Tampningstryck utan betydelse?

bauta

Well-known member
Hur är det nu, är tampningstrycket i princip inte av betydelse?
Detta var en sanning när jag började med espresso. Finjustering av extraktionstid kunde finjusteras mha tampningen. "Ta hjälp av en badrumsvåg till 12 kg el nåt" sades det.

Men nuvarande teori som jag läst nånstans och nog instämmer i, säger att eg ska du bara plana till pucken. Vattentrycket kommer vida överstiga tampningen så eg har tamptrycket ingen betydelse (mer än att pucken initalt ska hålla ihop).

En annan teori som jag slutat med är att knacka m tampern på PF e tampning. Visserligen slår du ner kaffet på insidan av PF, men spräcker också pucken.
 
Senast ändrad:

Coriander

Well-known member
Håller på din teori. Det gäller väl att få faktorerna grovlek på malningen, mängden kaffe och tryck att tillsammans på ett optimalt sätt få vattnet att utvinna så mycket smak ur extraktionen som möjligt. Och helst tilltala smaklökarna. Har haft en Faema Faemina (levamaskin) och då skulle man endast jämna till kaffet med tampern. Det var inga konstigheter att få till goda espressos på det sättet. Ofta ser man i Italien att de inte ens tampar före bryggning.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Jag tampar väldigt löst, laborerar med malgrad och aldrig med tamtryck. Jag låter alltså tamtrycket vara konstant och blir extraheringen för snabb eller för långsam vrider jag malgraden tills det blir rätt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp