Ny kaffebryggare! Vilken gäller + fler funderingar

Godkväll gott folk,

Jag har tänkt att införskaffa en ny kaffebryggare av "bättre" sort. Senare kommer jag att komplettera med kvarn.
Har tittat på följande modeller:

MoccaMaster typ KBG741 AO
Wilfa WSP-1B
Wilfa WSP-1A (Vad är skillnaden mot 1B??!)
Melitta Aroma Signature
Melitta Aroma Signature DeLuxe

Standardsvaret är ju "Köp en MoccaMaster", men jag ogillar både designen (utseendet) och att dropstop med mera är ganska dåligt designat. Dessutom ogillar jag alla dessa plastdelar som man måste plocka med. Däremot gör den ju väldigt gott kaffe. MoccaMastern har vi på jobbet så min erfarenhet av den är ganska stor.
De andra bryggarna har jag klämt på på MediaMarkt och njaaa, det osade ju inte direkt pansarvagnskvalitet om någon av dem men de kan ju göra gott kaffe för det :)

Tyvärr finns inte mycket skrivet på internet om de andra alternativen varför jag nu vänder mig till er med en rad frågor:

1. "Godkänd av ECBC" - Jag vet vad det betyder i sak - men är det en "garanti" för att bryggaren ska göra bra kaffe? Leder till fråga 2 -->
2. Kan man köpa vilken ECBC-bryggare som helst och vara säker på att få riktigt schysst kaffe?
3. Vad har ni för personliga erfarenheter av bryggarna i min lista?
4. Någon annan bryggare som jag bör kika på?

Mycket tacksam för svar :)
Ha det fint!
 

rannagarden

Well-known member
ECBC utfärdar inga garantier på bra kaffe så länge den största variabeln i kaffebryggandet är handhavaren. Att bryggaren gör det den skall enligt ECBC - det går de iom godkännandet i god för.

Äger själv en Mocca. Kan inte uttala mig om de övriga förslagen, men de är säkert bra alla fem.

/M
 
Hej allihop och tack för era svar!

Skaffade en Melitta Aroma Signature DeLuxe på Elgiganten idag påväg hem från jobbet, kunde inte hålla mig :lol:
Vet egentligen inte varför det blev just den, kanske för att den gav intryck av att vara något mer genomtänkt än de andra - visserligen har den många palstdelar (Och plasten är ganska trist) men dropstop verkar funka bra och allt verkar vara någorlunda lättdiskat. Den hade dessutom flest knappar och även en diod som lyser upp vattnet när man fyller behållaren, detaljer som tilltalar prylskallen ;)

Noterade även en annan bryggare som såg lovande ut - Wilfa CCM-1500S - kan rekommendera den till den som kräver högre finish. Metall överallt och schysst plast, kändes avsevärt dyrare än den annars dubbelt så dyra WSP-1A, konstigt...

Nåväl, nu är det dags för första kannan, :coffee: återkommer om någon dag eller två och berättar hur jag trivs. Sedan är det väll dags att börja fundera på kvarn...... :)

Välkommen till forumet!!

Tack!

Behmor har väl en seriös bryggare? Vet dock inte mer om den.

Kollade upp denna tidigare idag, verkar inte finnas i en version för 230 volt, annars såg den ganska redig ut. Kunde även använda vattenkokaren till annat, typ the, lite smidigt.

\\Flycktsoda
 
När du börja fundera på kvarn har jag bara ett tips, Wilfa WSCG-2 är den bästa kvarnen i sin prisklass.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285164
Jag tycker nog att du är värd en i julklapp ;) för kaffe ska vara nymalt, när du väl har kvarn så kommer du inte att kunna köpa färdigmalt längre ;)

Det klart jag är värd en i julklapp! :D Handlade just en på Kompletts Black Friday-rea, 429:- :cool:
Nu är det bara den här olidliga väntan på paketet.......
 

henrik82

Well-known member
Om jag va du så skulle jag köra på en Wilfa WSP-1 eller MM, men Wilfan skulle ju matcha kvarnen väldigt bra och båda är utvecklade av wilfa och Tim Wendelboe. Jag har inte testat den själv men den ska vad jag har hört vara väldigt bra.
 

bulle

Well-known member
Om vi pratar design så matchar en MM väldigt bra designmässigt, om man kör på MM i polisched silver vill säga. Jag har den setupen :)
 

stlnk

Member
Wilfa WSP-1 har helt klart snyggare design i min mening, men flertalet recensenter anmärker på att pumpen väsnas mycket och några verkar även haft problem med pumpen. Såg att wilfa har två billigare varianter, Bl.a WSP ccm-1500, inte sett någon recension på den dock.
 

bulle

Well-known member
Det som jag ser lite negativt med MM är att det är många lösa delar, kan tycka att det är lite störande ibland. Min är ungefär 3 år gammal, vet inte om det är förändrat på de nyare modellerna? Min har inte droppstop heller, vilket hade varit gött (även om man inte ska tjuvta kaffe innan det är helt klart).
 
Jag var och klämde lite på WSP ccm-1500, kvalitetskänslan var _mycket_ högre än i den dyrare WSP-1an :) Frågan är om inte WSP ccm-1500 kändes trevligare än både MM, Melitta Aroma Signature och WSP 1.

Angående många lösa delar så verkar detta vara standard på lite dyrare kaffebrygare, likadant på Melittan.
Meeeen för min del blev det i alla fall en Melitta Aroma Signature Deluxe. Mycket nöjd hittils.
 

bulle

Well-known member
Jag var och klämde lite på WSP ccm-1500, kvalitetskänslan var _mycket_ högre än i den dyrare WSP-1an :) Frågan är om inte WSP ccm-1500 kändes trevligare än både MM, Melitta Aroma Signature och WSP 1.

Angående många lösa delar så verkar detta vara standard på lite dyrare kaffebrygare, likadant på Melittan.
Meeeen för min del blev det i alla fall en Melitta Aroma Signature Deluxe. Mycket nöjd hittils.

Då kanske vi borde mäta standarden efter hur många löser delar bryggarna har! Vad gött att du blev nöjd med den du köpte!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp