Första maskin, Gaggia Classic eller Rancilio Silvia ?

Torskboll

Member
Hej! Tar upp en tjatig fråga :p
Jag är intresserad av en espresso maskin och har kollat runt ett tag och kommit fram till Gaggia Classic eller Rancilio Silvia är det som många rekommenderar. Gaggian finns just nu på Webhallen för 1999kr annars ca. 2900 och Rancilio för 4700kr. Viket är ändå en ganska stor prisskillnad.

Min fråga är, kommer Gaggian räcka till mig eller är Rancilio värd ca 2000kr extra? Eller finns det annan bra nybörjarmaskin?
Och har ni tips på en bra kaffekvarn?

För att underlätta så skriver jag lite vad jag har nu och hur mycket jag kommer använda maskinen o.s.v.

*Har just nu bara en presskana, men har andvänt en espressomaskin tidigare då jag praktisera på ett Café. Annars är jag ganska ny till att använda espresso maskin.
*Hos mig är det 1-2 som dricker kaffe(jag och vår inneboende), men har gäster ibland som dricker kaffe och då kan det kanske bli 3-4 personer samtidigt.
*Kommer nog använda på maskinen främst på helger men kan nog bli även på vardagar, så kanske 3-5 gånger i veckan.
*Kommer börja med att göra espresso men när jag får mer kunskap och blivit van så kan det nog bli mer cappuccino och latte.

Lite nackdelar jag har hittat med båda maskinerna:

Gaggian: Har inte så bra ångkapacitet samt att ångröret borde bytas ut mot en Rancilio.
Rancilio: Verkar vara mer komplicerad (i alla fall vad jag har fått vibbar av) att använda.

Tackar! :)
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Silvia har större kokare (3dl) än gaggia (1.5 om jag inte missminner) , mer ångkapacitet om man gillar latte t.ex.
Gaggia har inte ett riktigt ångrör (går dock att modda med ett rör från Silvia v2)
Gaggias kokare är gjord av alu, Silvia av koppar. Dvs. Du kan inte rengöra gaggia med annat än medel för det materialet, annars försörs Gaggians kokare.

Så, jag har haft båda, men Silviaslår Gaggian med en käftsmäll enl. Mig :)

Men man får vikta pris mot hur petig man vill vara helt enkelt.
 

CadelEv

Member
Beställde en direkt när jag såg erbjudandet. Ny maskin (istället för begagnad om man klivit upp en nivå), kvarn och tillbehör för mindre pengar än bara en maskin avgjorde för mig. Om man sen vill uppgradera får man säkert tillbaks det mesta av det priset.
 

Torskboll

Member
Beställde en direkt när jag såg erbjudandet. Ny maskin (istället för begagnad om man klivit upp en nivå), kvarn och tillbehör för mindre pengar än bara en maskin avgjorde för mig. Om man sen vill uppgradera får man säkert tillbaks det mesta av det priset.

Jo, du har nog en poäng där :) Men förlåt förstod inte riktigt hade du en kvarn och tillbehör? :p
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Byta ångrör var rätt lätt! Tror att det finns någon gammal guide här på forumet om du söker.
Jag har kört på en demoka m203, men rocky är ju jättebra med Silvia. Ofta kan man köpa Rocky+Silvia som paket och få lite rabatt.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Nackdelar med Silvia i jämförelse med Gaggi: inga.

Tamper följer med, fast det är en dålig i plast som dessutom brukar vara lite för liten. Den är rätt värdelös faktiskt.

Jag har infen sumplåda, jag slår ut direkt i sopkorgen.

Menar du att filterkorgen är dålig? De kan man köpa lösa för en hundring.

En tampmatta är bra att ha. :)
Även rengöringsborste för grupphuvudet.

Nu har jag för mig, om de inte ändrat modellen, att Gaggia Classic saknar Backflush-ventil. Så du kan inte flusha rent på den. Kanske kan man rengöra med något annat som är anpassat för Gaggia.

Klart pengarna får ju styra liksom, men backflushandet är inte dumt att kunna göra. Silvia har ventil och på henne kan man flusha rent med medel.
 

DrDim

Active member
Gaggia har också backflush så inga problem där. Silvian är ganska temperaturinstabil och har liten spillbricka. Gaggian har liten kokare och dåligt ångrör. Men det är lätt att byta till rancilioröret på Gaggian.

Jag brukar göra två dubbelespresso på raken, sen skummar jag mjölk så det räcker till två latte eller vad folk vill ha. Sen börjar jag om. Blev Gaggian för mig då den var mycket billigare men ändå i typ samma klass, är man uppe i prisklassen för rancilion behöver man inte lägga till så mycket så kan man få en hx. Jag kommer nog dock byta upp mig till en expobar brewtus så småningom.
 

DrDim

Active member
Tror de har haft backventilen i rätt många år. Om du köper gaggia så får man med värdelösa crema-filterkorgar. Köp till åtminstone en dubbelkorg, man får med en plasttamper så en tamper får du köpa också.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Tror de har haft backventilen i rätt många år. Om du köper gaggia så får man med värdelösa crema-filterkorgar. Köp till åtminstone en dubbelkorg, man får med en plasttamper så en tamper får du köpa också.

Det var ett tag sen jag hade en Classic så jag har inte uppmärksammat detta :)
 

waan

Member
Om du är beredd att lägga 4700 på maskinen och 3500 på kvarnen så tror jag att du blir mer nöjd med en begagnad h/x.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp