Billigt vardagskaffe?

stipok

Well-known member
Jag har snöat in på chemex och v60 en tid nu och brukar oftast köpa hem arvid nordqvist classic till det. Helt ok som standardkaffe även om det är intetsägande. Det som väger upp är att de oftast är rostade för 1-2 månader sedan och klart prisvärda
 

PF013

Well-known member
men, som sagt, har du testat den till pour-over? enda jag kör med är antingen V60 eller aeropress så...

Mvh
petr

Till vardags dricker jag bara espressobaserat, men när jag är på resande fot kör jag samma kaffe i aeropress. Då kör jag visserligen "espressolikt", finmalet, lite vatten och kort dragtid. Så hur blå musetti blir som pour-over kan jag tyvärr inte svara på. När farsan är på besök bryggmaler jag iofs det och kör i en gammal blå plastig Melitta-bryggare, och han klagar inte. Men det säger nog mer om honom än kaffet... :)
 

(((

New member
:D

får kanske testa å köpa hem mig en påse och testa... förr körde jag den mycket i mokabryggaren (som numera bara står å samlar damm nånstans undangömd).

får kanske ta hem en påse arvid nordqvist classic också å jämföra eventuellt...
 

KKaffe1

New member
Hur ser prisskillnaden ut om man gärna väljer ett ekologiskt kaffe?

I den bästa av världar hittar jag ett singel source, tvättade, ekologiskt till ett rimligt pris.
Ska precis gå över till hela bönor så har väldigt dålig koll.

Har kört på bulletproof men det är så långt från prisvärt att man får ont i magen.
 

edtbjon

Well-known member
Du ska definitivt kollla världen med hela bönor. Det är en helt annan värld, där tillverkaren/rostaren vet att du är medveten om hur mycket kaffet försämras av tiden efter malningen (typ klart märkbart efter några minuter...). Öppna ett paket kaffe och det är borta efter första bryggningen.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Fast man kanske kan få bulletproof "helmantlad" i syretäta pods? :) Ursäkta, den var dålig. Men välkommen till bönträsket. Det må vara krångligare men godare och mycket roligare än att köpa brunt damm i påse.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Fick tag i Nero till slut på Ica Maxi i Botkyrka. Knasigt bra kaffe för pengarna! Hann tyvärr bara dricka en espresso för jag var hemma så himla sent på kvällen igår. Men idag finns inget som stoppar mig! Nu ska jag bara försöka hitta kaffet på hemmaplan i Huddinge. :)

Vet inte hur jag ska beskriva smaken annat än len, fin och elegant. Lättdrucken kan man väl säga men klart angenäm.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Fortfarande smått förbluffad över Arvid Nero. Men det är så förbannat frustrerande att jag inte lyckats hitta kaffet i mer än enda affär. Har kollat på Willys, Coop, Ica Supermarket och Hemköp. Fortfarande är Ica Maxi enda stället där jag fått napp. Hoppas den kan finnas på Citygross. Tänker rekommendera dem och mina nätbutiker att ta in det annars.
 

hrbrun

Well-known member
Fortfarande smått förbluffad över Arvid Nero. Men det är så förbannat frustrerande att jag inte lyckats hitta kaffet i mer än enda affär. Har kollat på Willys, Coop, Ica Supermarket och Hemköp. Fortfarande är Ica Maxi enda stället där jag fått napp. Hoppas den kan finnas på Citygross. Tänker rekommendera dem och mina nätbutiker att ta in det annars.

Jag köpte en påse Arvid, kommer inte ihåg om det var Nero eller den andra sorten, men det var den "mildare" varianten. Jag tyckte dock att det var näst intill sönderrostat och jag slängde mer än halva påsen..... Nu kör jag Zoega Mezzo och är nöjd med det som vardagskaffe. Hittade en påse rostad dag 353 på lokala Ica. Den hittade jag förra veckan :) Åkte in en påse i frysen också...
 

BloodyMezzo

Well-known member
Den mildare? Är det Giusto du menar? Tog tid innan jag hittade den. Tyckte den var riktigt bra den med och hade gärna testat dem mot varandra.
 

TF

New member
Vardags kaffe

Hittade denna sida idag och är faktiskt förvånad och enormt fascinerad.
Trodde inte att intresset var såhär enormt :)

Men till mina tankar.

Detta med ett bra vardagskaffe är ju viktigt och ska definitivt kolla upp Nero.
Då jag maler allt själv och kör med perkulator (vilket jag tycker gör godast kaffe) så undrar jag vad ni har för tips på hela bönor. Gärna inte extrema espressobönor.

Sedan ett bra sätt att förvara en bruten förpackning med bönor?

tacksam för svar
 

TF

New member
Ok, jag tänkte typ om man vill ha något "snyggare" typ kunna hålla bönorna i en glasburk eller lilknande, hur påverkas bönorna av detta?
för köper man i lösvikt kommer det ju i en papperspåse.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ja, nu syftade jag på om du köpte en påse Nero eller liknande i plastförpackning. Men jag har alltid fuskat med förvaring. Aldrig haft nån fancy burk.
 

Eismannen

Well-known member
Musettikaffet blir man aldrig besviken på. Men jag förbannar den stollen som såg till att Willys slutat sälja 250g påsarna!!

Annars är Arvid Nordqvist Giusto en trevlig kontrast mot Musettins träighet. Men den är lite kinkigare på bryggtemperaturen och blir lätt sur och jäklig.
 

Jonken

Well-known member
Ja det är synd att 250g inte är standard :(

Viktigt att det blir rätt sorts Musetti, deras fairtrade smakar t.ex. förskräckligt. Kanske Rossa du tänker på?
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp