Inställning Wilfa WSCG-2

henrik82

Well-known member
Ja jag tänkte French press. Börja där och testa att kör lite grövre eller finare tills du hittar rätt läge för dig :)
 

mjj

Member
Fortsätter med nybörjarfrågor i samma tråd. Hur och hur ofta bör kvarnen rengöras?
 

TTobbe

Well-known member
Jag snabb rengjorde med dammsugaren lite då och då. plockad isär typ en gång i månaden och diskade de delar som man får bort. Använde bomulspinne för att rengöra kanalen ut ur kvarnen och skrapan som sitter under malkonen som snurrar.
 

mjj

Member
Ok, det låter inte alltför krångligt.

Har nu ett annat problem, kvarnen har kört fast på nåt vis. Det verkar gå att köra på väldigt grova inställningar, men vid normala brygginställningar kör den fast. Jag har plockat isär och rengjort kvarnen ungefär som TTobbe beskrev ovan (efter att problemet uppstod). Ser ingen sten eller nåt annat uppenbart. Kan den ha blivit sned på nåt vis? Kan man ta sig djupare in i kvarnen än under den övre malskivan?
 

UbbeK

Well-known member
Sitter en huvudströmbrytare och två brytare som måste vara aktiva för att kvarnen skall starta. Bönhållaren och uppsamlingskärlet måste vara på rätt position. Räcker med att man drar ur uppsamlaren 5mm så bryter den.
Ta bort bönhållaren och lyft ur den övre delen av kvarnverket.
Lys ned för att se så att det inte ligger någon halv böna under det nedre kvarndisken som kan låsa sig när du skruvar mot finare med den övre disken monterad.
Kvarnen är stabil så vänd den om och slå lite med handflatan på sidan av kvarnen för att eventuellt få bort löst liggande kaffe i kvarnhuset.
Sätt tillbaks bönhållaren men inte det övre kvarndisken. Starta kvarnen och skruvar bönhållaren mot finare under gång, för att se om den stannar.
Kan ju vara brytaren vid bönhållaren som glappar.

Wilfa har monterat skruvar i botten av kvarnen med typ TA (triangelformat spår) Vilket skall förhindra demontering av kvarnen.
 

mjj

Member
Det är inte strömmen som bryter, kvarnen "tuggar fast". Motorn går men orkar inte driva kvarnverket. Det syns ingen fastkörd böna.
När jag kör kvarnen tom hör jag ett skärande ljud ungefär från aeropress och finare, varför jag funderar på om något kan ha blivit snett på nåt vis, men det borde inte göra nåt på mycket grövre inställningar?

Skickat från min E2105 via Tapatalk
 
Hej! Jag har nyligen köpt en WSCG-2 också. Vilka inställning använder ni med V60? Har provat med första "R" på Aeropress och den andra "R", men är inte säkert vilken fungerar bäst.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp