Huky 500 recention del 1

edtbjon

Well-known member
Lång post... Dags att börja skriva på en review då rå…
Till att börja med: Jag ska nog för ordningens skull inte avhandla allt om hemrostning i en tråd, jag kommer nog hellre dra igång nya trådar efterhand om ditt och datt. Denna tråd handlar om hur det var att komma igång med en Huky 500, ”a funky little home roaster” (det låter ju lite coolare på det engelska språket :) ).
Min bakgrund och väg till den här rosten: Tja, gubbe som gillar kaffe, alltså rätt svensk typ… :) Jag är uppvuxen på kafé, så något måste ha fastnat.
Men där det vände var i slutet av sjuttiotalet, när jag gick förbi Mauritz Kaffehus i Göteborg. Hmm, inget vanligt kafé det där… Ska man testa kanske. Lite konstigt ställe, stark kaffedoft, klassisk musik, inga thekakor med ägg och ansjovis utan stora bullar bakta i butiken och kaffesäckar överallt. Beställde en kopp ”starkt kaffe” och fick en chock. Håren reste sig bokstavligt i nacken. Det tog en halvtimme att dricka/njuta upp och sedan var min kaffevärld inte den samma. Tord, som fortfarande driver Mauritz …, sålde även då råkaffe, presskannor å så. Jag gjorde några lyckade försök, men annat kom i vägen.
För något år sedan kom jag på att det där med att rosta kaffe var ju lite extra kul och gott. Så jag letade upp Mauritz K. på nätet och beställde hem tio kilo och satte igång i ugnen. Det blir ju som det blir i ugnen, men ändå det godaste kaffet jag druckit på mycket länge.
Efter en sväng med en Gene Cafe så var det dags för större leksaker, men den måste funka i en lägenhet. En Quest M3 var det första som jag funderade på, men den tar också bara 250g per gång men verkar bra annars. Började fundera på att hyra ett hörn någonstans i en verkstad eller så och införskaffa ex. en Toper Topermino (500g) eller liknande, men det är ju dyra maskiner. Letade lite här och där några månader och hittade home-barista.com och deras forum, där det finns många kunniga och drivna hemmarostare. Där läste jag först om en 1kg maskin som heter TJ-067, en kinesisk sak som väger in på typ 100kg (Inte heller något man bara tar under armen upp till tredje våningen.) och $3200 med frakten. Men annars väldigt stor cool-faktor om man är kaffe-nörd. Till saken, på home-barista såg jag också referenser och bilder på Huky 500, som först såg ”lustig” ut. Lite krånglig, inte minst i standardutförande (typ $1078). Men jag läste på om den och gillade den mer och mer. Med några extra tillbehör kunde det bli en riktigt trevlig och kompetent maskin. Efter några veckor bestämde jag mig och la en beställning hos Mr. Li på Taiwan (efter att ha läst in mig på att det faktiskt var tillförlitligt). Betalningen gick via PayPal, så visst skydd har man.
Det var en process i sig själv att komma fram till vad jag skulle beställa, med många poster att läsa på home-barista, jag tar den senare så får ni en liten uppräkning nu istället att gotta er med. :) Grejen är att tillverkaren lyssnar på användarna och har en konstant utveckling av maskinen. Det går att beställa med ex. perforerad trumma (standard) eller solid trumma. Den är tillverkad för att användas på en liten gasvärmd IR-spis, men den får man köpa till, då många på Taiwan tydligen har egna gasplattor. O.s.v…
Jag beställde rosten med en solid trumma, utan en massa hål överallt. Mitt tycke och smak. (Man kan beställa med extra trumma av andra sorten för $98. Många gör så, men tror att skillnaden är rätt liten. Volvo-Saab, Fender-Gibson, Lila-Gevalia, nej, inte den jämförelsen.. :) )
Detta är ungefär den maskin man beställer för de knappt $1100:J pipe E2.jpg
Sedan kommer det till lite extradelar, såsom en digitaltermometer. Extrafläkt med rökkupa (”exhaust bowl”, så att man kan leda bort röken dit man vill.) Fläktarna är tokstarka, 300cf/m eller 500m3/h! Knyt fast dem så att de inte flyger iväg på egen hand…
exhaust hood 2.jpg
Extramotorer, de är billiga och det är långt till Taiwan…
På bilden ovan är det standardmonterat en analog termometer för trum-temperaturen. Där bad jag om en digital givare istället, samt en extra utanför trumman längst upp (Det är två mätare på denna lånade bild, men jag koppar direkt in i datorn istället.)

3 TC and two meters.jpg
Till slut blev notan $1768, inklusive frakt på $179. Han behövde några dagar för att sätta ihop/modda mitt paket och sedan fick jag en länk på var paketet var någonstans. Första gången jag kollade var rätt cool. Jag hittade en flygkarta där paketet var någonstans över havet mellan Taiwan och Japan. Sedan gick det väl ganska direkt till Stockholm. Sedan… 4-5 dagar på Arlanda, innan tullen hade bestämt sig för sitt. (Ett par tusen till, de räknade på ursprungskittets pris, annars hade det blivit en tusenlapp till där också…) Det blev typ 15000:- totalt.
Slutligen kom då paketet. Välpackat… Han har gjort det typ 500 gånger nu. (Min har serienummer 498)huky 498-1.jpghuky 498-2.jpg
Cool, allting är gjort i rostfritt stål, precis allting. Bra passform på allt. Alla blanka ytor är verkligen blanka och inga repor någonstans. Jag kunde tagit fler detaljbilder, men nää, fråga i så fall. Jag hade ju tittat en hel del i home-barista-forumet och mitt första intryck var att maskinen var mindre i verkligheten… Annars helt nöjd.
huky 498-3.jpg
Det första jag gjorde var lossa ytterhöljet och med veg.olja olja in trumman utvändigt. Sedan testa brännaren och bränna fast oljan på den ”relativt blanka” ytan på trumman. (Detta för att göra trumman mer mottaglig för värmen. Ja, det funkar så…) När jag tröttnat efter en timme…
huky 498-4.jpg
När jag några veckor senare gjort om det blev det så här…
huky498-5.jpg
Färgen lär jämna ut sig när jag rostat några timmar till.
Dessutom var det en del annat pill med att byta till euro-kontakter å så samt sätta dimmer (Biltema, typ 69:-.) på avgasfläkten, viket gör den lite lättare att kontrollera då den är rejält överdimensionerad.
Resterande del av det här får jag illustrera framöver… för ni är väl alla spända på att höra om hur det funkar att rosta i den. Jag tar det där med gas i hemmet senare, men glöm inte att det är viktigt!
In i köket med rosten monterad. Min gamla bärbara ville inte kommunicera med termometern, så det blev att logga för hand. (Bra övning, men tråkigt…)
Det följer med några grundinstruktioner som funkar (men det finns massor av recept på olika forum). Jag hade köpt ett par kilo med skräpbönor, typ sånt som ligger i hörnen hos kafferostare. Tanken var att köra dessa bönor till franskrost å lite till för att de ska släppa så mycket olja som möjligt i trumman. (Lite som att steka in en stekpanna.) Då kan man bekanta sig med rosten samtidigt som man inte behöver vara nervös för att man bränner dyrt kaffe.
Så, koppla in gasen, kolla med läckage-spray/såpvatten och starta brännaren. Gäss, det funkar! :)
Alla temp-angivelser jag ger nedan är för BT, bön-temperatur, då den är mest intressant.
Som jag ska köra med en full laddning (500g) så värmer jag maskinen till 290C med full gas och låter den vara där ett tag. I det läget är avgasröret inte monterat. (Se den första bilden med den nakna, bara lite inoljade trumman…)
Sänk värmen till typ 60%.
Där sitter istället en tratt i vilken jag häller i kaffet och startar en timer. Tempen ramlar snabbt ner till ca 100C och vänder efter ca 1½-2 minuter. Sedan ligger man kvar på typ 60-70% för att låta rostningen komma igång (standardtermen är ”drying phase”, men det är egentligen inte det som det handlar om, även om det ångar av en del). Bönorna har börjat gulna betänkligt vid 150C (ca 5 minuter) och det är dags att gasa på lite. Jag höjde värmen till max och märkte att det faktiskt började gå för fort. Första crack var på väg inom 8 minuter!!! Nåja, det ska inte drickas i alla fall, så jag sänkte värmen till 50% och värmen började strax nästan att dala. Sjysst, den reagerar snabbt också… Jag la mig på ett mittläge (typ 70%) och strax började det smattra rätt ordentligt. (Jag var sedan tidigare van vid några få knäpp i ugnen eller några hörbara ur den något väsniga Gene Cafe’n.) Här var det nästan som ett gammalt hederligt smatterband. :) Dessutom var BT vid början av 1Cs (Första Crack start) på 198C, perfekt!
Nåväl, det smattrade på och efter ett par minuter så jag uppe runt 215C. Nu tystnade det tydligt. (Jag kom på mig att det var dags att sänka värmen, lite sent, men som sagt, det var inte skarpt läge… Bara det inte börjar brinna. :))
Tittade lite på bönorna med testaren också. Tittgluggen funkar utmärkt med en lampa riktad dit, men testaren kan man lukta lite också. Faktiskt tycker jag att jag hör 2C också. Jodå, det frasar nu ganska bra och tempen ligger runt drygt 225C.
Jag har hela vägen från det att bönorna nådde 150C använt fläkten mer och mer. Typ 10-20% där och sedan upp till 50% eller mer vid 1C, så att hinnorna försvinner från bönorna.
Så är bönorna långt inne i franskrostens (eller *bucks) land. O så dom svettas! Jag ställer extrafläkten med det extra durkslaget under dumpluckan och lyfter handtaget. Rätt häftigt första gången! På med fläkten och bönorna blir kalla på ca EN minut. (Jag sa ju att det var starka fläktar…) Just f-n, bönorna skulle vara kvar i trumman för att olja in den. Av med värme och avgasrör, dit med tratten och häll tillbaks. Hmm, det blir till att sätta dit avgasröret igen, det var bra med värme kvar i trumman… Nåja, det fick snurra en halvtimme och sedan var tålamodet slut för jag ville köra en rost till.
Senare den dagen lyckades jag bl.a. med att hälla i råbönor utan att stänga dumpluckan… Jag tappade en hel del rostade bönor… Ja, det är tur att dammsugaren funkar. :)

Here endeth part 1...
 

edtbjon

Well-known member
Å så tar vi andra versen också.. kortare...

Efter att ha kört ett tag, kan jag konstatera att det är ett avsevärt steg från Gene Cafe’n. Där finns det en timer- och en temp-ratt. Men man ser väldigt bra hur bönorna rostar. Allt är automatiskt i övrigt. Visst går det att få till bra rostar i Gene'n, men med Huky'n är en annan värld. Man måste ha järnkoll på alla parametrar, vilket faktiskt är det jag vill kunna ha.
Nackdelar. Visst finns de, bl.a. blir det alltid några bönor kvar i avgasröret som sedan ska ramla ut efter en stund. Det är inte en manöverpanel, utan rattar, knappar och kontakter här och där. Det dammar lite om bönorna. Man har verkligen att göra under tiden (och före och efter) man rostar, f-n ta den som ringer på telefon. Gas!.. Man ska vara mycket försiktig med gas hemma. Ny tråd om detta kommer, jag har läst på... om ingen annan känner sig manad. Men gas är som sagt en fördel också, fråga vilken kock som helst, gas- eller elspis…
Dessutom är det just det med alla parametrar. Jag fick oftast bra kaffe ur Gene’n, för den är trots allt inställd från fabrik för det. (Jag körde enligt eget schema/profil, men inget överdrivet konstigt…) Grejen med Huky’n är att när man hittar rätt så blir det väldigt bra, men det är enkelt att t.ex. missa att man ligger lite för lågt i värme ett tag och att rosten då ”stallar”, varvid rostningen smakar bakat istället för rostat. Detta är lätt hänt då man efter en första höjning av värmen i princip måste minska på energin hela tiden, förutom ibland vid 1C (annan tråd tack). Eller så vrider man för mycket, eller försöker kompensera tillbaka. Misstagen märks direkt. Det är där jag är i själva rostningen just nu, att hitta fram till och förbi den kvalitén som jag fick ur Gene’n. Det går någon gång, men jag vet att det finns mycket mer i den här rosten… En ”lustig” sak är att kaffet som jag körde i Gene’n behövde kanske 2-3 dagar för att mogna, ibland var det ganska bra redan efter ett dygn. Kaffet rostat i Huky’n behöver betydligt mer tid, upp till en vecka för att vakna. (Det kanske är ett symptom på något jag missar, men jag har inte hittat något skrivet om detta ännu.)
Jag rostar med en laptop brevid där jag kör Artisan, till vilken jag koppar alla tre tempgivare (TC), via en Phidget 1048 (annan tråd…). Det ger en grafisk koll av vad som händer och det visualiserar siffrorna i kurvor. Mycket bra hjälpmedel, men lätt att det blir grafen som får huvudrollen, när det är det som händer i rosten som gäller.
Återigen, jag ska nog för ordningens skull inte avhandla allt om hemrostning i en tråd, så jag kommer nog att dra igång nya trådar efterhand om ditt och datt.
Puh, det blev lite långt, men det är en otroligt kul kafferost och även om det är frusterande ibland, så är det kul att lära sig ett nytt hantverk, för det är faktiskt vad det är med en sådan här kafferost. Men den svåraste biten är nog att behöva vänta på att kaffet ska mogna till. Ni vet hur det är, den som väntar på något gott väntar alltid för länge. :)
 

koffej

Well-known member
Bra tråd! Hukyn verkar vara en bra maskin. Jag har själv en Quest M3 som jag är nöjd med, lite synd att man inte kan rosta mycket mer än 250g i den bara.
 

edtbjon

Well-known member
Tack ... och Artisan

Tack för svaren hittills. Ja, det kommer mer. Som en liten teaser kan jag visa en graf från programmet Artisan (gratis) om en rost som jag körde igår med mina s.k. sopbönor (alltså någon slags "gatukorsning" av bönor av allehanda kvalité, färg, form, torkat-tvättat, storlek... Ja, alla sorter, men inte särskilt gott. :mellow: )
Det kan vara lite svårt att läsa graferna, där jag har tre TC (ThermoCouple, digital tempgivare) inkopplade.
Den översta gröna är den som sitter utanför/ovanför trumman och visar "omgivningstemperaturen".
Den röda, ET (Environment Temperature) sitter mitt i trumman och visar tempen på luften inne i trumman nära, men inte inne i bönhögen.
Den blå, BT (Bean Temperaure) sitter lite längre ner och ut mot kanten av trumman. Denna TC mäter temperaturen inuti bönhögen och är mest intressant att följa.
Sedan finns det en blå och en orange Delta-kurva i nederdelen av kurvan. Den blå är intressantast (i nuläget) och visar hur mycket lutningen på BT förändras (enkelt uttryckt). Tanken i teorin är att den efter att ha toppat när tempen i bönorna har varit nere och vänt vid typ 1,45 in i rosten, så ska denna kurva gärna ligga i en jämn fin backe neråt genom hela rostningen utan allt för stora variationer (helst inga alls) upp/ner.

Alla dessa värden och kurvor kommer automatiskt från kopplingen mellan de tre TC i rosten och datorn/Artisan.
Dessutom finns det i nedre delen svarta och röda linjer som visar hur jag reglerar gasen och fläkten. Dessa värden lägger jag in manuellt under tiden som jag kör rosten.
sopor rk.jpg

Den här grafen ser faktiskt ganska bra ut. Allting på rätt ställe, jämn lutning, inga laggar eller abrupta ökningar. Men svaret finns i koppen och inte i grafen. Men som hjälpmedel och logg är detta ett fantastiskt verktyg, bara det stannar där och inte blir huvudsaken.

Slutligen, det finns ganska många ingångar till vad jag ska fortsätta att skriva om. Det blir enklare att starta en diskussion om vi har ett ämne som vi är intresserade av. Så ställ gärna frågor eller påståenden som vi har att diskutera runt.
 

henrik82

Well-known member
Jag kan ha missat det men från vilken sida köpte du denna rosten?
Får ju inte glömma att säga som dem andra att det är både rolig och intressant läsning :).
 

Swappo

Member
Riktigt intressant läsning!

Själv sneglar jag mot en Quest M3 just pga att jag ser det som en fördel att rosta små batcher.
Rostar 100g-125g åt gången nu i ugnen och mer än 250g skulle kännas för mycket för mig då jag inte dricker så stora mängder kaffe.
 

edtbjon

Well-known member
Just ja, var köper man rosten? Direkt från verkstan i Taiwan. Man skickar en trevare på engelska till Kuanho Li, kuanho punkt li snabela gmail punkt com. (Läs ut adressen...) Han svarar snabbt om än med ett standardbrev.
Är ni intresserade så läs in er på home-barista, där det finns hundratals trådar om den här rosten. Dessutom har jag ju som sagt en Huky 500 själv så ni kan ju posta eller skicka meddelande till mig för frågor. Det finns stora möjligheter att få rosten ungefär som man vill, vilket jag beskrev en del om i början av tråden.
 

kaffedavid

Active member
Grymt inlägg! =) jag har kommit "igång" med din gamla gene café nu också, blir heeelt okej och jag drack en god Chemex kopp imorse! (och 2 på eftermiddagen...)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp