vad är det för fel på mig eller Ranicilion.....?

maanon01

Member
Hej!
Jag behöver hjälp. Jag har köpt en Rancilio Silvia för ca två år sen, hade en likadan innan dess i 6 år. Dock har jag ett problem som jag behöver hjälp med. Jag hade ingen kvarn förut, men har nu skaffat en Mazzer mini som fungerar fint. När jag har malt kaffet, tampat, fyllt tanken med vatten i maskinen och först skummat mjölken, som jag förstår man bör göra, så startar jag maskinen. Rätt ofta (kanske var 4e shot) så fräser det om maskinen och det kommer inte ut fina små mussvansar ur maskinen utan snarare massor av vattenblandat kaffe och det låter/färser om maskinen. Den var nyss inne på service och är fixad med packningar och allt. Kan någon förklara varför det blir så här och om man kan göra något åt det?
Tacksam för hjälp.
 

mts

Well-known member
hej!
låter som att du förmodligen inte tempsurfat ordentligt dvs det är för hög temp och tryck på vattnet när du startar bryggningen.
 

TheDude

Well-known member
Efter att ha läst ditt första inlägg i tråden så skulle jag gissa att efter att du skummat mjölken så ställer du om knappen från ångläge till bryggläge, men sedan har du inte låtit maskinen kallna tillräckligt innan du bryggt espresso. Då kommer maskinen vara aldeles för varm då det är ånga i kokaren och då fräser det rejält när du försöker brygga espresso.
 

maanon01

Member
Tack för alla kloka råd! Skall testa, skönt att det var fel på mig. Hade det varit maskinen hade det kunnat bli dyrt...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp