudet. Hade en idé om:
- dubbel
- e61
- pid
Men inte heller pid föll i god jord där (lite oklart varför).

Man kan ju tycka att det borde råda vissa konsensus och det vore märkligt att folk är villiga att betala i runda slänga 10k mer för dubbel+pid om det inte skulle göra nån skillnad.

Dubbel eller db=dubbla kokare en för kaffebryggning och en kokare för vatten/ånga

e 61= Är själva grejen som du sätter fast portafiltret på en modell från wiki:

In the 1950s, Faema began with horizontal boiler, lever piston machines, which were typical of the time.[citation needed] In 1961, however, Faema released the E61, an espresso machine introducing many 'firsts' which are still commonly found in most espresso machines. The most significant was the delivery of pressurized water through a mechanical pump at approximately 9 BAR, replacing the piston-lever designs of the 1950s. Faema circumvented the problem of running heated water through the pump, by running cold water through the pump, through a heat exchange tube through the steam boiler to flash heat the water, before entering the diffusion block and through the ground coffee to create an espresso. Faema also introduced a new grouphead that was kept warm by circulating water from the boiler through the grouphead in a thermosyphon circuit. The grouphead was activated by a lever, which when partially open, allows the release of pressure created from the municipal water line. That pressure soaked the coffee with brew-temperature water, allowing for a smoother extraction. When the lever is fully raised, the pump is activated and the coffee is extracted at full pressure.

The implications of the technological innovation of the E61 was revolutionary, and allowed Faema to acquire a significant espresso machine market share within years.[citation needed] Faema recently reintroduced a replica model for commercial use.

Another impact of the E61 is in the home espresso machine market. A generic replica version of the E61 grouphead, coupled with the heat exchange boiler has become popularized in Europe, North America, and Australia.[citation needed] While the aesthetic appeal of the E61 group is cited as a reason for its popularity, the grouphead paired with a heat exchange boiler also created a new level of home espresso quality for consumers.

Pf=Portafilter korgen som kaffet ligger i när du gör en espresso.

pid= elektronik temperatur inställning
 
Senast ändrad:

BloodyMezzo

Well-known member
Pid ska väl också hålla bättre än traditionella termostater och pressostater? Dessutom förbannat skönt att slippa lyssna på klickandet. Min gamla isomac gav ifrån sig väldigt högljudda såna när den slog till och från. Kanske inte behöver vara så.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp