Hur ofta ska man byta filter?

hrbrun

Well-known member
Men hur ska man räkna egentligen..?

Säg att det klarar 300 espresso enligt beskrivningen. Är det 300*40ml = 12000ml = 12l. Jag spolar igenom 12l på mindre än två veckor när jag gör två skott om dagen, dvs 28 espresso om ca 35ml. Men värmning av kopp, skölja pf efter skotten, backflush etc går det en del vatten.... Så, hur ska man räkna på livslängden?
 

TTobbe

Well-known member
Har pratat mycket med Anders på http://www.arreniuscompany.com/ före detta Vardein i Uppsala. Han saltar sitt STORA kalk filter ca var 3 vecka och märker stor smak skillnad. Så jag tror att ett litet filter i tanken bör saltas en gång i veckan för att ha någon funktion.
 

hrbrun

Well-known member
Hur hårt vatten är det i Uppsala..?

I Linköping är det mjukt vatten, ca 3dH enligt Tekniska verken, så jag har inte ens något filter i min maskin. Och inget salt i diskmaskinen heller för den delen.
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Kanske lite fel att skriva i denna tråd men ville inte skapa en ny.
Jag tröttnade på att åter salta filtret för tyckte alltid smaken blev sämre när det var ny gjort, tyckte även det behövde göras 1g/v.
Kör igenom ca 2 L/dygn i maskinen.
Så sen 3 år tillbaka kör jag utan filter och kalkar av ca 3gånger/år i stället med citronsyra.
Senast i början av sommaren plockade jag ur värmaren för packningsbyte och kollade då tanken ordentligt och det såg väldigt rent och fint ut.
Maskinen är en Isomac Tea hx maskin och bor i skåne med väldigt hårt vatten.
Alltid när jag kör avkalkning så lutar jag maskinen för att överfylla den, får se stå snett åt olika håll för att slutligen stå över natten.

Är jag ensam om att köra utan filter?
 

TTobbe

Well-known member
Uppsala har 8 dH så det är klassat som medel hårt men redan vid 10 så klassas vattnet som hårt. Har ni 3 dH i Linköping så så funkar det nog med 1 - 2 gånger mån på ett litet filter. Eller helt utan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp