Dosering!

Rich

Member
Tja!
Är ny på forumet och rätt ny i kaffevärlden, håller på att experimentera väldigt mycket just nu.

Tänkte om man kan få lite förslag vad gäller dosering. Jag kör moccamaster, gorumetfilter (som sköljs av innan användning) och väger både kaffet (hela bönor av det finare slaget) och vattnet.

Har läst på nätet om folk som använder upp till 80 gr kaffe/liter...i mina öron låter det alldeles galet.

Började själv på 67 gr och har rört mig neråt, är nere på 60gr/l nu och det är en liiten aning "för starkt" fortfarande Tror en bra dosering kommer sluta på 58-59 gr/l för min smak...

Hur doserar ni och kan det skilja sig väldigt mkt beroende på typ av böna? (min upplevelse är att skillnaden kan vara väldigt stor!)

Tack!
 

Magol

Well-known member
Hej Rich!

Jag kör med 7g kaffe per dl vatten. Sen varierar jag mellan pappers- och metallfilter i Aeropressen beroende på vad det är för böna och vilka smaker jag vill få fram.
 

Rich

Member
Har experimenterat länge nu med kaffedosering i relation till kvarninställning på min wilfa cgr-1...försöker hitta bästa utfall.

Känns som att 60 g/l är lagom...frågan är bara malningsgrad nu..
 

henrik82

Well-known member
Man brukar väl säga 60-70g kaffe /1l vatten och om du ska göra irish coffee så är 70/80g kaffe /1l vatten ;).
Men den korrekta mängden är när DU tycker att ditt kaffe är gott inte vad vi andra skriver ;)
 

Rich

Member
Upptäckte idag skillnaden på dosering vad gäller ljus/mellanrostat kaffe och mörkrostat. Använder moccamaster + wilfa kvarn (äldre modellen).

Köpte zoegas julkaffe (mörkrostat, 8/9), rekommenderad dosering: 50 gr/liter, tänkte att det lät helt absurt så doserade som vanligt med 64 gr och resultatet blev typ tjära, starkt och beskt som satan. Körde samma malningsgrad och drog ner till 52 gr, resultatet blev ett svingott kaffe!

Hur fan ska man veta hur man ska dosera kaffet när det skiljer sååå mkt beroende på böna, nån som har tips/tricks?

Just nu sitter jag och avnjuter ett julkaffe från LOVE Roasters, doserat 64 gr och kaffet blev riktigt gott men hade kanske behövt nåt gram mer...
 

TTobbe

Well-known member
Börja titta på tiden det tar för kaffet att rinna genom filtret. Det tror jag att det hela handlar. Jag kör genomgående 60g/L. Varierar därefter malgraden och försöker sedan att att få bryggtider som ligger mellan 3,30 till 4 min. Blir det över 4 minuter så blir det sällan bra.
 

Victor S

Well-known member
Får instämma med TTobbe. Tiden är allt! Nästan. Styrkan beror mer på mängden kaffe men bitterhet och så verkar komma av för lång tid och fel vattentemp. Det är vad jag upplevt i alla fall. Sedan så har de julkaffen jag testat vart väldigt speciella med alla sina kryddor och allt vad det nu har vart.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp