Nybörjare ska öppna eget behöver hjälp med inköpslista för utrustning, HJÄLP!

kaffesump

Member
Hej på er alla kaffe älskare hittade detta underbara forum för ett par dagar sedan och det värkar finnas massa kuniga medlemmar här. Jag håller på att bygga mitt dröm Cafe, Och det börjar närna sig öppning och jag har ett litet problem jag kan INGET om espressomaskiner och vilken utrustning jag skall välja har stirrat mig blind på Google Blocket Ebay mm, Ju mer jag söker desto mer förvirrad blir jag. Maskiner och tilbehör finns det ett hav av men vad är det jag behöver egentligen?

Hoppas att kunskap och hjälp finns här?

Tack på Förhand :)
 

svartvest

Well-known member
Spana in Knockbox som ligger Kowloon West, i din stad. Men frågan jag skulle ställa mig är vilket kaffe vill jag servera? Är det espresso eller brygg som är gångbart. Espresso kräver kunskap av baristan har du den möjligheten. Brygg är det lättare...beg marknaden på blocket är ganska stor. En LM är en slitvarg om den är ordentligt sköt. Ursäkta min ironiska inledning...kunde inte låta bli..?
 

edtbjon

Well-known member
Ja, varför inte börja med att köra enbart brygg. Det går tretton espressobarer på dussinet, medan du kanske kan hitta en egen nisch med att servera ett underbart personligt handbryggt kaffe till varje kund.
Det tar ett bra tag att lära sig hantverket med espresso och alla dess varianter. Jag antar att ditt drömcafé bara serverar jättegott kaffe och jättegod espresso kräver mycket kunskap. Maskinen är faktiskt den enkla biten.
 

kaffesump

Member
Spana in Knockbox som ligger Kowloon West, i din stad. Men frågan jag skulle ställa mig är vilket kaffe vill jag servera? Är det espresso eller brygg som är gångbart. Espresso kräver kunskap av baristan har du den möjligheten. Brygg är det lättare...beg marknaden på blocket är ganska stor. En LM är en slitvarg om den är ordentligt sköt. Ursäkta min ironiska inledning...kunde inte låta bli..?

LM är det hela namnet eller en förkortning? Ja Knockbox har jag besökt ett par ggr mkt trevligt ställe, Jag huserr i Kowloon också ett par gator bort från Knockbox. Maskinen väljer jag nog att inhandla hemma i Sverige eller Europa vi har en hel del maskiner här med det mesta är Kina varianter som jag inte vill befatta mig med.
 

kaffesump

Member
Medveten om att det ligger lite träning bakom detta men inget som inte går att lära en gammal hund :) studerar flitigt och kommer att ta upp ett par kurser har en duktig tjej som kommer att jobba för mig de första månaderna kommer nog att snappa upp en del guldklimpar där.
 

svartvest

Well-known member
Jag ber om ursäkt till dig kaffesump trodde att du hade fakebostadsort. La Marzocco är den som används flitigast på tävlingar och är som jag skrev en slitvarg. Simonelli är stort märke. Sedan handlar det om skickat eller om du skall köpa nytt. Men som vi skrev bra bryggbar är lättare rent tekniskt. Sedan kan du mer om vad folk vill ha svårt för oss att gissa. Än en gång förlåt för misstaget och lycka till!!
 

kaffesump

Member
Ursäkt accepted :)

Ja bryggkaffe kan vara ett bra kompliment personligen så dricker jag helst inte bryggkaffe men majoriteten gillar det så jag skall ha det i åtanke. Stället jag bygger blir lite mer som mitt eget vattenhål då jag inte har några direkta ekonomiska intressen i verksamheten förutom att jag vill att min hobby skall betala sig själv. Men helt klart en bryggare tar ingen plats.

Ska fördjupa mig i La Marzocco under kvällen

Tack för all feedback
 

Drenalin

Active member
[QUOTE Stället jag bygger blir lite mer som mitt eget vattenhål då jag inte har några direkta ekonomiska intressen i verksamheten förutom att jag vill att min hobby skall betala sig [/QUOTE]

Hur kan du inte ha ett ekonomiskt intresse i verksamheten om du håller på att starta upp? Att driva med förlust är väl ingen hit precis:mellow:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp