Rekonditionerade espressomaskiner?

mofie

Member
Halloj,

Väldigt ny medlem här på forumet och därmed nyfrälst kaffeentusiast! Hittills har jag bara gett mig i kast med att brygga kaffe och använder för tillfället primärt en Hario V60, men det händer att jag brygger en AeroPress-kopp till och från. Vad jag inser mer och mer, desto djupare jag grottar ner mig i djungeln av kaffetillagning, är att espressodrycker verkar vara alfa och omega, begynnelsen och slutet, när det kommer till kaffe.

Jag skummade igenom de första sidorna i Första maskinen (http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?36520-Första-maskinen) och blev inspirerad att köpa en instegsmodell, så som Gaggia Classic eller dylik, men drar mig för att lägga begränsade studiemedel på en sprillans ny maskin. Allra helst vill jag köpa en rekonditionerad maskin, då dessa oftast är betydligt billigare och ger en kvalitetsgaranti som jag känner Blocket saknar.

Efter att jag spanat omkring på webben hittar jag endast utländska återförsäjare, så som Whole Latte Love och Seattle Coffee Gear, samtidigt som svenska återförsäljare lyser med sin frånvaro.

Frågor jag slutligen ställer:
  • Finns det en marknad för rekonditionerade espressomaskiner i Sverige?
  • Har någon erfarenhet av utländska återförsäljare?
  • Finns det bra info om begagnade maskiner?

Värt att nämna är att jag maler bönor med Wilfa CGR-1.

Här är länkar till sidorna jag nämnde:
WLL http://www.wholelattelove.com/categories/outlet/refurbished-espresso-machines
WLL rekond. video https://www.youtube.com/watch?v=-izXPNbNllo&list=PL8AFCA5242D9298C0
SCG https://www.seattlecoffeegear.com/on-sale/refurbished

Sluttjatat av gröngölingen...

Vänligen, Daniel
 

henrik82

Well-known member
Om du ska skaffa en espresso maskin så ska du fört skaffa en kvarn som är gjord för det, inget ont om Wilfan men du kan inte använda den till espresso, sen som jag har förstått det på dem som kör espresso lägg mer än du vill på kvarnen för det är den som är den viktiga i frågan om en bra espresso.
 

mofie

Member
Om du ska skaffa en espresso maskin så ska du fört skaffa en kvarn som är gjord för det, inget ont om Wilfan men du kan inte använda den till espresso, sen som jag har förstått det på dem som kör espresso lägg mer än du vill på kvarnen för det är den som är den viktiga i frågan om en bra espresso.

Bra tips! Har helt ärligt inte reflekterat över Wiflan, då den ger (vad jag upplevt) relativt konsekvent partikelstorlek när jag maler på det finare spektrumet. Förmodar att det samma är sant för kvarnen, att det är en instegsmodell och att kostnader beaktas.
 

Mayhem

Well-known member
Har någon erfarenhet av utländska återförsäljare?
Att handla prylar utomlands är i regel inget problem men vad gäller just espressomaskiner gör du bäst i att åtminstone hålla dig inom Europa. Modern elektronik fungerar visserligen över hela världen, en espressomaskin är något helt annat. Att koppla in en amerikansk maskin byggd för 120 VAC i ett svenskt vägguttag på 240 VAC kommer inte sluta lyckligt och kokaren kräver betydligt högre effekt än att du kan använda en billig stepdown-converter från Kjell/ClasOh.
 

mofie

Member
Att handla prylar utomlands är i regel inget problem men vad gäller just espressomaskiner gör du bäst i att åtminstone hålla dig inom Europa. Modern elektronik fungerar visserligen över hela världen, en espressomaskin är något helt annat. Att koppla in en amerikansk maskin byggd för 120 VAC i ett svenskt vägguttag på 240 VAC kommer inte sluta lyckligt och kokaren kräver betydligt högre effekt än att du kan använda en billig stepdown-converter från Kjell/ClasOh.

Tack för tipset! Hade inte alls slagit mig att det faktiskt är väldigt opraktiskt, av just den anledningen, att köpa elektronik från USA.
 

Mayhem

Well-known member
Hade inte alls slagit mig att det faktiskt är väldigt opraktiskt, av just den anledningen, att köpa elektronik från USA.
Just elektronik är sällan några problem då det mesta går på låg likspänning via en AC/DC-omvandlare som oftast klarar ett brett omfång på typ 100-250 VAC in. Det som ställer till problem är när det är komponenter som kräver rejäl effekt och tar hög växelspänning rakt in såsom värmeelementet i en espressomaskin.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp