Nybliven rostare

bulle

Well-known member
Har fastnat lite för det här med att rosta eget kaffe. Eller fastnat och fastnat, jag har börjat med det lite smått och tycker det är väldigt roligt. Men som när man gör något som man aldrig har gjort tidigare så har man ju inte hundra koll därav har jag några frågor som ni erfarna rostare kanske har svar på:

- Hur många olika sorters bönor är lämpligt att ha i en blandning?
- Rostar man alla bönor (av olika sorts) som man har i en blandning samtidigt?
- Hur ser jag skillnad på 1:a och 2:a crack?

Uppskattar all hjälp som är möjligt (även andra bra tips uppskattas verkligen). Om det redan finns info om detta så ber jag om ursäkt och hänvisa mig gärna dit!
 

martink78

Well-known member
- Är du nybörjare skulle jag satsa på så få som möjligt, men proffsen brukar väl ha 2-3 om jag inte minns fel (dricker sällan blandningar). Har sett nån beräkning på vad max är (alla bönorna skall ju komma med även om man gör bara en kopp/enkel-shot) men minns inte siffran längre tyvärr...

- man kan göra både och, kommersiella rosterier blandar ofta innan rostning för det är lättare än att rosta bönorna separat men rostar mAn dem separat så kan man ju rosta varje böna till det den smakar bäst.

- lyssna, de låter helt olika. 1:a crack är som poppande popcorn medans andra är mer som prasslande papper, typ.. 1:a är mycket ljusare än 2:a, enklast är nog att googla bilder om du inte kan lyssna.

Vad rostar du med?
 

edtbjon

Well-known member
Det finns massor av info, bl.a. här. Men den mesta informationen är på engelska. Även om jenkarna generellt är kända för blaskigt eller sönderrostat kaffe, så finns det de som skiljer sig från mängden. Kolla in sweetmarias.com, där finns massor av information, inkl. bra med bilder och även filmer och ljudfiler på 1:a och 2:a crack.
Det där med att blanda kan ju vara kul, men själv är jag mer inne på att hitta var en sort har sitt bästa läge. Det finns många utsökta sorter att välja på. Blandningar är ofta till för att ge en-dimensionella sorter olika tillskott. Det är lite grann som whisky, blend eller single.
Det är mest praktiskt för ett rosteri med hyfsad omsättning att blanda gröna bönor och rosta blandningen. Men har man en liten rost (som den i martink78's profilbild, den tar max 250g) så funkar det bättre att rosta varje sort för sig. Dessutom finns det sorter, t.ex. Monsoon Malabar (trevlig Indisk kryddig sak), som rostar jättesnabbt på slutet. Dessa sorter är bäst att ta för sig.
 

svartvest

Well-known member
Var bor du? På din ort kan det finnas ett mikrorosteri eller någon av oss i forumet.
Hur rostar du ugn?

Att rosta är mycke att lära känna sin ugn eller rost, ibörjan körde jag på känn i ugnen men började mer och mer ta tid och skriva ner resultatet. Det svåra är att kunna återupprepa en tidigare rostning. Jag började med monsun Malabaar och sedan började jag lägga till lite andra bönor.

Jag minns jag försökte att köpa de olika bönorna som var i en blandning för att känna smaken av var och en. Afrikanska bönor är generellt hårdare och kräver mera värme i början av rostningen. Även om jag rostat kaffe av och till i snart 10 år så finns det otroligt mycke att lära. Sedan kommer du att om du inte redan har gjort det börja drömma om en resa till ett kaffeland..
 

bulle

Well-known member
Tack för era svar, verkligen till stor hjälp.

Jag rostar i ugn, en vanlig ugn d.v.s. inte varmluft. Skulle vara intressant att lära sig mer och se hur andra gör, jag bor i Kalmar - finns det någon nära?

Var hos en lokal the och kaffehandel och frågade om råkaffe när jag skulle testa att rosta första gången. De hade bara Robusta som jag började att testa med. Rostade olika tider i olika grader (första blev helt sönderbränd) men fick till det hyffsat vid fjärde försöket, även om jag fick stora problem med ojämn rostning. Men jag fastande i alla fall lite för det.

Fick sedan Santos av en vän som jag testade att rosta, som jag tyckte blev rätt bra. Gjorde på ett litet annat sätt, rostade lite åt gången (tre kaffemått) för att de skulle bli så jämnt som möjligt och vända på plåten efter ungefär halva tiden. Blevtor skillnad mot när jag rostade med första gångerna med Robustan. Blev jämnare rostning. Smaken blev mycket bättre också, men det kanske beror på bönorna?

Var i en annan butik idag och köpte bönor. Har ju inte så stor koll på sorter ännu (även om jag försöker läsa på) så köpte det dom hade vilka var Monsun Malabaar som jag ska försöka mig på att rosta och eventuellt blanda med Santos?

Har hela tiden skrivit upp antal minuter och hur många grader jag rostar på, för att försöka ha lite koll och lära mig.

Som ni märker kan jag inte så mycket ännu, men är väldigt ivrig att lära mig för det är riktigt roligt och vilken känsla att dricka och ge bort kaffe som man har rostat själv. Så all hjälp välkomnas!
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
Ja, Robusta är billigt och kanske bra att lära sig hur det ska se ut, men för de flesta här används robusta bara som smaksättare (10-20% och många använder inte robusta alls) i espressoblandningar. Den är ganska speciell och väldigt "jordig" i smaken.
Santos är en Arabica, en ganska vanlig brasiliansk variant. Väldigt "svensk" i smaken dock. Du köpte också indisk Monsoon Malabar. Den är också lite speciell och fungerar bäst som krydda, kanske 30%, tillsammans med exempelvis Santos'en. (Men rosta den indiska för sig, den reagerar annorlunda (bränner snabbt och lätt) på slutet.)
Kör du i ugn så ställ in på ca 225-250 grader. Börjar det knäppa i de då kanelfärgade bönorna vid säg 10 minuter är du helt rätt ute. (Annars höjer eller sänker du temperaturen.) Ibland är det svårt att se färgen på bönorna, då den silverfärgade matta hinnan är på väg att släppa, men lyssna så vet du. Eventuellt sänker du aningens på värmen i det läget och kör till "lagom".
När jag körde i ugn, använde jag långpanna, några centimeter djup. Det är viktigt att röra om några gånger, speciellt på slutet. (Det behövs inte de första 6-7 minuterna.) Ett par värmetåliga vantar behövs. Ta en ugnsplåt och lägg ovanför långpannan som lock, dra ut och skaka rejält för att sedan skaka lite så att det ligger jämt i långpannan igen. Snabbt in i ugnen, av med plåten och stäng luckan. Ju snabbare desto bättre (mindre värmetapp...)
Träna några gånger i kall ugn utan bönor, för det är bra att vara snabb, så att du inte tappar för mycket värme.
 

bulle

Well-known member
Jag testade att blanda Santos med Monsun Malabaar. Gjorde de lätt för mig och tog 2/3 Santos och 1/3 Malabaar. Tyckte de blev rätt gott. Det blev starkt. Funderar på om jag ska ta mindre av Malabaar nästa gång? Blev godare efter några klunkar och kanske blev bäst med lite mjölk. Tankar kring detta?

- Rostade dem var för sig.
 

edtbjon

Well-known member
Om du ändå rostar dem för sig kan du ju blanda dem precis när du ska brygga och just bara den mängden som går åt då. (En bra våg utgör grundutrustning, likaså en termometer för vattnet och en hyfsad kvarn... :) ) Ex. 30g Santos och 15g Monsoon i ditt fall blir två rejäla koppar.
Det är bra att veta hur de olika sorterna smakar för sig, då vet du bättre vad som händer när du blandar.
Jag tycker det mesta kaffet jag rostar/brygger/dricker smakar mer och bättre en bit ner i koppen, när det svalnat lite.
Kolla även på SweetMarias om rostningsgrader. då du tycker att det blev bättre med mjölk, kanske du rostat lite mörkt. (Lätt hänt i ugn, då silverhinnan sitter kvar och man inte riktigt ser färgen på själva rosten.)
 

bulle

Well-known member
Smart! Finns ju ingen anledning att rosta dem tillsammans då. Har en kvarn, våg och så där. Kollat en del på SweetMarias många bra tips.

Tyckte att Santos 75% och Malabaar 25% blev gott!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp