Acaia coffee scale

stefanolo

Well-known member
Man ska aldrig vara säker ;) Har man ett "spakmonster" i rostfri stålplåt för 25 papp i kaffehörnan och seriöst överväger att köpa en EK43 för 20+ tusen, är ju en tusenlapp extra för en våg småpengar ;)
 

stefanolo

Well-known member
DIP DK-30 hade jag ögonen på häromdagen. Artisan coffee finns ju här i stan/Malmö. Vet för lite om den kvarnen och den är inte särskilt omskriven på nätet heller, så just nu har jag ställt in siktet på en Mazzer Major med doser. Dittingkvarnen är ju mer välrenomerad, men för det priset känns det som att jag hellre valt EK-monstret :) Majorn kan man få för 900 Euro från Stoll espresso i Tyskland. EK43 har de för 2160 Euro om man orkar vänta fem månader på leverans. http://www.stoll-espresso.de/mahlkonig-ek43-profimuhle-schwarz.html
 

henrik82

Well-known member
Det är ju nästan överkomligt, för jag vill kunna malla allt, jag kör nu endast handbrygg men som sagt när jag har plats för en espressomaskin så kommer det att stå en i mitt kök och då är ju en ny kvarn ett måste även om det går att malla till espresso på min vario så vill jag ha en bättre kvarn till det och EK43:an är ju som en förvuxen vario ;)
 

stefanolo

Well-known member
Bara "aningen" större ;) Jag satt för en stund sedan på Solde i Malmö och missbrukade lite, och hade då ögonen på både deras EK43:a och Mazzer Robur som står vid sidan om deras Linea. Båda kvarnarna är riktiga monster i storlekshänseende! Om det mot förmodan skulle dyka upp en överkomlig EK så ligger det nära till hands att kapa/korta av "foten".

edit: korrigerade Mazzer Major till Robur
 
Senast ändrad:

stefanolo

Well-known member
Hehe! Nu får vi nog be någon moderator att kapa av kvarnsnacket från den här tråden (och placera i kvarnforumet)...som ju handlar om Acaia-vågar :)
 

TTobbe

Well-known member
Kan bara meddela att det dök upp en ek 43 på blocket för en tusing. Men den annonsen fans typ i 24 tim
Obs det var ca 4 mån sedan
 

henrik82

Well-known member
För att gå tillbaka till vad tråden handlade om från början ;) så jag skrev ju tidigare att jag hade förlorat kontakten mellan telefonen och vågen, men så fort det hände skickade jag ett mail till acaia på lördagen och fick svar tidigt på måndagen att dem beklagade detta och att dem ska jobba på att fixa problemet,
en vecka senare får jag en ny uppdatering och ett mail från acaia där det är fixat :)
 

triss

Active member

En slät kopp

Active member
Fast det där är Pearl och det var Lunar som är en nyare modell och mindre bl a. som jag var ute efter och den ska komma i juli enligt uppgift.
http://acaia.co/blogs/news/17964500-announcing-the-acaia-lunar-espresso-scale

Mmm, vore intressant att se en exakt jämförelse dem emellan men Lunar verkar mer intressant att döma av storlek och funktionalitet. Frågan är om man ska signa upp sig på förbeställning internationellt eller hoppas på att Kränku får in den. Den som väntar på nåt gott väntar som bekant för länge.
 

triss

Active member
Mmm, vore intressant att se en exakt jämförelse dem emellan men Lunar verkar mer intressant att döma av storlek och funktionalitet. Frågan är om man ska signa upp sig på förbeställning internationellt eller hoppas på att Kränku får in den. Den som väntar på nåt gott väntar som bekant för länge.

Har också funderat på att beställa en men från http://home.lamarzoccousa.com/product/acaia-lunar-scale-and-portafilter-plate/ verkar det inte gå för dom skickar bara inom USA. Och någon annanstans har jag inte hittat den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp