Avkalkning eller inte?

triss

Active member
Jag har haft min Rocket R58 i snart ett halvår och gjort några espresso/cappuchinos per dag sedan dess i genomsnitt. Rengöring med vattenbackflush gör jag dagligen och med medel 1 gång i månaden ungefär. Nu tänkte jag kalka av den och började söka på nätet efter någon instruktion för just den här modellen. Dessvärre hittade jag ingen sådan. Bara youtubeklipp som var borttagna. Därför kontaktade jag Andrew Meo på Rocket och får då till svar att dom inte rekommenderar att göra avkalkning på maskinerna med kemikalier som kan vara aggressiva för att vissa metaller och ytbeläggningar inuti maskinerna inte mår bra av det. Han rekommenderar istället att ha filtrerat vatten och att använda deras eget påsfilter som man lägger direkt i tanken.

Hur ser ni på det som har liknande maskiner och har erfarenhet av det här? Jag har ingen möjlighet att ha fast vattenanslutning med filter på ingående vatten men har lagt i en filterpåse nu. Den ska räcka i ett år enligt anvisningen. Vattnets hårdhet här i Falun är 3,6 och betecknas som mjukt. I början på nästa år ska vi dock få nytt vatten i kommunen som är lite hårdare, ca 7-7,5 och betecknas då som medelhårt.

Jag har sett att många kalkar av med citronsyra, är det ett mer skonsamt sätt och hur gör man i så fall? Är det olika förfaringssätt beroende på vilken typ av maskin man har?
 

svartvest

Well-known member
Filterpåse?? vad är det?? Har du en bild?

Jag avkalkar två gånger/år Duetton har koppartankar så det är inte ett problem. Här har vi också mjukt vatten 1,9. Jag löser upp 20 gram citronsyra i en liter vatten och så kör jag in det i systemet. Kaffetanken är liten så när vattnet smakar surt drar jag låter jag resten sugas in i ång/vattentanken. Det får stå en stund 10-1 timme sedan börjar jag att göra ut med rent vatten tills färg och smak är normal. Kör även en reningtablett genom e61 gruppen.. Det gör jag lite då och då för hålla den ren.
 

triss

Active member
Så här ser Rocket-vattenfiltret ut; kartong till höger, oöppnad filter i i påse till vänster och den påsen som jag har i tanken nu ligger längst ner i bild. Innehållet består av små kulor som är lite större än sandkorn. Kostade 195 kr för en påse.
 

Bilagor

  • IMG_9344.jpg
    IMG_9344.jpg
    94.8 KB · Visningar: 60

magho403

Well-known member
Hur fungerar påsen? Ligger den bara i vattentanken? Vanliga filter brukar ju sitta på slangen så att vattnet måste passera filtret på vägen till kokaren.
 

triss

Active member
Här finns lite att läsa om påsen, dels hur den rent kemiskt fungerar och dels hur man handhar den. Påsen läggs löst i tanken. Det här är ju inget filter utan det sker någon slags konvertering av magnesium- och kalciumjoner http://www.scribd.com/doc/149888980/OSCAR90-Water-Softener-Espressoland

Ett vattefilter som sitter på ingående vatten fungerar ju även så att det tar bort partiklar i vattnet och eliminerar eventuell dålig smak och lukt på vattnet om jag har förstått det rätt.

Hur fungerar påsen? Ligger den bara i vattentanken? Vanliga filter brukar ju sitta på slangen så att vattnet måste passera filtret på vägen till kokaren.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp