Gene Cafe 101 grundrecept

edtbjon

Well-known member
Jag fick en fråga (privat meddelande) om hur man kommer igång med en Gene Cafe. Frågan är av allmän karaktär och lär ju komma igen, så här är svaret... Det finns en bra video på ca 15 minuter på Y-tube, men här är de inställningar och det arbetssätt som funkat bra för mig, så länge jag hade maskinen.

OK, grundrecept...
1. Börja med att låta maskinen gå utan bönor i kanske 5 minuter på 240C. (Om du gör detta jämt, kommer du alltid att starta upp en rost utifrån samma förutsättningar med lika varm maskin varje gång.) Skaffa ett par vanliga arbetshandskar till dess du lär dig var det är brännbart varmt för dina fingrar... (Det går att jobba utan handskar, men då ska man ha lärt sig var man kan och inte kan ta/röra någonstans.)
2. Se till att ha mängden kaffe uppmätt. Det funkar bra med 100-150g i början. Max 250g och för t.ex. Monsoon Malabar, max 200g.
3. När förvärmningen är klar, plocka upp trumman och ställ den i hållaren och häll snabbt i bönorna. Tillbaka med trumman... (Allt relativt snabbt, så att du inte förlorar all värme...)
4. Ställ in maskinen på 240C och 16 minuter. (Se till att få in känslan för att snabbt lägga till t.ex. 1 minut, 6 klick, på tidsratten...) STARTA.
5. Under de första 5-6 minuterna händer inte mycket, men bönorna gulnar. När de börjar komma till färgen "kanel" är det dags att vakna. :) Efter ca 8-9 minuter så kommer det att komma några knäpp. De är lite svåra att höra, då det rasslar från bönorna i trumman. Detta är "first crack". Det är också viktigt att vara med på färgförändringar, då det är den faktor som du kan ha bra kontoll på.
Kolla den här länken: https://www.sweetmarias.com/library/content/using-sight-determine-degree-roast.
6. Jag brukade sänka temperaturen ca 1 minut in i first crack, ungefär vid 10 minuter, till 220-225C. Därefter höjer jag temp. med 5C varje minut, alltså ex. 240C -> 10 min, 220C -> 11m, 225C -> 12-13m, 230C -> till dess att jag är nöjd. (Mina rostar brukade ta 13,5 - 16 minuter, beroende på bönor, temperatur, humör...)
7. Försök att bryta något tidigt. Du kommer inte att höra "Second Crack", den är för tyst och överröstas av rostens fläkt och bönorna som rasslar i trumman. (Färg, yta och form på bönorna igen...) Börjar bönorna svettas så ska du stoppa/kyla direkt. Du har då kommit långt in det franska territoriet.

8. Ett tips är att handla ett par stora (ca 28cm) runda blandskålar i rostfritt från Ikea. De kostar typ 79:- styck och är utmärkta för att snabbare kyla bönorna. De är även jättebra till annat i köket. (Den inbyggda kylningen i Gene Cafe'n tar ca 10 minuter. Lite långsamt tycker jag, men så är maskinen byggd.)
 
Senast ändrad:

madonemannen

Well-known member
Bra tips där, håller med om att det är svårt för att inte säga nästan omojligt att höra första crack. Man kan dock se att chaffen börja släppa ungefärligt då.
Den stora fördelen med Gene'n är ju att man ser bönorna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp