Billigt vardagskaffe?

Jonken

Well-known member
Det är nog rossa, röd/brun/silver.

Spännande hur preferens förändras, testade en påse Musetti rossa för första gången på över ett år. Knappt druckit robusta alls på samma tid, nu fick jag minska dosen ordentligt för att klara av att dricka det.

Blev också en påse Molto från Arvid Nordquist, brukar inte vara så förtjust i AN men Molto kan vara ett bra alternativ om man tycker att robusta är lite för mycket - oroväckande oljiga bönor vid första anblick men ganska hyffsad ändå, lite sträv och jordig med smak av mandel men förskonad robustans ton av bränt gummi :D
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Ja den är helt ok :).

Jag är själv rätt inbiten robustadrickare och kommer alltid tillbaka till musetti i slutändan :), även om man ibland gärna testar annat.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ja den är helt ok :).

Jag är själv rätt inbiten robustadrickare och kommer alltid tillbaka till musetti i slutändan :), även om man ibland gärna testar annat.

Drack själv nästan uteslutande liberica ett par år, som liknar robusta på steroider :blink: så inget ont om det :D men upplevelsen förändras verkligen beroende på vad man är van vid.
 

Jonken

Well-known member
Det kanske man skulle testa. Någon favorit, och i så fall var köpte du det?

I Filippinerna, ganska svårt att få tag på annars (kanske på plats i Indien?).. Sweet Marias hade orostad liberica ett tag, Len's coffee brukar ha det, båda till ganska högt pris redan innan frakt.


https://lenscoffee.com/philippine-liberica-green-unroasted-beans/
https://www.sweetmarias.com/india-anohki-coffee-liberica.html kul beskrivning :D

Finns säkert att beställa på andra ställen också men var försiktig, det förekommer förfalskning.
 

Mukten

Member
Spännande tråd, dock kanske mer tillägnad vardagsespresso.
Personligen gillar jag ljusare rostat, speciellt till pourover. Dessvärre ett väldigt limiterat utbud av ljus/mellanrost hos grossisterna. Kan dock tipsa om löfbergs lila eko, förutsatt att du gillar lite bärig och syrlighet. Tycker för ovanlighetens skulle att dessa inte känns allt för sönderrostade. Sitter någon annan på tips kring ljusrostat i kaffehyllan på lokala matvarubutiken?
 

waqrr

Well-known member
Sorry för lite trådkapning men kom ni fram till om det fortfarande fanns någon prisvärd Musetti på Willys i sortimentet?
 

Jonken

Well-known member

waqrr

Well-known member
Glömde fråga men det är alltså till Pour Over som ni rekommenderar denna? Hur är den i jämförelse med den blåa som enbart innehåller Arabica?
 

Jonken

Well-known member
Glömde fråga men det är alltså till Pour Over som ni rekommenderar denna? Hur är den i jämförelse med den blåa som enbart innehåller Arabica?

Nej, den är för espresso. Bara för den som gillar robusta, annars är Garants eko espresso bättre. De andra Musetti säljs i 1-kilopåse så det är ingen höjdare, kommer inte ihåg om jag har provat men de har fått blandade omdömen här på forumet.
 

waqrr

Well-known member
Så om man letar efter ett relativt billigt vardagskaffe för Pour Over, vad rekommenderar ni då?

Har tidigare gjort försök med Zoegas olika bönor men tyckte alla jag provat varit nästintill sönderrostade och givit en bränd smak på kaffet.
 

Jonken

Well-known member
Kör mest hemrostat för pour over, då kan man få ner priset till ca 100kr/kg - testa i ugnen eller med en värmepistol/popcornmaskin och se om du tycker att det är roligt. Vill man finslipa tekniken kan det bli en del svinn såklart och bättre utrustning kostar allt från 3000-25000:-

Arvid Nordquist och Zoegas har åtminstone rostdatum som går att tyda. Väljer Zoegas över AN alla dagar i veckan, men går du upp lite i pris tycker jag att Eguale håller ganska bra valuta.
 

avart

Member
Jag gillar ICAs peruvianska bönor, de är i närheten av mellanrost och man får ut lite frukt och syra från dem om man gör en pourover. Relativt lättextraherade också, så bra för nybörjare.
 

FKA

Member
Hej! Nyreggad men har lurkat på forumet emellanåt sedan Hedenhös...

Den här tråden har ju hängt med ett tag, men nu, sommaren 2021, något tips för vardagsbönor till Mokapottan och/eller presskannan?
 
Senast ändrad:

Bengan

Well-known member
Jag kör med Zoega Intenzo till moka och press och tycker den är god, men jag har inte testat så många olika sorter. Jag har den utrustningen i stugan så den används inte dagligen. Hemma blir det bara bryggkaffe med vanliga färdigmalda kaffen så det är låg nördnivå på mig.
 

FKA

Member
Jag har nog inte köpt Zoega på 20 år, men då får jag en anledning att testa. Varför inte? :)

Jag tycker själv rätt bra om Eguale och köper något av deras ganska ofta. Snäppet dyrare än Zoega/ Arvid Nordquist osv men en bra bit från specialkaffe (som jag alltid har hemma också).

Sen är jag helt ok med Arvid Nordquists Grand Dia, som är det jag brukar köpa när jag köper billigt. Får se om jag tycker Zoega Intenzo matchar det. :) Tack för tips!
 

FKA

Member
Senaste veckorna har jag landat i två vardagskaffen som jag varvar med specialkaffe. Tycker om dem båda två, när jag hittat rätt med malningen:

Eguale Women's Right - jäkla bra som bryggkaffe tycker jag. Deras egna beskrivning köper jag rakt av: Fräsch nyponsmak och tydlig nötighet. Nästan lite nötkräm-isch. Har inte köpt just den från Eguale så mycket tidigare, men nu känns det som favoriten från dem.

Arvid Nordquist Giusto - tycker den håller som enkel espresso, men framför allt tycker jag om den på morgonen i min fulcappuccino (bryggd i moka-kannan och så havredryck av baristasort uppvärmd till den ryker och sen skakad i burk. :) ).
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp