Ny maskin med dubbla kokare

magho403

Well-known member
Jag använder sedan 5 år tillbaka en LaSpaziale Mini Vivaldi S1 II som jag är extremt nöjd med. Börjar dock bli lite sugen på att byta/uppgradera den och har identifierat följande maskiner:

- Rocket R58 V2
- Izzo Alex Duetto MK IV
- Expobar Brewtus IV (finns i en version med rotationspump men den har som jag förstår det inte inbyggd vattentank vilket är ett måste för mig)

Hur skulle ni rangordna dessa maskiner? Varför? Och finns det några andra maskiner jag borde titta på?

Krav på maskinen för mig:
Inbyggd vattentank
Dubbla kokare
Servicenätverk i Sverige (Göteborg) är ett klart plus
Rotationspump vore naturligtvis trevligt men...
 
Senast ändrad:

magho403

Well-known member
Den maskinen ser ju trevlig ut, men vad motiverar ytterligare 10-15 tusen upp från de tre maskinerna jag listade? Jag har inte hört talas om märket tidigare vilket också gör mig lite tveksam...

Ser även att maskinen har en touchscreen-display, vilket för mig känns som en pryl som skulle kunna gå sönder enkelt i en maskin vars första syfte är att hantera varm vatten och ånga. Ju mindre elektronik destå bättre.

Vore intressant att höra om någon här inne har använt både en LaSpaziale Mini Vivaldi och någon annan dubbelkokarmaskin. Jag kan ibland tycka att Mini Vivaldin ger ett lite plastigt intryck och undrar därför om inte Rocket/Izzo/Brewtus är mer solida byggen?
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Jag håller med dig att det är mycke elektroniska delar i denna maskin. Rent modell mässigt så är brewtus sen äldsta modellen sedan Izzon. Rocket är den nyaste. Izzon är bra bygge med kvalitet. Där har brewtus legat efter. Teknikaliteter så tror jag att rocket och Izzon ligger jämsides. Jag valde Izzon för att det inte var så mycke elektronisk delar i jämförelse med Dalla Corte. Smakfråga hur du vill maskinen skall se ut.
 

magho403

Well-known member
Frågan är om jag byter upp mig genom att gå från Mini Vivaldin till en Rocket R58 eller en Izzo Alex Duetto. Eller är det ett byte i sidled, dvs. jag får en likvärdig maskin, bara med annan design?
 

svartvest

Well-known member
Den uppdateringen är nog mer sidledes än uppåt, sedan är det design som skiljer sig. Har inte Mini Vivaldin mycke elektronik?
 

Large

Well-known member
Tror inte heller att en uppgradering av Vivaldin till de maskinerna du nämnde ger någon väsentligt skillnad i koppen.

Du nämnde soliditet som en möjlig uppgraderingsfaktor men jag tror inte det heller är ett bra skäl. Alla de nämnda maskinerna innehåller elektronikboxar som förr eller senare måste bytas.

En helmanuell maskin kanske hade varit något ? La Pavoni, Elektra eller en Bezzera Strega kanske :)
 

Freddo

Member
Har nu uppgraderat mig efter ha letat och tittat på många olika maskiner ett tag. Ville ha en maskin med dubbelkokare och PID. Det blev till sist Vesuvius ifrån Ambient Espresso. Har snart haft den i tre veckor. Resultatet i koppen har varit riktigt tillfredsställande varje gång, så jag är väldigt nöjd. Trots att jag knappt har laborerat med extraktionsprofilerna än.

Jag har kört en hel del skott med La Spaziale Vivaldi II. Då min bror äger en sådan. Det är också en mycket bra maskin. Dock har Vesuvius mycket fler bra finesser och möjligheter med att ändra extraktionsprofilen, vilket jag tycker är kul. Därför föll jag för den. Det som jag märkt med denna maskinen och La Spaziale är att de är ganska förlåtande och då man har koll på temperatur och extraktion. Vilket möjliggör jämnare resultat i koppen vid varje skott, om man jämför med enklare maskiner där man måste hålla reda på fler variabler.

Jag får återkomma när använt den lite mer.
 

MattiasBacklund

New member
Just lämnat tillbaks en Vibiemme dubbelkokare pga för låg temperatur i kaffe-delen. 85 grader trots inställd på max. Det visade sig samma problem i flera av deras double boiler modeller. Så nu åkte jag hem med en Rocket Evolutione V2 HX-maskin. Lite trist detta eftersom jag läst så mycket bra om db-maskiner, slippa flusha etc. Butikens tekniker lika förvånade som jag själv.

Alltså, innan du köper en maskin, be dem mäta temp i brygghuvudet innan du bestämmer dig. Baristan gör såklart den största skillnaden, men det vore ju trist om en så dyr maskin inte ger dig alla förutsättningar att göra det prefekta kaffet.
 

bauta

Well-known member
85° vattentemp ut är alldeles för lågt och då måste butiken/generalagenten reklamera rubbet.

En DB är klart trevligare än en HX just pga att veta mer om vattentempen. Speciellt om du har PID (som tex i Brewtus)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp