Modda Mazzer (luigi?)

oOTINDRAOo

Well-known member
Hej kära kaffenördar och hjälp!

Jag köpte en fet storMazzer med doser. Det fastnar dock kafferester lätt och jag stör mig på detta och vill modda. Någon som gjort detta och har tips?

e7b1690cae31c36e3d35088c7445921a.jpg
 

oOTINDRAOo

Well-known member
ImageUploadedByTapatalk1418494032.895931.jpg

Resan började efter lite research.
1. Tog av dosern, kopplade ur kablarna.
2. Men för att få kvarnen att gå måste man conecta de två gråa kablarna med varandra. Sen på med sockerbit. Voliá! (Omnågon vill göra detta) ImageUploadedByTapatalk1418494179.511771.jpg

3. Finnish (måste få någon att skära till en plåt. Fortsättning följer......
 

oOTINDRAOo

Well-known member
ImageUploadedByTapatalk1418515142.816203.jpg testar, fungerar perfekt. Inte snyggt, men jag ska få hjälp med att skära till och forma plåt och metall.

Kommer även göra en rör-hopper av transparent pvcrör.
 

TheDude

Well-known member
Jag såg denna doserless mod
http://www.coffee-channel.com/2013/05/home-made-super-jolly-doserless-funnel.html

Han verkar ha använt en sådan här. De ska ha en diameter på 13 cm, vet inte om det passar din kvarn.

http://www.aliexpress.com/item/Smal...sils-taper-funnel-rack-funnel/1600169325.html
http://www.aliexpress.com/item/Smal...sils-taper-funnel-rack-funnel/2043983254.html

Det finns flera som säljer dessa på aliexpress, så man får söka runt lite om man ska hitta den billigaste och tillförlitligaste försäljaren.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Å tack för tipset!
Han hade en mazzer mini, antar att den kanske är lite för liten för min. Jag får räkna på det.
 

TheDude

Well-known member
Jag är inne på samma ide som du. Jag har en gammal Brasilia/Rossi RR45 som jag fick med på köpet då jag köpte en begagnad espressomaskin förra året, eftersom jag redan hade en kvarn så har denna gamla kvarn blivit stående.
För några veckor sedan bestämde jag mig för att försöka få igång den gamla kvarnen. Jag hade redan tidigare rengjort den, men eftersom jag då inte var nöjd med hur den malde bönorna, så beställde jag nu nya kvarnskivor. Igår bytte jag till de nya skivorna. Idag har jag testat kvarnen och den fungerar riktigt bra. Nackdelarna med kvarnen är dock att den är riktigt stor, den har doser och att bönhoppern är onödigt hög.
Jag skulle precis som du vilja göra om kvarnen till mer av en ondemandkvarn.
IMG_6082_crop.jpg
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Jag är inne på samma ide som du. Jag har en gammal Brasilia/Rossi RR45 som jag fick med på köpet då jag köpte en begagnad espressomaskin förra året, eftersom jag redan hade en kvarn så har denna gamla kvarn blivit stående.
För några veckor sedan bestämde jag mig för att försöka få igång den gamla kvarnen. Jag hade redan tidigare rengjort den, men eftersom jag då inte var nöjd med hur den malde bönorna, så beställde jag nu nya kvarnskivor. Igår bytte jag till de nya skivorna. Idag har jag testat kvarnen och den fungerar riktigt bra. Nackdelarna med kvarnen är dock att den är riktigt stor, den har doser och att bönhoppern är onödigt hög.
Jag skulle precis som du vilja göra om kvarnen till mer av en ondemandkvarn.
Visa bilaga 13813

Kul! Uppdatera gärna hur om hur det går! Jag funderar just nu på att göra ett plåtbakstycke och sedan göra en pip. Tänkte först köpa en funnel färdig på espressoparts, men den var för dyr så jag skrotar den ideén. :)
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Jag läste inte hela texten, men det verkar som att delar från dosatorn är kvar. Jag vill ta bort allt. Har du en bild på din kvarn så att jag kan få se?
 

Coriander

Well-known member
Kvarnen är såld sedan två år sen...
Hela grejen är att man sätter "vingar" i underkant på själva stjärnan, som sveper med sig kaffet. Det är väldigt enkelt att ta isär doseringsmekanismen. Din modd blir säkert bra men erfarenheten (mina egna misstag) säger mig att ju större modd man gör, desto svårare är det att få en avsevärd förbättring från ursprungs-funktionen.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Ok, tack för tipset. Har dock tänkt att göra den doserless. Ska göra mall nu, köpa kopparplåt och kopparrör. Sedan börjar svetsning och lödning :) slänger upp bild senare.
 

TheDude

Well-known member
Som jag skrev tidigare i denna tråd så funderade jag på ett annat sätt att göra om min gamla Brasilia/Rossi RR45 till en ondemand. Jag har nu fått hem grejorna och för första gången har jag testat hur det ska fungera ihop. OBS just nu har jag monterat dig tratten med tejp och det finns inte heller något hål från kvarnen in i tratten. Denna montering är mest för att se om den passar. Vad säger ni? Även om det finns några problem att lösa så känns som om det skulle kunna bli riktigt bra.
IMG_6288_small.jpg
IMG_6290_small.jpg
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Hårdlöda med något bra lod. tennlödning funkar också bra men det kan bli slabbit. Hur löser du rengöringen?

Jag löder ihop alla bitar, sedan fäster jag det med skruv, så kan man ta bort för rengöring. Har faktiskt provat m dammsugare och det blir rent ;-)
man får väl prova sig fram med olika lösningar tills det blir bra.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Som jag skrev tidigare i denna tråd så funderade jag på ett annat sätt att göra om min gamla Brasilia/Rossi RR45 till en ondemand. Jag har nu fått hem grejorna och för första gången har jag testat hur det ska fungera ihop. OBS just nu har jag monterat dig tratten med tejp och det finns inte heller något hål från kvarnen in i tratten. Denna montering är mest för att se om den passar. Vad säger ni? Även om det finns några problem att lösa så känns som om det skulle kunna bli riktigt bra.
Visa bilaga 13863
Visa bilaga 13864

Ja just det! Ser bra ut. Ska du borra hål för att skruva fast eller svetsar/löder du fast den på något vis. Kul att följa ditt projekt! :)
 

TheDude

Well-known member
Ja just det! Ser bra ut. Ska du borra hål för att skruva fast eller svetsar/löder du fast den på något vis. Kul att följa ditt projekt! :)

Tanken är att:
* borra skruvhål (så ja, den ska skruvas fast på plats)
* fixa hålet för kaffet in i tratten med en Dremel
* Kapa pipen på tratten så att öppningen blir lite större.
 

koffej

Well-known member
Som jag skrev tidigare i denna tråd så funderade jag på ett annat sätt att göra om min gamla Brasilia/Rossi RR45 till en ondemand. Jag har nu fått hem grejorna och för första gången har jag testat hur det ska fungera ihop. OBS just nu har jag monterat dig tratten med tejp och det finns inte heller något hål från kvarnen in i tratten. Denna montering är mest för att se om den passar. Vad säger ni? Även om det finns några problem att lösa så känns som om det skulle kunna bli riktigt bra.
Visa bilaga 13863
Visa bilaga 13864

Jag provade en liknande mod på samma kvarn för ett tag sedan, men fick problem med att kaffet blev statiskt och satte sig i tratten. Försökte lösa det genom att sätta ihop gem till ett nät som ser ut ungefär som den här http://www.espressoparts.com/mazzer-major-anti-static-doser-screen , men det fungerade inte riktigt (säkert dåligt hemmameck :) ).
Men antingen en sån eller en slags flärp som stoppar upp kaffet och gör så att det inte sprejas ut kanske löser det.
 

TheDude

Well-known member
Jag provade en liknande mod på samma kvarn för ett tag sedan, men fick problem med att kaffet blev statiskt och satte sig i tratten. Försökte lösa det genom att sätta ihop gem till ett nät som ser ut ungefär som den här http://www.espressoparts.com/mazzer-major-anti-static-doser-screen , men det fungerade inte riktigt (säkert dåligt hemmameck :) ).
Men antingen en sån eller en slags flärp som stoppar upp kaffet och gör så att det inte sprejas ut kanske löser det.

Ok, tack för tipset.
 
Topp