Modda Mazzer (luigi?)

TTobbe

Well-known member
Som jag skrev tidigare i denna tråd så funderade jag på ett annat sätt att göra om min gamla Brasilia/Rossi RR45 till en ondemand. Jag har nu fått hem grejorna och för första gången har jag testat hur det ska fungera ihop. OBS just nu har jag monterat dig tratten med tejp och det finns inte heller något hål från kvarnen in i tratten. Denna montering är mest för att se om den passar. Vad säger ni? Även om det finns några problem att lösa så känns som om det skulle kunna bli riktigt bra.
Visa bilaga 13863
Visa bilaga 13864

Kollar du på dosatorn så är övre blanka ringen lös så den använde jag. Skruvhål och allt fins.
 

TTobbe

Well-known member
Den funkar bra. Ska tilläggas att jag väger dosen först och pillar och skrapar sedan så det mesta kaffet kommer ut.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
ed05cea973395d7036350b52fbbe2dcf.jpg
bönhopper i glas tillskuren och har korkinklätts i änden. Perfekt passform. Glaset är en kapad glasvas från Ikea som kostade typ en tjuga.

Resten är provosoriskt. Metalldelarna till framsidan göres nu. :)

Fortsättning följer...
 

TheDude

Well-known member
Brasilia RR45 med "on demand" mod
IMG_6302_crop.jpg

Det som återstår att göra är:
* Fixa mindre bean hopper
* Fixa en bättre on/off knapp
* Experimentera med flärp för att reducera statiskt kaffe (fast det verkar inte vara något stort problem just nu, men kanske kan det bli lite bättre)
 

TheDude

Well-known member
Jepp, jag köpte en en "Collapsible Rubber Lens Hood" (52 mm). Den passar perfekt på en Brasilia RR45. Jag har även fixat en flärp för att minska att kaffet blir statiskt, men jag är inte riktigt nöjd med den än.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Har du lust att lägga upp foto på hopper och flärp? :)

Jag upptäcke nu med morgonkaffet att det blev statiskt. Funderar på om teflonspray invändigt skulle vara en bra grej?
 

TheDude

Well-known member

oOTINDRAOo

Well-known member
Just nu är det inte mycket att visa upp. Jag har klippt ur bitar av en läskburk och testat i lite olika figurationer.

Annars kanske man kan köpa en sådan här:
https://www.espressoparts.com/mazzer-major-anti-static-doser-screen

Aha! Ja det är precision på högsta nivå, ska försöka forma lite plåt och testa. Funderar på om ett sånt filter som du länkade till gör jobbet, man måste väl fortfarande ha samma problem med att kaffet fastnar.
Vad tror du om filter+teflonspray på insidan av behållaren?
 

stefanolo

Well-known member
Schysst pysslat! Det är så skoj att modda (förbättra), för man lär sig så mycket på vägen. :) Försök hitta en beg mörkrumstimer, typ Baeuerle (gärna digital), och vipps har du en tidsstyrd on demand-kvarn. Jag har fortfarande kvar min Super Jolly m doser och ska nog pyssla lite med den innan den säljs vidare. Tack för inspirationen :)
 

TTobbe

Well-known member
Behåll det som det är väg sedan dos för dos. När kvarnen är tom på bönor petas och borstas kvarvarande kaffe bort.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp