Malde egna bönor, gör fel?

rsw

New member
Hej!

Jag har en Moccamaster H741 (modell enkel) och har alltid köpt vanligt bryggkaffe, typ Zoega. På jobbet har vi dock maskiner med Johan & Nyströms 'Bourbon Jungle', vilket jag tycker är fantastiskt gott, och bestämde mig för att jag ville ha det hemma med.

Så jag köpte en Wilfa WSCG2 och en påse Bourbon Jungle-bönor.

Jag ställde kvarnen på "Filter"-inställningen (typ medel), malde bönor och bryggde. Det blev blaskigt och genomskinligt, inte alls gott. Provade att dosera ett mått extra, ungefär samma resultat. Tyckte att malningen var ganska grov jämfört med kaffet man köper, så jag ställde om kvarnen till "Aeropress" vilket är näst högsta inställningen, och bryggde igen. Det blev lite bättre, men kaffet är fortfarande väldigt smaklöst och platt, och har en ganska ljus färg.

Jag använder samma mått som när jag bryggde "vanligt" kaffe, och kör ungefär 4.5 mått för 4 koppar kaffe i bryggaren. Nu har jag kört 5 mått egenmalt kaffe för 4 koppar, och tycker ändå att det är ganska tunnt.

Min fråga, ska man dosera mycket mer malet kaffe per kopp när man maler själv? Ska det vara grovt eller finmalet för en vanlig bryggare? Vad gör jag för fel? :(

En observation är att kaffet i filtret är mycket mer skummigt/bubbligt än vanligt kaffe, och det blir som en grop i mitten där vattnet rinner. Vattnet kanske inte "når" allt pulver?
 

TTobbe

Well-known member
Dosera som vanligt till 4 koppar. Använd inte locket till filterhållaren. När vattnet börjar att komma till kaffet tar du en sked och rör i vattnet och kaffet så att allt blandar sig. Då man brygger manuellt i typ en Hario-V60 så för fuktar man kaffet i 30 sek innan man fortsätter att hälla vattnet. Rör du i kaffet kommer vattnet snabbare åt allt kaffe.
 
Senast ändrad:

henrik82

Well-known member
Ett fel som är på nästan alla kaffebryggare är att den värmer vattnet och "dosera" ut det direkt och har ingen "bloom" (det är att du för fukta kaffet i 30-60 sec så att du släpper ut gaser som finns i kaffet) detta gör även att när resten av vattnet kommer så blir det en jämnare brygg och du får ut väldigt mycket mer smak än när man bara häller på direkt. Ju färskare kaffe ju längre blomning. Detta kan vara en orsak till att du inte får fram samma resultat som på jobbet, jag gissar att ni har en fancy maskin också på jobbet som är byggd för att "pressa" ut allt från dem stackars bönorna.

En sak som jag har testat hemma hos mina föräldrar när jag har gjort kaffe på deras bryggare är att jag tar 880 ml vatten i bryggaren och 60 gram kaffe i filter hållaren sen häller jag 120 ml 95C vatten över kaffet och så stänger jag och slår på bryggaren för deras bryggare är lite trög så det tar ca 45-50 sec innan vattnet börja rinna. Detta har get ett mycket bättre kaffe än vad som brukar komma ut ur den bryggaren ;)

Men ett par saker som du bör tänka på är mängden kaffe till vatten, man brukar säga 60-70g kaffe till 1l vatten. Sen ta tiden på bryggningen och testa att använda samma mängd vatten och kaffe, jag rekommendera att du börja med 60g/1l, men ändra bara malningen. Sen när du känner att det är okej men inte helt tillfredsställande öka mängden kaffe och ta då kanske 65g/1l och börja om och mal från grovt till fint.

Detta kanske blev lite rörigt men jag hoppas att du åtminstone får ut något av det ;)
 

rsw

New member
Tack för era svar! Som ni säger så kommer ju allt vatten på samma gång i princip.

Jag tror att jag får prova att börja bryggningen, stänga av bryggaren och låta det blomma, sätta på den igen och röra omkring med en sked och se om jag får bättre resultat :)

PS, finns det ett enklare sätt att dosera kaffe om jag inte har en våg? Ni nämner ju gram, går det att "översätta" till mått, typ deciliter, kaffemått eller liknande?
 

rsw

New member
Nu börjar jag närma mig :)

Provbryggde en liten sats (2 koppar, 250ml vatten och ca 3.5 mått). Den här gången började jag bryggningen, stängde av bryggaren och lät "bloomen" bubbla klart och lägga sig för att sedan fortsätta bryggandet. Nu infann sig beskheten och karaktären i kaffet som jag var ute efter! :)
 

hne

Well-known member
Ett kaffemått innehåller 5-15g malet kaffe. Det beror på. Mycket enklare att skaffa sig en hushållsvåg. Som bonus behövs den ju även när du bakar (mjöl kan man inte heller tillförlitligt mäta i volym, av precis samma anledning)
 

henrik82

Well-known member
Kaffe väger lite olika har jag märkt men en våg får du för någon hundring, man behöver ingen lapp våg, det räcker gott och väl med en enkel köksvåg som har noggrannhet på 1g, det är bara vi super nördar som köper vågar som går ner på 0,1 eller 0,01 g men då är du kaffe nörd och har en (eller flera ;)) Pour Over bryggare an något slag
 

Victor S

Well-known member
Jag har också den kvarnen och kan bekräfta att "filter"-inställningen är mer passande för en franskpress. Jag kör på mitten av aeropress när jag brygger i tratt. Har inte använt den i bryggare så kan inte lägga till mer där än vad som redan sagts.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp