Acaia coffee scale

idea

Well-known member
Verkar gå långt ut på "nördskalan" eller "a solution in search of a problem".
Parametrar jag inte hade en aning att man måste ha koll på när man brygger kaffe (förutom mängden kaffe och vatten) men vattentemp finns inte med.
 

henrik82

Well-known member
Ja och där ligger jag :D Det spelar väldigt stor roll hur du häller vattnet, jag tycker om söta och friska etiopiska kaffe och om jag vill få fram ännu sötma så börja jag med blomning av kaffet mellan 30-45 sec sen när jag sen ska börja hälla på mer vatten så "öser jag på vatten för att sen hälla sakta och då får man fram dem goda bäriga och fruktiga smakerna i Etiopien :) och ja det är en onödig pryl men det är inte mer onödigt än mina 17 bryggare :) med tillbehör :)
 

henrik82

Well-known member
Fast pris skillnaden är ganska så stor :p
269 PLN (600 SEK) för harion och 549 PLN (1200 SEK) för Acaian
 

frippe79

Active member
Hario är den jag använder mest.
Men Acaia är väldigt snabb på att registrera skillnader i vikten. Hario är långsammare.

Har Acaia appen på min LG G2 och min iPad. De beter sig lite annorlunda åt. Verkar som att de lägger mer tid på utveckling av appen på iOS.
 

henrik82

Well-known member
Så nu har jag haft min acaia våg i ett par veckor och jag måste säga att jag är grymt nöjd med den, Känslig som attan och vad jag har testat den med lite olika vikter och resultatet är mer noggrant en en min caratvåg, sen är den grymt snygg och jätte nördig vilket passa mig :lol:
 

henrik82

Well-known member
Jag tror att det är JN som kommer att ta in den i Sverige, jag har köpt min här i Norge. Tror att priset ska vara likt överallt och den ligger runt 1400kr.☺
 

stefanolo

Well-known member
Tack Henrik! 1400 kr låter helt ok med tanke på vågens "mätområde", 0,1-2000g samt övriga funktioner. Får se om jag har tålamod att vänta tills den dyker upp i Sverige eller jag beställer direkt via webben.
 

henrik82

Well-known member
Ja jag är jätte nöjd med min (bortsett från att dern inte fungera med min telefon längre, en gammal Samsung Note II), den har väldigt snabb respons när du häller, en är det väldigt kul att se kurvorna när man häller, jag lovar dig att du kommer att bli förvånad hur ojämnt man häller ;)

Sen den lilla acaia lunar kommer bli min när jag har plats för en espressomaskin :)
 

stefanolo

Well-known member
Tack för din feedback! Jag är espressoman och kommer använda vågen endast för att väga extraherad mängd i koppen, inget annat. Har upptäckt hur väldigt mycket bättre resultat jag får genom att extrahera enligt en ratio på 60-65%, dvs kaffevikt i pf dividerad med extraherad mängd/vikt i koppen. Just nu gäller 18 gram in och 27-30g ut. Jag räknar x gram malt kaffe i pf multiplicerat med 1,60-1,65. Beroende på kaffe/rostning/blandning kan man ju laborera med olika ratio efter smak :)

Lunar har definitivt en fördel i sitt mindre format, men inte för en tusenlapp extra.
 
Senast ändrad:

henrik82

Well-known member
Jag har fyra vågar (inte till kaffe bara(acaian, 2 köks vågar och en karat våg)) och ingen av dem andra har samma respons som acaian.
Är du helt säker på det ;) det är ju ändå "bara" en tusenlapp ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp