V60 filtertratt, material

almlof

Member
Tänkte slå till på en eller två filtertrattar från hario. Har kört min kalita 101 porslin men vill helt enkelt byta. Problemet är att jag inte vet vilket material jag skall välja. Det står mellan plast, glas och porslin. Metall går bort.

Har hittat en sida där de typ säger att plast är bättre än de andra två i temperaturjämnhet, porslin är fint och glas ser man vad man gör från sidan. Ehm, ja. http://prima-coffee.com/hario/v60-02

Vilken har ni valt eller skulle ni välja?
 

edtbjon

Well-known member
Jag kör porslin... (men har plasttratten kvar). Det är väl mest en fråga om tycke och smak. Någon har väl sagt att plasten "kan" ge någon bismak, men det låter lite tveksamt.
 

Xenon

Well-known member
Kör också porslin och är nöjd. Utan att läst på så tänkte jag att den skulle vara "tempstabil" genom att den värms upp vid förblötning av filtret och sedan hjälper till att hålla värmen. Är å andra sidan med på att plast leder värme dåligt och därmed vare sig tar eller hjälper till att hålla värme mao tempstabil på sitt sätt.

Det fanns en i metall i länken(som du fö inte var intresserad av), men bortsett från denna finns det även en i koppar. Själv tycker jag den är snygg, men inte så att det motiverar priset.
 

almlof

Member
Märker du ingen skillnad mellan de båda? Har spanat på ett kit och då följer en i plast med. Tror jag hellre vill ha en i porslin, gillar tyngden och värmen men samtidigt kanske glas är superbra.. Kommer i värsta fall sluta med tre per storlek.
 

almlof

Member
Kör också porslin och är nöjd

Har du testat plast eller glas?
Jo, den i koppar är fin, med matchad vattenkanna är man helt rätt. Men det kostar för mycket i mina ögon. De andra ligger på en nivå där det inte tar emot allt för mycket helt enkelt. De andra, stainless, känns för mycket scoutkamping/haglöfs-öppeneldkumbajamylord.
 

Xenon

Well-known member
Har bara testat porslin, så tyvärr är jag inte till hjälp där. Var annars in på J&N café och där körde de med porslin, jag intalar mig själv att de kanske betyder något 😉

Annars är jag lite sugen på att även skaffa det lilla(1-2 koppar). Brygger oftast bara 2,5 dl, någon som har erfarenhet av det stora resp lilla filtret vid mindre mängder?
 

almlof

Member
Mm, samma här. Tänkte köpa 01 och 02. 02 i plast ingår så jag får väl köpa 01 i porslin och jämföra..
 

edtbjon

Well-known member
Den lilla 01-hållaren fungerar som en 02, fast mindre. Annars ingen skillnad tycker jag, förutom det uppenbara, att hälla i en mycket liten stråle. Perfekt när man ska göra en kopp gôtt kaffe. :)
 

almlof

Member
ångrade mig och köpte 02 i porslin och 01 i glas. Känner jag mig rik efter dendärdagenallapengarförsvinnertillsakerjagknaptvetvad, *puh, köper jag nog en kalita 155 för att jämföra med V60-01 och mina fina gamla 101'a.
 
Topp