Rostningstips med gammal ugn?

superdupernemo

New member
Hej jag har börjat rosta med blandade resultat. Jag har börjat rita på en rostare som jag förhoppningsvis kommer göra i framtiden. (Jag använder CAD och jobbar som verkstadsarbetare så det kan bli en rolig tråd) , men innan dess så är det en gammal ugn som gäller!

Just nu använder jag en gjutjärnspanna med aluminiumfolie som rymmer cirka 140g råkaffe. Jag brukar röra om med 4-5 minuters intervall. Detta ger en väldigt ojämn temperatur och jag brukar vara tvungen att sortera lite brända bönor. Termostaten på ugnen är inte den bästa. Väljer jag 200 grader så får jag andra crack vid 25-30 min och om jag väljer 225 (nästa steg för termostaten) så hamnar andra crack vid 15 minuter. Har ni några tips? =)
 

svartvest

Well-known member
Då verkar 225 grader bli en bättre tid för rostningen. När jag rostade i ugnen så rörde jag lite oftare. Problemet med ugnen är att få en jämn rostning men det går att få det hyfsat. Halv plåt körde jag blir det mer så är det svårt att få en jämn rostning.
 

edtbjon

Well-known member
Det finns en del tips om rostning i ugn hos mauritzkaffe.se. Lite väl kortfattat, men en början. Helt klart så ligger du ganska rätt med (minst) 225 grader.
Testa att lägga bönorna i en långpanna och sedan tar du (med bra vantar) och lägger en ungsplåt ovanpå när du ska skaka om. (Du kan lugnt vänta 8-9 minuter till första gången du ska röra om, men kanske en gång extra på slutet.) Alltså att du öppnar luckan, snabbt lägger på plåten ovanpå, greppar hela kalaset och skakar om. In med det igen, av med ugnsplåten och ruska lite i långpannan så att det blir jämt fördelat. Efter några gånger så blir man ganska snabb på denna manöver.
 

hne

Well-known member
Jag har kört alufolie på galler in i förvärmd varmluftsugn. Blir hyfsat jämnt, bra mycket bättre än jag lyckats få på plåt eller annat med hög förmåga att lagra värme. Jag rör inte om. Kolla tempel med ugnstermometer, det är nog oftast mer exakt än ugnens termostat.
 

Coriander

Well-known member
Ett tips är att köra med digital stektermometer. Det är svårt att ställa in exakt temp med ugnens vred. Jag använde grillkorgar i teflon från Clas Ohlsson vilket funkade bra.

Som sagts tidigare, fram till 1:a crack behövs inte röras så mkt. Sen är det 1 gång/min som gäller.
 
Topp