Funderar på espressomaskin

Kotten

Member
Hejsan,
har börjat fundera på att skaffa en espressomaskin och även då givetvis bättre kvarn.
men det verkar vara en djungel , de man läser mest om är ju Gaggia classic & Rancilio silvia
så jag skulle behöva lite handfasta tips på lämplig maskin för en grön nybörjare.
/Tommy
 

Kotten

Member
kan man hålla sig under 8000 så vore det trevligt,
då tänkte jag mig med tillbehör också, finns givetvis plats upp , det får ju inte bli dumsnålt heller :D
 

Benno

Member
Jag har precis köpt min första maskin, jätte nöjd med den. Lelit pl 41 plus t med PID. Man slipper temperatur surfa bland annat och har stor 300 ml mässing kokare, enligt deras hemsida man kan brygga 4 perfekta espresso i rad. Köpte från Frankrike, fyndhörna för 3500 kronor. Finns ingen annan maskin som kan konkurrera med det pris och prestanda tycker jag. Annars nypris ligger 550 euro på den hemsidan.
Utan PID är mycket svårare att få jämna resultat.
Finns också där en NS Oscar med skönhetsfel för 350 euro. maxicoffe.com bonnes affaires
Lycka till!
 
Senast ändrad:

Wilderwein

Well-known member
Jo det är ju väldigt bra instegsmaskiner och svårt att få bättre nya saker inom budget. Men om du kan tänka dig att handla begagnat så är chansen stor att du kan köpa en hx-maskin med liknande kvarn för sisådär 7000 kr. Men nytt är alltid nytt och man slipper tänka på packningsbyte de kommande tre fyra åren. Lycka till.
 

Large

Well-known member
Ser ut att vara ett fint nybörjarpaket. Glöm inte att köpa hyfsade bönor för pengarna också :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp