Det blir rätt till slut...

edtbjon

Well-known member
Jag var inne i Tjockhult idag, ett ärende som skulle ta typ en timme men det tog 5 min. Därefter så hade jag lite tid till övers och var kaffesugen. In på ett litet kafé brevid Cafe Espresso. Verkar bra, men rad på rad med kilon av italienska bönor... Mycket riktigt så ser kaffet (dubbel esp.) helt rätt ut, med mycket crema, men med en bismak av typ... askkopp... Nåja, baristan ville bara ha 20:- och kom oombedd med ett glas vatten strax. Jag ville titta i en kamerabutik, men Kameradoktons eftr. hade tydligen kursat så det blev tunneln neråt Sveagatan. Hamnade efter att ha yrat lite på Himalaya i Hötorgshallarna. Efter att ha sniffat mig runt bland butikerna kom jag tillbaka och började prata om min beställning med en kanske 30-årig charmig tjej. Jodå, enligt menyn, Chemex, Hario (och andra varianter såg jag oxå till) samt Aeropress vilket är min egna favorit. När jag tittade på vilka bönor de hade så stod det bl.a. Panama, så jag frågade om det var Geisha, vilket det var... så beställningen blev en Panama i Aeropress. Låt vara att en kopp kostade 65:-, för det var den värd. Det som var kul var det att jag märkte en klar skillnad i bemötande när jag frågade om "... Geisha?", alltså när hon förstod att jag visste en del om bönor. (En av mina absoluta favoriter sedan ett år tillbaka är just Panama Geisha...)
Hur som haver, det var inte en svart utan typ mellan-/mörkbrun kopp med ett kaffe som hade en underbar sötma, syra och fruktsmak som satt i till slutet av min middag tre-fyra timmar senare.
Så, jag kan verkligen rekommendera Himalaya coffeshop i Hötorgshallen. Tjejen vet vad hon gör. (Medan jag satt och njöt av mitt kaffe kom en italienare och beställde en enkel espresso genom sin flickvän. Han var också lyrisk och det var många tummar upp...)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Så trevligt! Kaffebaren nere i Hötorgshallen är lite bortglömd. Jag är sällan där nere då jag oftast stannar till hos Espresso House, en trappa upp, som erbjuder handbrygg. Duktiga och intresserade baristor även där.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp