Min Gaggiamaskin släpper på vattnet för snabbt

Lars1954

New member
Till följd får jag en blaskig espresso trots att jag malt det finaste som går i min elektriska kvarn, stampat ordentligt. Får dockllite crema, men är djupt otillfredsställd med resultatet. Någon som har tips? Handhavandefel eller maskinen?
 

kaffevän

New member
Tyvärr har jag samma erfarenhet. Har bryggt ca 30 koppar utan bra resultat. Bränd smak utan arom och färdigmalt kaffe bryggs på 10-15 sek. Mal jag bönor fint och stampar bra startar den inte ens. Mal jag så att genomrinningen tar ca 25 sek är det ändå ingen bra smak.
 

TheDude

Well-known member
Bränd smak utan arom kan antingen bero på:

* För hög temperatur, dags att lära sig att temperatursurfa.
* För gamla bönor, dags att köpa nyrostat.
* För hårt rostade bönor.
* Det sitter massa gammalt kaffe inne i maskinen, dags att rengöra.

... så, fortsätt att mal så att genomrinningstiden är ca 25 sekunder och testa några av ovanstående punkter.
 

TheDude

Well-known member
Denna video förklarar temperatursurfning. Video är för en Rancilio Silvia, men gör inget eftersom det fungerar ungefär på samma sätt med alla single boiler maskiner. Det enda man ska tänka på, eftersom denna tråd handlade om Gaggia, är att lampan som visar om värmeelementet är på en Gaggia inverterad mot en Silvia d.v.s. på en Silvia så tänds lampan när värmeelementet är på (som på videon), medans på en Gaggia så är lampan tänd när värmeelementet inte är på.

https://www.youtube.com/watch?v=wnugUv0PSW8
 

kaffevän

New member
Hade samma problem med min Gaggia. Malde jag på det näst finaste startade inte ens pumpen. På ett mellanläge fick jag en bryggning på 25- 30 sek,
men med bränd smak och ingen god eftersmak. Creman var tjock och fin men smakade också bränt. Färdigmalt kaffe som jag använt för det mesta på min gamla Krups gick inte alls använda. Trots hård stampning rann vattnet igenom på 10 - 15 sek. Har tyvärr inte fått någon förklaring ens av Adesso.
Kaffevän
 

kaffevän

New member
Tack för dina tips The Dude men jag har använt nyöppnat paket, medelhårt rostade röd-brun Musetti och med ny maskin så dom tre orsakerna tror jag inte på . För hög temperatur har jag misstänkt hela tiden. Adesso kan inte ens ange vilken bryggtemperatur den har. Är det en bra maskin borde väl temperaturen hålla sig konstant och inte vara för hög. Kokaren rymmer 2 dl, mer än gott och väl för en eller två koppar. En del maskiner uppger bryggtempen till 93 grader.
Vill du förklara vad som menas med temperatursurfa. Har aldrig ordet och inget som Gaggia nämner något om.

Kaffevän
 

TheDude

Well-known member
Kollade du på youtube länken i min förra post. Den förklarar vad temperatursurfa innebär.

I korthet går det ut på att temperaturgivarna som styr värmeelementet i kokaren inte är så exakta. Låter man maskinen stå på utan att brygga någon espresso så kommer värmeelementet då och då då på och värma vattnet i kokaren. Det är en temperaturgivaren som avgör när vattnet i kokaren är för kallt och kommer då slå på värmeelementet. Temperaturspannet på vattnet i kokaren är större än vad som är optimalt för att brygga kaffe. Så om låtit maskinen stå på en tid och sedan går direkt och bara brygger en espresso så finns risken att man antingen brygger när vattnet i kokaren är för varmt eller för kallt.
Sättet att kontrollera temperaturen kallas att temperatursurfa och går ut på att man fyller på så mycket kallt vatten i kokaren så att värmeelementet gå på, när värmeelementet stängs av vet man att temperaturen är som högst och då kan man vänta ca 30 sek (man får pröva sig fram) tills temperaturen sjunkit så mycket att man når optimal temperatur för att brygga espresso.
 

TheDude

Well-known member
medelhårt rostade röd-brun Musetti
Innehåller inte den ganska stor mängd Robusta? Robusta bönor anses ha en mycket mer bitter smak än Arabica. Vissa anser att man måste ha en viss mängd Robusta för att få riktigt Italiensk Espresso. Själv föredrar jag espresso baserat enbart på Arabica. Jag vet inte om det är Robustan som du upplever som "bränd smak". Det kan vara värt att testa ett kaffe på ren Arabica.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp