Kaffeprovning och kaffesnack i Skellefteå

svartvest

Well-known member
Så i söndags var det dags igen. En eftermiddag i kaffe i fokus. Lennart Skott och undertecknad med inbjudna gäster...allt från en utbildad barista till allmänt kaffeintresserade. Vi började med att koppa kaffe...en otrolig spridning där botten platsen togs av en dark horse Kopi Luak bajskaffet mörkrostat och tyvärr ganska tråkigt topp kaffe från Don K från Panama och Maramira från Kenya. Därefter så gjorde vi 2 bryggningar i Ibrik som vi filtrerade i aeropress med olika mängd kaffe en otrolig skillnad i smak. När vi räknade kaffe som vi hade med oss så fanns det i köket över 20 olika kaffen från hela världen. W60 fick gå varm med ett antal bryggningar av allt från ren robusta av det bättre slaget..ganska okej...vad är det jag säger... till St Rosa med otroligt fina smaker. Tack alla för en otroligt trevligt eftermiddag somnade med hög koffeinhalt i kroppen men en härlig känsla. Bilder...tyvärr men efterfestenbild kan ni få...
 

Bilagor

  • IMG_20141026_165922.jpg
    IMG_20141026_165922.jpg
    94.4 KB · Visningar: 66

svartvest

Well-known member
I helgen hade vi koppning i staaan..Vi hade prover från Kalma som vi koppade och även egenrostat kaffe. Nekissen som jag rostade i tisdagskväll kopplade vi på dess peak så det var svårt att jämföra med de andra när jag inte vet när de rostades. Kalmas geisha var en riktigt bra med många fina toner,även Panama kaffet Palmyra hade en härlig syra sedan kom även wild kafa med sin vilda smak. Peru är väl inte ett stort kaffeland och kaffet var inte så roligt...Sedan såg vi lite youtubeklipp och snackade bryggare och maskiner...en härlig söndageftermiddag. Stort tack Kalma för kaffet!
 

Bilagor

  • IMG_20150215_140247.jpg
    IMG_20150215_140247.jpg
    91.1 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Så har vi träffats igen i Skellefteå. Denna dag så hade vi ett startfält med bra spridning. Vi koppade egen rostat, Koppi, Jasson coffee och Costas kaffe. Svårt att utse en vinnare men Semeion natrual från Etiopien Costas roastary tror jag vi får se som vinnare och då borde den ha fått mogna lite till för sin fulla potential. Koppi har väldigt hög kvalitet men mest imponerande är den snabba leveransen som gick på ett dygn från beställning till leverans..otroligt! Dagens bubblare är Katuka en high graded robusta som ett tag hade övertaget över nekissen när det gäller doft och smak. Dock tog sig Nekissen i slutet. Som alltid är det trevligt att träffas därför är det viktigt att skriva var man bor på forumet så att vi kan få flera lokal grupper som träffas och möts. Teknik kan vi prata om men smak måste upplevas och pratas om.
 

svartvest

Well-known member
Nu är jag laddad för att om en dryg vecka har koppning och kaffehäng. Rostade idag som nu skall få mogna till sig, ett kaffe från Dominikanska rep. är ett kaffe som jag är nyfiket på. Ha en skön helg och dra ihop ett gäng där du bor..finns nog inget mer lärorikt att koppa och prata ihop och tycka kring kaffet..
 

svartvest

Well-known member
Måste lägga av en rapport och uppmuntra till lokala träffar.
Vi träffades förra söndagen för ett lite kaffemöte. Undertecknad, Lennart, Skott och jfahlgren på forumet och några till lokala kaffenördar.
Vi började med en koppning på startfältet stod kaffe från Etiopen, Dominikanska rep, Panama och Nicaragua och Kenya. Vann gjorde nog de två kaffen från Panama som var som nektar i gomen. De var purfärsktoch rostade av ett mikrorosteri Sapid i Athen Grekland. Har ni vägarna åt det hållet så gör ett besök!!
Lennart delade med sig av sin ibrik kunskaper det vart några w60 dragningar och en brygg på balansbryggaren. Avslutade det hela med några youtubeklipp.. givetvis var det om kaffe. Som sagt detta ger mersmak att få träffas igen och prova och prata kaffe tillsammans.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp