Återfått intresset, dags att köpa espressomaskin och kvarn igen, hjälp sökes

Claskalas

Member
Hej, jag var medlem här för några år sedan och hade då en Silvia och en Rocky kvarn, sen kom först en och sedan en till bebis och tiden försvann helt, tyvärr sålde jag då min maskin och kvarn, men nu börjar det suga i kaffetarmen igen och jag funderar på att köpa in maskin och kvarn igen.

Silvian trivdes jag hyfsat med men ändå aldrig riktigt varför vet jag inte, men bl.a tyckte jag den lät rätt högt och sen hade jag svårt att kontinuerligt få det som jag ville.

Alltså vill jag ju inte köpa samma grejer igen 

Mina önskemål är väl dessa:
Snabb uppstart, dvs snabbt kunna ta en espresso, inte behöva vänta 30 min eller liknande
Pris för kvarn och maskin runt 10 000
Max djup på maskin 40 cm
Tystare än silvian
Och så bra som möjligt.

Vad bör jag leta efter, begagnat lär jag få mer maskin för pengarna men bor i Skåne och långresa för att hämta maskin blir för dyrt/tar för mycket tid.
Vad finns det för nytt som kan göra en trött småbarnspappa glad 

Tacksam för alla tips och idéer
Hälsningar
Claskalas
 
Senast ändrad:

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag vet inte om det du söker är ens möjligt. Inte inom den budgeten. Ska du få ner/bort ljudnivån är det rotationspump du ska ha (inte vibrationspump som i Silvian och många andra) och det kostar. Kanske kan du hitta något beggat, men du lär knappast hitta något med rotationspump som håller sig inom dina måttgränser...

Jag har en Vibiemme Junior DB (dubbelkokare) som är rätt liten och smidig; lite större än Silvian bara. Denna maskin blir varm på ett par fem minuter, men låter en del när man kör den eftersom den har vibrationspump. Maskinen kostade runt 15k ny om jag inte missminner mig helt. Och sedan ska det på en bra kvarn på det, förstås...

Tror att du måste börja med att kika runt. Klämma och känna och läsa. Det kommer att bli hart när omöjligt att uppfylla dina krav...

//Stefan (som upplevt mången inköp där budgeten spräckts redan före köp)
 

Claskalas

Member
Tack för ett realistiskt svar

Om man bortser från ljudet och ändrar budget till 10 för maskin, gör det någon skillnad? Känns som att steget från silvia till nästa maskin är rätt stort och man hamnar runt 12 direkt? Eller finns det något vettigt under 12?

Kommer även försöka ha koll på blocket i södra Sverige!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det finns väl säkert några maskiner i prisklassen strax ovanför Silvian, men frågan är om steget uppåt blir stort nog för att motivera pengen? La Simonellis Oscar, brukar omtalas i dessa fall; i alla fall tidigare...

Sedan bör du nog betänka att lägga bortåt hälften (om inte mer) på kvarnen; finns ingen maskin i världen som kan göra underverk med en dålig/ojämn malning. Bezerras och Mahlkönigs hemmakvarnar verkar vara både riktigt bra och väldans poppis. Ligger de inte runt 5k-strecket?

Många glömmer/struntar i detta med en kvarn, men - tro mig - den är nästan viktigare än maskinen! En vass kvarn och en Silvia piskar nog en 15k-maskin tillsammans med en Rocky. Är jag tämligen övertygad om... :coffee:

//Stefan (som kommande helg ska skruva isär maskinen igen; måste undersöka stoppet i ångkokaren)
 

Claskalas

Member
Ja det ligger nog en del i det, bara lite tråkigt att köpa tillbaka samma maskin som jag hade innan, då med en Rocky kvarn.

Gaggiga Classic, räknas som en sämre maskin än silvian väl? Svårt detta
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag säger inte att du ska köpa en Silvia igen; jag menar bara på att en kommer långt mycket längre med en bra kvarn än med en bra maskin... :coffee:

Maskinen du länkar till är väl - iofs PIDad, men ändå - en enkelkokare? Då har du ju i praktiken köpt en Silvia (ev kvalitetsskillnad ej inräknad) igen...

Jag tror att du får räkna med runt 15k totalt för maskin och kvarn. Minst. Om du ska köpa nytt. Sad, but true.

Om du vill börja om, så är väl en enkelkokare inget dumt val. Vill ta ett kliv uppåt (vilket det låter som i dina önskemål) är det ju HX eller DB som gäller. Fortfarande (antagligen) med rotationspump. Tyvärr kostar det mer då också...

//Stefan (som gärna - om möjligheten infann sig - skulle lägga tio gånger mer på maskinparken)
 

TheDude

Well-known member
Om du vill börja om, så är väl en enkelkokare inget dumt val. Vill ta ett kliv uppåt (vilket det låter som i dina önskemål) är det ju HX eller DB som gäller.

Det beror på vad han tänker sig att använda maskinen till. Ska han inte göra några mjölkbaserade drinkar utan bara rena espresso så finns det ingen poäng med att ha en HX eller DB. Då är det ingen uppgradering alls.

Så Claskalas, rena espresso eller ska du skumma mjölk också?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Helt korrekt, TheDude! Såg på frågan lite för mycket ur mitt perspektiv. Självklart så klarar man sig fint med en enkelkokare om man sällan - eller aldrig - skummar mjölk! :)

Då kanske en PIDad maskin kan vara något? Och eftersom enkelkokarna oftast är lite billigare, så kan du lägga mer på kvarnen!

//Stefan (som idag ska ge sig in i maskinen och leta upp var nuvarande fel sitter och fixa det)
 

TheDude

Well-known member
Jepp, en PID:ad maskin låter som en bra uppgradering.

Maskinen du nämnde tidigare i denna tråd Lelit PL41TEM har ju PID och skulle kunna vara ett alternativ. Jag känner dock inte till så mycket om den, men visst var det någon på forumet som köpte en ganska nyligen? Vem?

En annan singel boiler med PID som jag tycker är intressant är Bezzera Unica, fast den kostar lite mer.

Ett tredje alternatv är att skaffa en Silvia med PID.

Ett råd från min sida är varjefall att ta dig tid och tänk igenom det hela rejält, det är så tråkigt om man beställer prylar som det sedan visar sig att man inte blir nöjd med. Som du skrev så gör du just nu 20% mjölkbaserade drinkar och då är det kanske okej att vänta på att slå över kokaren i ångläge och vänta på att den får rätt temperatur, men om du i framtiden kommer öka mängden mjölkbaserade drinkar så kanske man redan nu ska satsa på HX eller DB. Ingen av maskinerna ovan har rotationspump som är något tystare än vibrationspumpar (du efterfrågade ju en tystare maskin). För egen del så tycker jag inte att espressomaskinen ljudnivå spelar så stor roll för det brukar ändå vara kvarnen som låter mest.
 

Claskalas

Member
Stort tack för era synpunkter och tankar!

Det är inte lätt! Har ett annat bekymmer och det är djupet på maskinen som helst inte får vara mycket djupare än en silvia. Att köpa en ny silvia vore väl det smartaste men det känns rejält surt att ha köpt en ny sån, sålt och tappat en del pengar och sen köpa en till sån

Jag får fundera och läsa vidare och räkna med en malköping kvarn eller liknande dvs ca 5000 på kvarn. Sen är det väl nästan så att ändera en silvia för 5-6000 kr eller dubbla den summan för något märkbart bättre.

Får köra presskaffe tillsvidare
 

Mikklos

New member
La Pavoni, pistongmodell, passar väl in på alla kriterier: tyst, snabb, nätt (utom på höjden möjligen) och går att få under budget. Sen så har vi det där med hantverket då... :)
 

Jacob

Well-known member
Jag kom över en ny Bezzera Unica för 5900:- (ligger annars mellan 8000 och 9000). Det går att göra klipp, glöm bara inte att kolla kvitto! Samma gäller kvarn: Ha tålamod och kolla blocket. Caféer går i konkurs eller byter upp sig. Oftast lätt att renovera.

Ang. Unican: Den har som sagt vib.pump, men är tystare än Gaggia Classic som jag hade innan (säljer den också om du vill ha, PID:ad :) Unican har E61-grupp och värmer upp på fem min. Jämn och bra kvalitet på skotten. Som du så dricker jag utan mjölk, skummar till frun då och då. Mycket kraftfullare skumning än Gaggian, vilket säkert är bra, men jag är ju van vid Gaggian så det är svårt med mikroskummet... Tilläggas bör att jag kör med Oatlys kaffemjölk (iKaffe). Den är lite svårare att göra latteart-vänligt skum med. Hur som, jag är mycket nöjd med Unican, men kanske inte hade gett fullpris för den.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp