kaffepress

Alf

Member
Hej

Vi försöker bli av med så mycket plastgrejer hemma som möjligt. Det är för mycket gift Vi stoppar i oss tycker Vi. Och nu har det blivit dags att bytta ut vår Melitta kaffebrygrare. Desvärre verkar det inte finnas en enda kaffebryggare son inte har platsdelar. Så Vi har bestäm oss för att skaffa en kaffepress. Vi vill ha det enkel att göra kaffe på morgonen.
Jag har hittat två som består av bara rostfritt stål. Vilken skulle Ni välja?


Bodum

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=114683

eller Tiamo


http://www.verner-verner.se/product/ESP-708/
 

Xenon

Well-known member
Hej, har ingen koll på just kaffepressar, men vad det gäller att brygga kaffe finns det många olika metoder där du inte behöver använda plast. Du kanske redan utvärderat dessa, men tex så använder jag själv Hario porslinsfilter.
 

Alf

Member
Hej


Tack för hjälpen
Ja, Jag har funderat på en sån separat filter hållare men det är ingenting man vill håll tidig på morgonen när man har ont om tid. Jag hittade en annan variant men filtarna var ganska dyra och sällsynta.
 

svartvest

Well-known member
Visst finns det guldfilter för hario w60? Fransk press är ett bra val. Siphon kan vara ett alternativ dock ej Santos.
 

Xenon

Well-known member
Precis, "filterhållarna" finns i olika material och sedan så behövs ju ett filter också. Det var det svartvest menade. Vanligast är kanske papper, men ev finns guldpläterade också ifall du vill ha det så "rent" som möjligt. Finns även tygfilter.
 

henrik82

Well-known member
Jag skulle inte ta någon av dem, svärmor har en och den är inte lika bra som bodums vanliga modell. Ett alternativ är espro.
 

Alf

Member
espresso har jag redan. En Silvia. Den har jag haft länge. Men det är ingenting jag tar innan jobbet på morgonen. Det är därför jag vill skaffa en alternativ till
kaffebryggaren.
 

henrik82

Well-known member
Jag har inre prövat den men den ska vara bättre än vanliga presskannan vad jag har hört, ska inte släppa igenom lika mycket kaffe partiklar som en vanlig. Men dom du hade lagt upp är kanske snygga men dom tar onödigt stor plats och håller inte värmen särskilt bra, så om jag ska ge dig mitt råd så en vanlig presskanna eller en espro kanna.
 

Alf

Member
Jag har köpt den franska varianten Tiamo och är väldig nöjd med resultatet. Det blev väldig smakrik och gott kaffe. Nu måste jag bara hitta rätt mängd vatten. En stor del av vattnet blev kvar i kaffe sumpen.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp