Första maskinen

bulle

Well-known member
Nu är det dags, nu ska jag snart köpa min första espressomaskin!

Har tittat runt lite och funderar på vad jag ska köpa. Summan jag har tänkt att lägga är mellan 2000-5000 kronor. Det som jag har tittat på är en Gaggia Classic, egentligen för att det är den enda som jag känner till, till ett hyffsat pris. Den verkar rätt bra, men vet inte om den är för enkel för att ha i längden eller om den är för omodern. Jag tänker att en maskin som är relativt lätt att lära sig på, samtidigt som jag inte tröttnar på för snabbt när jag lär mig borde vara bra.

Så därför ber jag er om hjälp - vad ska jag köpa? Tack.
 

asharidu

Well-known member
Rekommenderar en Rancilio Silvia som första maskin. Har själv en sån och har haft den i 4 år och är väldigt nöjd.
Du kan säkert hitta en maskin på blocket för en billig peng lägg gärna lite extra pengar på kvarnen. Jag köpte en Ascaso som första kvarn men bytte ut den efter 2 år mot en Compak k6.
 

bulle

Well-known member
Men en Gaggia Classic alltså - vad tror ni om en sådan? Finns ny för cirka 2800. Det känns prisvärt.
 

bauta

Well-known member
Classic, en helt ok nybörjarmaskin. Jag började själv där. En beggad får du nog för 1500:-
Bytte ganska snart till Rancilio Silvia dock, den har bättre ångkapacitet.
 

bulle

Well-known member
Classic, en helt ok nybörjarmaskin. Jag började själv där. En beggad får du nog för 1500:-
Bytte ganska snart till Rancilio Silvia dock, den har bättre ångkapacitet.

Okej! Vad upplever du för skillnader mellan maskinerna? Varför bytte du? Funderar på om man skulle satsa på en Rancilio Silvia istället.
 

bauta

Well-known member
Silvia har bättre ångkapacitet, viktigt om du skummar mjölk. Annars relativt lika. Silvia lite dyrare
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Haft Silvia i 5 år, har precis bytt upp mig, men jag har varit otroligt nöjd med Silvia. Hon har aldrig gjort mig besviken. Med en bra kvarn får mycket maskin och prestanda för pengarna.
 

bulle

Well-known member
Haft Silvia i 5 år, har precis bytt upp mig, men jag har varit otroligt nöjd med Silvia. Hon har aldrig gjort mig besviken. Med en bra kvarn får mycket maskin och prestanda för pengarna.

Tack! Får fundera på en sådan. Är en liten tid kvar tills jag tänkt att köpa så vi får se vad det blir.
 

bulle

Well-known member
Funderar på om jag med en gång ska gå upp en nivå, alltså både i pris och hur avancerad maskinen är. Då i nivån över Gaggia Classic och Silvian. Tänker att de kan vara värt att spara lite extra pengar och lägga dem på en maskin som håller längre och som håller sig i takt med att jag utvecklas.

Vad har ni för tips på en sådan maskin?
 
Funderar på om jag med en gång ska gå upp en nivå, alltså både i pris och hur avancerad maskinen är. Då i nivån över Gaggia Classic och Silvian. Tänker att de kan vara värt att spara lite extra pengar och lägga dem på en maskin som håller längre och som håller sig i takt med att jag utvecklas.

Vad har ni för tips på en sådan maskin?
Vilken prisnivå pratar vi om? Du skulle kunna sikta på valfri E61-maskin med värmeväxlare. Går att komma över från typ 6000 på blocket. Annars kanske en ny finmaskin, tex ECM Technika IV eller Rocket Cellini. Kvalitetsmaskiner som kan hålla hela livet, men då snackar vi ju högre kostnader.
 

bulle

Well-known member
Vilken prisnivå pratar vi om? Du skulle kunna sikta på valfri E61-maskin med värmeväxlare. Går att komma över från typ 6000 på blocket. Annars kanske en ny finmaskin, tex ECM Technika IV eller Rocket Cellini. Kvalitetsmaskiner som kan hålla hela livet, men då snackar vi ju högre kostnader.

Har du några förslag på sådana E61-maskiner? Har ju som ni har förstått inte hunnit lära mig hur mycket som helst, så är ute efter lite konkreta namn på maskiner och så, så jag vet vad som är aktuellt.

Tänker mig en maskin för mellan 5000-1000:-. Köper helst en ny maskin, vet inte varför, är rätt mycket för second-hand egentligen, men känns tryggt.
 

Knighteron

New member
Kört en Gaggia Baby Class och en M203 sedan 2007 men bytte nu till en Rocket Cellini Evo vilket jag inte ångrar en sekund. Blev mer själ i köket och perfekta "råttsvansar" varenda gång. I början var väl Gaggian ok men med åren blev den mer o mer nyckfull vilket ledde till många misslyckade "espressos".
 

pwrdesign

Well-known member
Fast har du ingen kvarn för espresso så kommer det bli katastrof oavsett. I ditt läge så skulle jag hellre skaffa en bra kvarn och en enklare bryggare. Låter skittråkigt, jag vet men de flesta enklare bryggare klarar att extrahera en espresso ok. Lär du dig malningsgrader och får upp känslan av mängd kaffe beroende på kaffets fräschhet så kan du uppgradera så småningom för att ge dig på mjölkskummningens ädla konst.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,626
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp