Funderingar om Hario V60 / pour over

Tjena!

Brygger mitt kaffe nu med en filterbryggare: Melitta Aroma Signature. Men jag är den enda i hushållet som dricker kaffe, och jag tycker att kaffet blir godare när jag har besök och då brygger en halv kanna istället för endast 2-3 koppar. Kan det stämma eller är det inbillning? ;)

Min fundering är om då kanske pour over skulle vara bättre för mig när man endast ska göra två koppar?

Kör hela bönor i en Wilfa WSCG-2 kvarn
 

henrik82

Well-known member
Ja det blir alltid bättre i en pour over ;), men jag tycker att kalita wave är lättare än V60:n. Men har du testat att ändra på malnings graden till din bryggare?
Vad är det du tycker är bättre när du gör mer än när du gör lite kaffe?
 
Ja har testat olika grader. Kaffet blir inte starkare men upplever det "fylligare" vid större bryggning.

Tänkte att hur länge kaffet rinner igenom påverkar. Varje droppe rinner även genom mer kaffe
 

svartvest

Well-known member
Jag kan tycka att jobbets bryggare är bäst när man gör 6-12 koppar. När jag brygger bara för mig själv så är det w60 eller aeropress. Sedan är kvarn nummer ett för ett gott kaffe.
 

edtbjon

Well-known member
Det som händer under filtret är "skit samma". Du behöver alltså inte Harios kanna, glas som glas... Men det kan finnas kvar några kampanj-Harios med kanna, filter och tratt för typ 175:- eller så.
Tillbaka till din ursprungliga fråga, som på kaffespråk handlar om extraktionstid och under/överextraktion. Det gäller att hitta en lagom malningsgrad som funkar bra med din valda kaffesort/blandning. Då ska kaffet rinna igenom på en given tid. Själv kör jag två olika varianter: Hemma kör jag Hario V60, typ en halvliter och detta på tre minuter. ... eller en halvliter hos sambon med en Clever Dripper, där kör jag grovare malning (typ franskpress) och fyra minuter. Det som är viktigt att för bryggmetoden hitta en bra tid, som ger ett gott kaffe, inte för syrligt och inte för bittert. Sedan mal du så att du kan få bryggningen klar på den tiden. (Det är samma principer som när man "skruvar in" en espressomaskin, fast du har större marginaler. För espresson gäller att få ut "skottet" på ex. 30 sekunder och ställa in malningen efter det. Det är stor skillnad mellan 28 och 33 sekunder.)
För din egen del kan du t.ex. exprimetera med att ställa in ett par steg finare malningsgrad när du brygger till dig själv än när du har gäster. Då kommer vattnet att rinna aningens långsammare och kanske smaka liknande som för dina gäster.
Slutligen: Det finns mycket att hitta på nätet om hur man brygger bra filter och hur man rattar in malning/temperatur och timing.
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
Jag antar att det egentligen inte är någon större skillnad. Även om jag har köpt och enbart använder ett porslinsfilter, rekommenderar jag det vanliga plastfiltret till vem som helst som frågar. För min del tycker jag att porslinet kanske ger någon procent, inte mer och kanske ingen skillnad alls. (Men visst ser det "coolare" ut... :) ) Om du hittar ett kampanjkit för under 200:- så är det ett bra kap. Kannan är bra, tratten är bra och du får med 100 filter.
 
Hittade ett kitt för 169kr på kaffemastaren.se , blir nog ett köp :)

Hur är det att hälla med vanlig vattenkokare, på alla klipp på Youtube kör dom med en snoffsig kanna
 

edtbjon

Well-known member
Liten smal stråle, jämn takt i cirklar är det det handlar om. Det blir enklare med "snofskannan", som jag har, men inte orkar hälla över varmvattnet från vattenkokaren i mer än en gång i veckan eller så... Häll så lite du kan i jämn takt, använd gärna våg (de moderna digitala funkar utmärkt) och timer, så får du in i ryggraden att göra samma varje gång. Jag köpte en Hario våg med våg och timer på Amazon. Visst är det overkill, men ack så sjyst våg.
 
Har haft melittafilter o en vanlig kanna i många år. Fick en Chemex 10-koppars och gick över till den. Tycker kaffet smakar bättre i den, förmodligen pga genomrinningstiden. När jag bryggde mindre mängd kaffe, 1/2 liter eller mindre blev det inte samma smak. Skaffade en 3-koppars (4,5dl) Chemex och kaffet blev riktigt bra. Har inte tänkt på att mala kaffet finare (har en Wilfa kvarn).
 

henrik82

Well-known member
Ja Clever Dripper är en bra bryggare men jag tycker att den är lite tråkig att leka med. Jag samlar på bryggare så jag är väl uppe i 11 bryggmetoder nu och mina favoriter är Aeropressen, Woodnecken och kalitan :) Chemexen är också rolig när jag tänker efter ;)
 

edtbjon

Well-known member
Aeropressen är i mitt tycke väldigt bra att göra EN kopp i. Det är lätt att få fram smaker och enkelt att variera malning vs. bryggtid så att man kommer rätt. När jag brygger på andra sätt (Clever Dripper, Hario eller Chemex) får jag för min del hela tiden jobba med att nå upp till samma kvalité. Det blir helt enkelt väldigt bra kaffe i Aeropressen.
 

henrik82

Well-known member
Aeropressen är enligt min mening en optimala bryggaren om man tycker om att leka för mal fint och kör på kort tid och du får en kopp mal grovt och kör lång tid och du en ny kopp även om du har samma bönor och mängd av bönor och vatten, så den är ett måste om du fråga mig. Men det är bara om du ska göra en max två koppar om du inte har flera ;)
 

edtbjon

Well-known member
Haha... Ungefär så. Jag har själv flera olika bryggsystem. Började med Aeropressen, sedan när jobbarkompisarna ville ha kaffe, blev det Hario, Clever och Chemex. Har även testat en liten Kalita. Tänkte lära mig hur man "verkligen" drar en espresso, så jag köpte en gammal La Pavoni, bara för att upptäcka att det var ganska svårt. En bättre begagnad är dock på gång... :)
 

TTobbe

Well-known member
När det ändå snackas brygg kaffe så måste jag fråga om någon har erfarenhet av att sila det malda kaffet. Vad har ni använt då? Letade efter om det fans någon sådan grunka men fann inget.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp