Inställning Wilfa WSCG-2

depalma

Member
Hej!

Är en nybliven ägare till en Wilfa WSCG-2. Har kört den ett par gånger nu och laborerat på med de tre inställningarna för filterkaffe.
(Brygger i en Wilfa Presisjon).

Jag upplever att kaffet är något för grovt malet. Undrar därför vilka inställningar ni som har samma kvarn kör med för just bryggkaffe.

Tack på förhand!
 

depalma

Member
Ok, jag kör standard Melitta filter än så länge. Hur stor skillnad gör de olika filtermärkena?
Är lite newbie på detta men älskar kaffe så någonstans måste man ju börja.. =)

Får prova att testa runt vid Aeropress så får jag se hur det verkar..
 

edtbjon

Well-known member
Vad gäller filter så är det väl det väl 1X4 som passar i din kaffebryggare. Själv föredrar jag bruna, av miljöskäl. Vad du kan (och bör) göra är att skölja filtret först med varmt vatten. Dels värmer du upp filterhållaren lite, samt att du sköljer bort eventuell bismak från filtret. Men jag vet att det är lite krångligt i de flesta bryggare. Grejen med bryggaren är väl främst att temperaturen ska vara rätt (och jag har för mig att Wilfa'n åtminstone är bättre än en billig bryggare från Rusta eller så).

Det är bara att vrida till dess att du tycker att det rinner lagom fort. Om du vrider åt finare malning ska du bara göra det om kvarnen är igång. (Det kan sitta någon böna (eller del av böna) kvar emellan skivorna och om kvarnen är igång så går ingenting sönder eller blir snett.
Men bara så du vet, det är absolut ingen espresso-kvarn, men den duger alldeles utmärkt till filter. (Jag har också en Mahlkönig Vario som funkar utmärkt som espressokvarn. Men har man väl hittat en bra inställning för espresso vill man inte gärna ändra.)
 
Senast ändrad:

depalma

Member
Yes, får testa mig fram lite. 1x4 är det i min bryggare ja så är väl bara att se vad som finns och välja på.
Skölja filtret ska jag prova. Borde inte vara så svårt att göra i Wilfan.

Ang tempereaturen så ska väl Wilfa vara ganska bra där, var därför valet föll på den. (Samt att den är så mycket snyggare än en Moccamaster)
Sen finns det ju givetvis bättre grejer men allt handlar väl om vad man vill betala antar jag.

Att kvarnen inte är någon espresso kvar är jag fullt medveten om. Den är köpt enbart för att jag ska kunna färskmala bryggkaffe. Och till det så fungerar den ju faktiskt väldigt bra. Har kört några omgångar i runt "Aeropress" läget nu och tror jag hittat en inställning jag gillar. Ska väl testa lite till allt eftersom dock.

Stort tack för tipsen!
 

stefanbergh

New member
Har kört några omgångar i runt "Aeropress" läget nu och tror jag hittat en inställning jag gillar. Ska väl testa lite till allt eftersom dock.
Jag köpte samma bryggare som du har idag och imorgon ska jag åka och köpa kvarnen så jag är lite nyfiken på om du hittat någon idealisk inställning ännu? :)
 

elsmurfo

Member
Ursäkta att jag lånar din tråd lite, har också köpt mig WSCG-2 samt wilfa wsp-1a att brygga i.

Detta är min absolut första bryggare och kvarn.
Hur vet jag vilken grovlek samt hur många sekunder man ska mala kaffet i?
 

svartvest

Well-known member
Vad har du för bryggare? Grovleken på malningen beror på hur det rinner. Brygg lite grövre än strösocker men prova att variera för att hitta det som passar dig.
 

Magol

Well-known member
För vanlig filterbrygg tycker jag att "Filter"-markeringen maler för grovt, så att kaffet rinner igenom för snabbt. Jag maler två prickar ifrån "Aeropress"-markeringen när jag brygger med V60 eller i elbryggaren.
 

elsmurfo

Member
Tack för svar, hur vet man om det rinner för snabbt eller för sakta genom filtret?

2 snäpp från aeropress - check :)

Hur vet jag under hur många sekunder man ska köra kvarnen? Är det helt enkelt så den hinner mala alla bönor?
 

Magol

Well-known member
Smakar kaffet tunt har det runnit igenom för fort.

Jag väger upp bönorna och maler allt inför varje bryggning. Jag har inte bönor som ligger kvar i bönbehållaren. Jag doserar 7g bönor till 1dl vatten.
 

elsmurfo

Member
Smakar kaffet tunt har det runnit igenom för fort.

Jag väger upp bönorna och maler allt inför varje bryggning. Jag har inte bönor som ligger kvar i bönbehållaren. Jag doserar 7g bönor till 1dl vatten.

Okej, rent generellt.. hur vet man vilken inställning man ska ha på malningstiden?
 

UbbeK

Well-known member
Även där är vågen din enda vän. Olika bönor har olika maltid.
Mal i 5 sec, väg mängden, räkna fram gram/sec, justera tiden, kontroll väg mängd, justera eventuellt tiden igen.

Detta funkar inte för mig då jag växlar bönor ofta. Väger bönorna innan malning istället.
 

elsmurfo

Member
Har precis fått hem min WSCG 2 kvarn och min wilfa wsp 1-a kaffebryggare.

Precis malt första gången 1L vatten och 65g bönor..
Ställde kvarnen 2 prickar från aeropress (fick tipset i denna tråd) och 20ish sekunder malning, efter 20 sekunder gått och kvarnen stannat så fanns det kvar bönor i behållaren så jag körde en stund till, tills ljudet ändrades och man förstod att alla bönor var malda.

Är detta korrekt utfört?

Utöver detta märkte jag att behållaren där kaffet landade var väldigt statisk, det sprättade kaffe lite överallt på diskbänken osv, är det så för alla med denna kvarn?

Mvh
 

Magol

Well-known member
Eftersom du har mätt upp en exakt mängd bönor, så ska du mala tills det är tomt i behållaren.

Jag håller med om att behållaren för det malda kaffet kan vara ganska statisk. Men problemet är mycket mindre när man maler en mindre mängd bönor. Så du kan ju mala lite i taget och tömma oftare, istället för att ta allt på en gång.

När jag har malt en större mängd bönor brukar jag hålla för hålet i locket och knacka behållaren lite i köksbänken. Det tar iaf ner problemet något.

Men, man får testa sig fram till vad som funkar bäst för en själv.
 

macmo

New member
Bumpar denna tråd då jag är nybliven ägare av nämnda Wilfa :)
Behöver den "slitas in"? För att få liknande malningsgrad som färdigmalet kaffe behöver jag ställa in den mellan "Aeropress" och "Mocca" dvs 4 steg från det mest finmalda. Då smakar kaffet (som nu till en början är Arvid Nordqvist Classic "Grand Dia") bra. Dock verkar rekommendationen vara betydligt grövre?
Tacksam för råd.
/Anders
 

rovbin

Well-known member
Någon som vet vad ja ska mala för om man kör perkulator?
Även ungefär hur många mått ja ska köra med zoegamåttet? Ja har ingen våg så det är lite svårt att veta för mig =(
 

henrik82

Well-known member
Kör runt press malet, vet inte hur många mått du ska använda, men om det är det "7g" mått så ca ett mått till 1dl vatten.
 

edtbjon

Well-known member
Henrik tänkte nog på French press. Det ska vara grovmalt till perkulator, då kaffet är i kontakt med vatnet ganska länge.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp