Recension Melitta Aroma Signature DeLuxe

Brölar

Well-known member
Hej!

Jag är förutom kaffenörd även Buzzador. Det innebär att man får testa produkter, mot att man recenserar och visar. Just nu deltar jag i en kampanj för kaffebryggaren Melitta Aroma Signatur DeLuxe (black). Jag försöker alltså inte sälja maskinen, utan bara förmedla min personliga upplevelse av den.

Maskinen har belönats med Guldbönan. Certifieringen innebär att kaffebryggaren uppfyller de högsta europeiska kraven för kaffebryggning, och däribland har en bryggtid som inte överstiger 4-6 minuter, bryggtemperatur på 92-96˚C vid 90 % av bryggningstiden och varmhållning som inte är lägre än 80˚C.

När det gäller bryggare i premiumklassen är det ingen tvekan om att de kan brygga kaffe. Skillnaderna sitter mer i design, funktioner och pris. Som alltid blir inte kaffet heller bättre än bönorna och vattnet man förser maskinen med. Aroma Sign DeLuxe har funktioner som LED-lampa som lyser upp vattentanken, en signal som ljuder när kaffet är klart, programmerbar varmhållningstid på 30, 60 eller 90 minuter, automatisk avstängning samt kalkindikator och inbyggt avkalkningsprogram. Andra funktioner är en inställning för bryggning av få koppar och eco-switch och justering för vattenhårdhet.

Belysningen av vattentanken upplevde jag spontant som bling-bling, men visade sig vara riktigt bra i ett halvskumt kök. Filterhållaren klickar på plats och ger ett stadigt intryck. Bryggningen går snabbt och avslutas med en signal (volymen går att ställa in eller stänga av) samt klassiskt gurglande snorkelljud. Är man van vid Moccamaster, som avslutar bryggningen helt tyst, kan man möjligen irritera sig på detta.
Bryggaren lanserades 2013 i rostfritt. Den bryggare jag fått testa är dock svart och ger ett något plastigare intryck. Alla delar ska tåla diskmaskin.
Sammanfattningsvis en riktigt bra, praktisk och snygg bryggare för kaffetokar. Jag har bara kört espressomaskin och presskanna de senaste sju åren, men härmed blev det dags att komplettera med en "vanlig" bryggare.
 
Hej!

Kul att du recenserar bryggaren jag just köpte :) Har tänkt att ta med min till jobbet och hårdköra den mot Mocca Mastern (manuellt dropstop, auto off) vi har där under en dag, ska bli spännande! Fyller på med några tankar:

Båda gör riktigt schysst kaffe, har mycket svårt att avgöra om det finns något som väger för eller mot endera när det kommer till smak utan att köra blindtest på båda samtidigt.
Däremot ligger Mocca Master efter när det kommer till användarupplevelsen. På Melittan sitter filterhållaren stadigt på plats, dropstoppet funkar mycket bra och funktionerna känns "moderna" utan att bli för avancerade eller kännas onödiga. Valbar varmhållningstid, avkalkningsprogram, LEDen i vattnet med mera känns lyxigt.
Kvaliteten på plasten i de två bryggarna känns likvärdig - inte mycket att hurra för alltså :) Melittans metall-inlägg gör dock att locket till vattentanken känns något rejälare än Mocca Masterns dito.

Summa summarum tycker jag att Melittan känns som en förfinad Mocca Master. Likvärdigt kaffe, bra funktioner och likvärdig upplevd kvalitet. Nu återstår bara att se om den håller i längden.
 

mickeviking

New member
Får man kommentera några år senare? :)
Det här är klippt från min tråd i forumet:
Så, nu retar jag säkert upp någon.
Men, faktum är att Melitta Aroma Signature Deluxe har en konstruktion som gör att kaffet blir svagt ( i mitt tycke) oavsett hur mycket kaffepulver jag har i.
Det beror på deras konstruktion av utloppsarmen och filterhållaren. Utloppsarmen har ett hål för vatten straxt innanför kanten av filterhållaren där en hel del vatten rinner ner i ett litet utrymme i filterhållaren som är utanför filtret! En hel del vatten rinner således inte direkt genom det malda kaffet.
Nu har jag tittat på utloppsarmen på en Aroma Signature (utan deluxe) och där saknas den "funktionen".

Är det fler som har en sån här bryggare och som har upplevt samma problem?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp