Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 17 till 24 av 47
    Junior Member
    Reg.datum
    nov 2011
    Med risk för att svära i kyrkan, Lidls röda 1kg espressokaffe Bellearom är faktiskt imponerande bra. 100% Arabica, 89 kr/kg. Det kaffe som snurrat mest i min kvarn, har druckit 11 kg på 6 månader. Ingen speciell smak som sticker ut, bra helhet och fin crema. Bättre än på många av Gbgs cafér. Jämn rostning och mestadels hela bönor, dricker mestadels mjölkbaserat.

/David
    Edit. La till bild på Lidl-kaffet.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Gaggia Classic / Demoka m-203 / Xpressivo Barista Nero / Zassenhaus Santiago / Coffee´s Bean Knockbox

Citat Ursprungligen postat av arcamone Visa inlägg
    Med risk för att svära i kyrkan, Lidls röda 1kg espressokaffe Bellearom är faktiskt imponerande bra. 100% Arabica, 89 kr/kg. Det kaffe som snurrat mest i min kvarn, har druckit 11 kg på 6 månader. Ingen speciell smak som sticker ut, bra helhet och fin crema. Bättre än på många av Gbgs cafér. Jämn rostning och mestadels hela bönor, dricker mestadels mjölkbaserat.

/David
    Edit. La till bild på Lidl-kaffet.
    Intressant. Inte köpt kaffe på lidl nånsin. Nej jag vill ha en del robusta i min kopp.

Kör för tillfället Lavazza Cremoso (30/70, har jag för mig, i alla fall en försvarlig dos robusta), endast 69,90 för 1 kg på Lidl (reapris).

Annars är nog triestinska Amigos på Citygross (38 kr/halvkilot) titelhållaren i budgetklassen.
    Praeterea censeo coffeam robustam laudandam esse.

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2013
    Citat Ursprungligen postat av PF013 Visa inlägg
    Jag trodde att den silverfärgande påsen med mörkbrun underdel var samma som den gamla bruna påsen. Själv kör jag hellre den blåa (som nu mera är silverfärgad med blå botten). Får man den två månader eller mindre efter rostning så köper jag på mig så mycket som jag får plats med i frysen.
    Av nån anledning så tänker jag mig att du enbart kör dessa bönor till espresso.... men, har du testat köra dom t ex till ptja, pour-over? typ hario v60?
    letar nämligen nåt vettigt "bruks-kaffe" till mitt dagliga drickande och denna silverfärgade med blå botten är ju hyfsad i priset och enkel å komma över, samt då du nu förklarat hur datumstämpel/rostningsdatum hänger ihop så känns den ju eventuellt till och med värd å börja handla av...

men, som sagt, har du testat den till pour-over? enda jag kör med är antingen V60 eller aeropress så...

Mvh
    petr

Senior Member stipoks avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Jag har snöat in på chemex och v60 en tid nu och brukar oftast köpa hem arvid nordqvist classic till det. Helt ok som standardkaffe även om det är intetsägande. Det som väger upp är att de oftast är rostade för 1-2 månader sedan och klart prisvärda

Senior Member PF013s avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Citat Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
    men, som sagt, har du testat den till pour-over? enda jag kör med är antingen V60 eller aeropress så...

Mvh
    petr
    Till vardags dricker jag bara espressobaserat, men när jag är på resande fot kör jag samma kaffe i aeropress. Då kör jag visserligen "espressolikt", finmalet, lite vatten och kort dragtid. Så hur blå musetti blir som pour-over kan jag tyvärr inte svara på. När farsan är på besök bryggmaler jag iofs det och kör i en gammal blå plastig Melitta-bryggare, och han klagar inte. Men det säger nog mer om honom än kaffet...
    Det finns två sorters kaffenördar. De som gjuter sin tamper på garageuppfarten och de som inte gör det.

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2013

får kanske testa å köpa hem mig en påse och testa... förr körde jag den mycket i mokabryggaren (som numera bara står å samlar damm nånstans undangömd).

får kanske ta hem en påse arvid nordqvist classic också å jämföra eventuellt...

Jag måste faktiskt säga att Zoegas julkaffe i år verkligen föll mig i smaken.

Liknande ämnen

1. Kaffepods billigt
    Av Turbo-Fredde i forum Hårdvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 20:17
  2. Billigt rengöringsmedel?
    Av Jacob i forum Hårdvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 10:33
  3. Servera Bodum billigt..
    Av orvadet i forum Shopping & konsument
    Svar: 0