Billigt vardagskaffe?

Jonken

Well-known member
Tack. Rutasoka har haft jämn kvalitet i det jag har provat. Lite väl mörkt för min smak men i alla fall snäppet godare än de största rosterierna.

Det värsta med smaksatt kaffe är inte hur bedrövligt det generellt smakar, utan att det sätter sig i kvarn och övrig utrustning också. Prova på egen risk :p
 

marranbarran

Active member
Tack. Rutasoka har haft jämn kvalitet i det jag har provat. Lite väl mörkt för min smak men i alla fall snäppet godare än de största rosterierna.

Det värsta med smaksatt kaffe är inte hur bedrövligt det generellt smakar, utan att det sätter sig i kvarn och övrig utrustning också. Prova på egen risk :p
Det var Rutasoka som jag tänkte köpa pga tipsen i denna tråden även om jag också tror jag kommer anse att det är för mörkt. Rostdatumet på de påsar som fanns var dock bedrövligt så det blev Bergstrands.. Men ska hålla span när jag handlar så kanske rostlyckan faller på!
Haha, blir nog inget smaksatt kaffe då m a o :-D
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Ica ”I love eco” espressokaffe är ganska bra vardagskaffe, 100% arabica men är inte så mesigt alls, känns som det vore en gnutta robusta där om jag inte visste…
Och bryggkaffet ”Peru” är också mkt fin.

Bra pris, ekologiska och jämn kvalite. Samt tydligt rostdatum gillar jag i sammanhanget.
 

Spelfilm

New member
Testade en av Zoegas nya, Nuovo. Utger sig för att vara balanserad och fruktig men är tyvärr otroligt kärv och sådär oljigt mörk som de flesta bönor från mataffärerna verkar vara. Rann väldigt ojämnt mellan shots, hur mycket man än försökte. Drog ut nåt som snuddade på drickbart med 18-32g på ca 25s, men överlag ingen hit alltså.

Har inte testat Rävens rester än. Är det fortfarande rekommenderat? Eller nåt annat i prisklass något lägre?
 

Coraxos

Well-known member
Gillar Löfbergs ekologiska mellanrost. De marknadsför den som en Slow Roast, jag bad om specifikationer:

Tiden varierar såklart beroende på vilken typ av böna och vilken smakprofil vi vill få fram. I en traditionell skålrost rostas bönorna i snitt 6-7 min per rost medans i den nya trumrosten, där vi kan använda oss av sk slow roast rostar vi ca 11-12 min. Men här jobbar vi med flera olika rostkurvor och det finns de recept där vi rostar långt över 12 minuter för att få fram rätt arom och smak.
 

kaptenzoom

Active member
Puffar lite på denna tråden för att se om det dykt upp några nya alternativ.

Köper vanligtvis single origin kaffe för pourover. Men ska ge mig in i espresso träsket. Hehe. Har beställt kvarn och manuell espressomaskin.

Så skulle behöva tips på lite prisvärt kaffe så att man kan köra in kvarnen, och öva bryggning med. Det behöver inte vara "superbudget", viktigare att det smakar gott. (Förväntar mig dock inga underverk i budget segmentet.)

Är lite novis när det gäller espresso. Men misstänker att jag är mer intresserad av mellanrost än riktig mörkrost.
 

Jonken

Well-known member
Jag tycker att man bör köpa schyssta bönor från dag 1 - chansen är mycket bättre att du blir nöjd med din nya maskin och kvarn då. Prova t.ex. Gringo Prime espresso som i alla fall sist jag hade en påse var riktigt lätt och trevlig att jobba med. Det ska inte bli mer än ett par misslyckade skott innan man hittar någorlunda rätt tycker jag, så ~30g som lärdom är väl inte så farligt? (prova espresson även om den verkar misslyckad, om inte annat som referens)
 

Wilderwein

Well-known member
Vad tycker ni är billigt? Och vilken kvalitet är man nöjd med för priset? Är det viktigt att man får ett spårbart kaffe till ett lågt pris eller är man bara ute efter lägst möjliga pris?
 

kaptenzoom

Active member
Jag tycker att man bör köpa schyssta bönor från dag 1 - chansen är mycket bättre att du blir nöjd med din nya maskin och kvarn då. Prova t.ex. Gringo Prime espresso som i alla fall sist jag hade en påse var riktigt lätt och trevlig att jobba med. Det ska inte bli mer än ett par misslyckade skott innan man hittar någorlunda rätt tycker jag, så ~30g som lärdom är väl inte så farligt? (prova espresson även om den verkar misslyckad, om inte annat som referens)
Du har rätt. Har ju köpt bra grejer, så lika bra att köpa bra kaffe på en gång också. Varför vänta...

Fast kommer att behöva hitta en vettig "mörkrost" till frugans mjölkdrinkar. Och den kan man nog lägga i en mer budget vänlig kategori utan att det gör något. (Jämfört med special kaffe.)
 

kaptenzoom

Active member
Vad tycker ni är billigt? Och vilken kvalitet är man nöjd med för priset? Är det viktigt att man får ett spårbart kaffe till ett lågt pris eller är man bara ute efter lägst möjliga pris?
Ja. Är nyfiken på detta också.
Har bara handlat "bra" kaffe till pourover och Aeropress de senaste åren, med god spårbarhet, dock inte lågt pris.

Men har noll erfarenhet av espresso, så dåligt med referensramar där.

För egen del så kommer det säkerligen att bli samma som för tidigare kaffe inköp. Dvs bra kvalitet och spårbarhet. Inte nödvändigtvis det billigaste kaffet. Försöker också att handla lokalt av de lite mindre rosterierna. Special kaffe är ju det som gör det så roligt med kaffe. Att kunna testa olika typer av bönor etc. Och att sen lyckas få ut så mycket av varje sort.

Men det finns definitivt en plats för ett vardagskaffe också. Speciellt för de tillfällena man inte hinner/orkar lägga ner hela sin själ i bryggningen.
 
Senast ändrad:

Wilderwein

Well-known member
Jag tycker både J&n och gringo är prisvärda. Muttley&Jack gillar jag också. Men på senare tid verkar han inte rosta för espresso. Någon som vet mer?
 

Jonken

Well-known member
Speciellt för de tillfällena man inte hinner/orkar lägga ner hela sin själ i bryggningen.
När du står där och maler bönorna för hand och pressar ut espresson med hävstänger blir det svårt ;)

Men billiga bönor kan visserligen vara en rolig utmaning i och för sig - att försöka få ut något drickbart med sämre förutsättning. Gick det inte kan mjölk släta ut synderna.

Men jag skulle ändå rekommendera att börja i andra änden och utforska taket snarare än golvet till att börja med. Där kan t.ex. italienska rosterier vara ett trevligt stickspår som kan vara nog så utmanande.

Noterar att avståndet mellan budgetkaffe och specialkaffe har minskat en del på grund av att höjda priser märks mer där marginalen redan var låg. Även t.ex. Johan & Nyström Buena Vista och Fundamental har klättrat lite närmare t.ex. Gringo.

Jag är kluven angående spårbarhet - gör verkligen specialkaffebranschen så mycket nytta som man vill tro att den ska göra? Jag tror att det här är den stora stöten mot hållbarhet, samtidigt som omkostnader ökar:
c_market_adjusted_for_inflation.png
(kanske ett ämne för en separat tråd?)
 

kaptenzoom

Active member
När du står där och maler bönorna för hand och pressar ut espresson med hävstänger blir det svårt ;)

Men billiga bönor kan visserligen vara en rolig utmaning i och för sig - att försöka få ut något drickbart med sämre förutsättning. Gick det inte kan mjölk släta ut synderna.

Men jag skulle ändå rekommendera att börja i andra änden och utforska taket snarare än golvet till att börja med. Där kan t.ex. italienska rosterier vara ett trevligt stickspår som kan vara nog så utmanande.

Noterar att avståndet mellan budgetkaffe och specialkaffe har minskat en del på grund av att höjda priser märks mer där marginalen redan var låg. Även t.ex. Johan & Nyström Buena Vista och Fundamental har klättrat lite närmare t.ex. Gringo.

Jag är kluven angående spårbarhet - gör verkligen specialkaffebranschen så mycket nytta som man vill tro att den ska göra? Jag tror att det här är den stora stöten mot hållbarhet, samtidigt som omkostnader ökar:
Visa bilaga 8685
(kanske ett ämne för en separat tråd?)
Haha. Ja kanske blir svårt att undvika när man står och handmaler bönor och trycker ut espresso.

Tack för tipset om italienska bönor. Ska ta en titt och se vad som finns.

När det gäller hållbarhet så håller jag med. Man får hoppas att branschen går mot att se till att det blir rättvisare. Är långt ifrån fanatisk när det gäller ursprung etc med mina kaffe inköp. Men om jag kan, försöker jag se till att köpa det alternativet som verkar vara det bästa i alla led.
 

bauta

Well-known member
Att odlare får rimligt betalt och slipper använda gifter, gör att jag endast i nödfall handlar det som inte är eko, fair trade eller direct trade.

Får sedan några mellanhänder mindre eller inget betalt är det ännu bättre :^)
 

basiecally

Well-known member
Det här kanske är old news men Arvid Norqvist märker sina nya påsar med rostdatum nu. Köpte en påse av deras Eco pga uppkommet nödläge på cappucinofronten igår.

Inget revolutionerande men funkade till mjölkdrycker och gick alldeles utmärkt att göra espresso på, trots 2mån sen rostdatum. Det är ju rejält mörkt... Står att det ska ha viss syra och fruktighet men tyckte den lyste med sin frånvaro. Bönorna är blanka och mörka så rostat bra mycket över "mellanrost" i min mening. Ska testa att göra ristretto på det nästa gång jag gör cappucino.

En påse på 450g kostade 70 spänn. Har köpt Musetti Arabica Dulce vid tidigare tillfälle i samma syfte och resultatet är väl liknande, även om jag tyckte att Musetti har mer värme och djup i smakern. Eco är lite platt i jämförelse. Arabica Dulce kostar 150kr på Hemköp så samma prisklass. Svårare att få veta nåt om rostdatum där dock, vilket jag tycker blir lite av en usp för ett matbutikskaffe.
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Efter ett längre uppehåll i espressobryggandet med återfall måste jag nu dra tillbaka rekommendationen om Icas I love eco espresso. Smakade bränt och fränt sist.

Efter att ha kört med Lavazza Tierra organic (den gröna påsen) för främst brygg (jättegott) men även hyffsad esprresso köpte jag på chans Lavazza Tierra for Africa (den snygga orangea påsen).

Drog ett par shot och de var olidligt sura. Bläh. Grymt besviken. Men skam den som ger sig. Trimmade processen och lyckades efter ett tag få till bra shots.
Nu vill jag köra på den igen. Synd att den inte är så vanlig att få tag på bara.

I alla fall ett litet slag för Lavazza Tierra i olika varianter för både brygg och espresso.

Brukar regelbundet vara kampanj på alla lavazza enkilospåsar på willys, ica maxi och stora coop för ca 130-150 kr. Då passar jag på att köpa just Tierra organic till bra budgetkaffepris.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp